Skojigt/Galet

små saker du stör dig på!

2893 inlägg 350253 visningar 138 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Bosse1  
#837514 Inte stör det mej men det här blir nog löpande FETA rubriker snart, eller inget alls 🥳
Kaos i marinaden.

https://www.jensnylander.com/
https://kommun.jensnylander.com

Elmia
Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837724 Att stora seriösa väghållare som Svevia när de byter vägtrummor på grusvägar återfyller med nytt fint kapillärbrytande grus när resten av vägkroppen är byggd av skitmaterial som tjällyfter varje vinter. Idag när jag åkte för att hugga så fick jag sakta ner till krypfart mer än 10 ggr för att det vid dessa bytta trummor blir en djup svacka tvärs vägen.
Utanför mina föräldrars hus ligger en rätt stor trumma ganska djupt, minimalt om ens något vatten rinner där och den byttes för några år sedan.
Innan trumbytet var det minimal skillnad mellan sommar och vinter men nu blir det en jättesvacka där flera bilister slagit sönder sina oljetråg.
Därför fyller väghållaren nu på senvinter/vår grus i flera svackor längs denna vägen, sedan när tjälen släpper så blir det istället en puckel över trumman tills hyveln kommer och jämnar till.
Samma sak nästa och nästa och nästa vinter. 🤔

När jag frågade en entreprenör om detta så säger han att alla "vet" att man ska återfylla med samma material som vägen i övrigt är byggd med (förutom större sten som sorteras ur) men att detta med att återfylla med nytt grus är något uppdragsgivare ofta bestämmer.

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837899 Ja det där är ett vanligt fel. Nån tycker att det är så dåligt material, så det där bryter vi ut. Och då är det ju nån som blir glad när dom får sälja grus. Och sen har man en fläck på vägen som lever sitt eget liv när tjälen börjar stöka. Så därför måste man sortera materialet när man gräver och återfylla samma sort på samma nivåer för att det ska bli bra.
Ska man byta ut materialet så måste man gräva långa spetsar, 16m åt varje håll är vanligt, men det brukar inte bli riktigt bra ändå.
Så jag håller med om allt D Brown skriver, utom att Svevia är seriös!

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Bosse1  
Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Bosse1  
#840528 Yet another marinerad myndighet.

https://sverigesradio.se/artikel/klimat ... yndigheten

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

PRN  
#840805 Arbetsförmedlingens arbetare å A-kassor .

Skoj tråd här ska läsas :-D

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

PRN  
#840807
anersimyra skrev:
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:
1701241347_img_5273.jpeg
. Men det blir det ändring på..👹

Det där blir bara värre med åren. Nu när jag är på väg mot 75, känner jag att redslan för att halka överände gör att det går trögt. Vet ju att jag inte mår bra av at falla eftersom jag inte är så mjuk som jag var var. Jag har dubbat mina huggarkängor, men dubbarna är korta, så de funkar bäst på blankis (och parkettgolv 🤣). När det kommer lite snö på isen är de näst värdlösa. De du har köpt där, @anersimyra, ser ju mycket "aggressiva" ut. Du får berätta hur de funkar i arbetet när du har användt de några dagar.

De fungerar perfekt i skogen och det går till och med bra att gå säkert uppe på stammarna..🙂 ett litet aber är dock att det inte går att dra ner på steghöjd och steglängd när man blir trött vilket blev en smula tröttande.


Vadå ryms du på stammarna med fötterna ? :)

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

Williamm  
#840853 När man hugger riktiga träd minst 55cm i stubben...

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Bosse1  
#841341 Vad är det här för nåt??

1713644992_jahaja1.png

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Tralsmo  
#842051 Ja hittade ingen bra trådrubrik å sriva i så ja döper tillfälligt om rubriken till:

"Små saker som ja inte stör mig på"

Vi hann inte lasta av skotaren igår förrän skogsägaren dök upp på en fyrhjuling å huggarbälte , hängselbyxor alla Lantmännen å en blårutiga skjorta typ min favorit.
Ålder typ mig (65).

Vi hälsade å diskuterade lite.
Förutsättningar som han ville ha de i planeringen.

Han gav ett gediget intryck i skogsskötsel.
Hans farsa (precis som min) hadde varit en löv mördare.
Själv föredrog han blandskog.

Detta är en mindre slutavverkning. Ca 400 fub.
När de blev känt att de skulle avverkas va de ett par tanter i byn som tyckte de va synd att avverka den fina skogen.

Som han sa så hadde den stått tillräckligt så de bästa va å riva ner den.

Han hadde redan kollat så grabben hugget som han ville ha de å de va suveränt gjort.

Kan säga att de va ordentlig grov tall å tätvuxet
Om miljumupparna haft koll på de hadde dom gått bananas.
En jäkla massa björk ochså å en del rätt grovt men bara dugligt till ved.

En riktigt positiv upplevelse.

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

hfab  
#842093
Tralsmo skrev:En riktigt positiv upplevelse.

Det är kul då markägare kommer med lite beröm. 🥳
Det är kul om dom överhuvudtaget visar sig i skogen.

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

Williamm  
#842115
hfab skrev:
Tralsmo skrev:En riktigt positiv upplevelse.

Det är kul då markägare kommer med lite beröm. 🥳
Det är kul om dom överhuvudtaget visar sig i skogen.


Nja, jag hade en förra veckan som kommer 5gånger om dagen och ska lägga sig i utan att riktigt veta vad han lägger sig i.
T.ex. att flisved betalar bättre än klass 4 timmer så jag får skäll för att jag inte sorterat ut vrak bättre... Fast klass 4 timmer fortfarande betalar bättre än flisved här.

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Tralsmo  
#842146 De har hänt vid några tillfällen att skogsägare varit väldigt pratsamma men alldrig negativa.

För ett par år sen va de en som hjälpte mig å hugga lite besvärligt som inte va avtalat från början
Han va 80 styvt. Apteringen va inte nån paradgren så de fick ja hjälpa han me men fysiskt va han fullt kapabel.

Effektiviteten den dan va ju inte på topp men sånt får man leva med.
Synd bara att dom marginalerna inte finns i denna branchen.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).