SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Bioenergi

Stockmätning av ved - hur många fub?

143 inlägg 30896 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Vedproducent  
#837386
adahlm skrev:2% får jag det till beräknat på volymen,

Ja du har helt rätt. Det är jag som räknade på arean och det blir naturligtvis fel. Ja då blev det ju betydligt mindre men en underskattning är det.

Avatar Fallback

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

adahlm  
#837387 Men det är ju ganska teoretiskt att räkna med att stammen har såpass jämn avsmalning. Hursomhelst är det en av faktorerna som går åt fel håll i mätningen

Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Vedproducent  
#837388
adahlm skrev:Men det är ju ganska teoretiskt att räkna med att stammen har såpass jämn avsmalning. Hursomhelst är det en av faktorerna som går åt fel håll i mätningen

Så är det. Teoretiska tal och en liten underskattning av volymen.

Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Fredrik Reuter  
#837433
Vedproducent skrev:Det är även bekräftat av Biometria att mittmätt volym underskattas.


Vi tittade på detta innan vi startade vedprojektet och kom fram till att Skogsstyrelsen genom författning till skogsvårdslagen godkänner mittmätning av virke i Sverige. Vidare konstaterade vi att Biometria identifierat att det finns något sågverk i Sverige som fortfarande mäter in timret i mittmätt.

Biometria skriver vidare att mittmätning ger en mindre underskattning av volymen och föreslår ett påslag på 0,23 %. Mest härleds detta till rotstockar på grund av rotansvällning. Eftersom vi beställde björk från gallring så antog vi att rotstockar inte skulle vara majoritet i leveransen (till skillnad från vissa leveranser av sågtimmer) och vi bortsåg från 0,23 %.

Vi kan lägga till detta och ändra våra siffror men det kommer inte göra någon större skillnad för utfallet.

Mittmätning
Vid mittmätning tas bara ett diametermått på stocken, dvs på stockens mitt. Volymen beräknas sedan som en vanlig cylinder. Metoden, som i internationella sammanhang benämns som Hubers funktion, är inte vanligt förekommande i Sverige. Däremot är det den vanligaste metoden i stora delar av Europa. Eftersom metoden inte skiljer på stocktyp kan man förvänta sig att den underskattar volymen på rotstockar med rotansvällning. I Norge hanteras rotstockproblematiken genom att flytta måttstället för mittdiametern 40 cm mot rotändan (Norsk Virkesmåling 2015).


https://www.biometria.se/media/5wln2rxw ... h-gran.pdf

https://www.biometria.se/media/ekub3gwo ... c-2015.pdf

Avatar Fallback

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

alias  
#837437
Fredrik Reuter skrev:
Vedproducent skrev:Det är även bekräftat av Biometria att mittmätt volym underskattas.


Vi tittade på detta innan vi startade vedprojektet och kom fram till att Skogsstyrelsen genom författning till skogsvårdslagen godkänner mittmätning av virke i Sverige. Vidare konstaterade vi att Biometria identifierat att det finns något sågverk i Sverige som fortfarande mäter in timret i mittmätt.

Biometria skriver vidare att mittmätning ger en mindre underskattning av volymen och föreslår ett påslag på 0,23 %. Mest härleds detta till rotstockar på grund av rotansvällning. Eftersom vi beställde björk från gallring så antog vi att rotstockar inte skulle vara majoritet i leveransen (till skillnad från vissa leveranser av sågtimmer) och vi bortsåg från 0,23 %.

Vi kan lägga till detta och ändra våra siffror men det kommer inte göra någon större skillnad för utfallet.

Mittmätning
Vid mittmätning tas bara ett diametermått på stocken, dvs på stockens mitt. Volymen beräknas sedan som en vanlig cylinder. Metoden, som i internationella sammanhang benämns som Hubers funktion, är inte vanligt förekommande i Sverige. Däremot är det den vanligaste metoden i stora delar av Europa. Eftersom metoden inte skiljer på stocktyp kan man förvänta sig att den underskattar volymen på rotstockar med rotansvällning. I Norge hanteras rotstockproblematiken genom att flytta måttstället för mittdiametern 40 cm mot rotändan (Norsk Virkesmåling 2015).


https://www.biometria.se/media/5wln2rxw ... h-gran.pdf

https://www.biometria.se/media/ekub3gwo ... c-2015.pdf


Jag gick bet på att hitta vilken metod som Biometria använder för kalibrering och kontrollmätning av travmätt massaved (sektionsmätning, topp-rotmätt, mittmätt, nedsänkning i vätska - namnet på metoden tror jag börjar på X, men kommer ej ihåg resten nu, eller något annat?).

Vet ni vilken mätmetod som brukar användas för att få ett facit på m3fub-volymen i en trave?

Personligen hade jag trott och hoppats på sektionsmätning eller nedsänkning i vätska.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Fredrik Reuter  
#837438 Jag är skapligt säker på att det är topp-rot.

Avatar Fallback

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

adahlm  
#837440 Fastanade nu ännu på gårdagens räkne-exempel där en bit med 8cm diam o 4m längd var ca. 20L

testade ännu lite mer på detta, ni hade ett medeltal på 34,4L / bit på "mätning 1" med medeldiameter 8,6cm o längd på 4,46m

En rak cylinderform har med samma mått en volym på 25.9L, - Ni hade 34,4L med motsvarande mått??
Såg nog att ni tog ner diamtern till närmaste hela cm, och sen i formeln kom det till en halv cm,
Men 34,4L låter lite väl högt ändå med dessa mått?

1710859087_2024-03-19_16-34-42.jpg

Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Torbjörn Johnsen  
#837447 Det var nog lite otydligt men medeldiametern som står i tabellen är medeldiametern under bark. Jag har lagt in medeldiameter på bark också i tabellen och lägger upp den här nere. Att jag redovisat medeldiameter ub är inget som varken påverkar omräkningstalen från m3fub eller m3fpb till m3s. Det påverkar heller inte omräkningstalen från m3t till m3fub. Däremot ger ju medeldiametern m3fpb en tydligare uppfattning om virkespartiets grovlek så det var ju dumt att inte ha med detta från början.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Vedproducent  
#837459 Det måste ju vara en väldigt hög andel rotstockar när det är så klent. Korta träd fler rotstockar.

Avatar Fallback

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

alias  
#837465
Vedproducent skrev:Det måste ju vara en väldigt hög andel rotstockar när det är så klent. Korta träd fler rotstockar.


Tycker ofta att man får ut ca 7-10 löpmeter gagnvirke/träd i en förstagallring, vilket vanligen ger 2 bitar fallande längder per stam - virke från en förstagallring bör således hålla ca 50 % rotbitar av totalen, och klart ännu högre volymandel.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837467
Fredrik Reuter skrev:
Biometria skriver vidare att mittmätning ger en mindre underskattning av volymen och föreslår ett påslag på 0,23 %. Mest härleds detta till rotstockar på grund av rotansvällning. Eftersom vi beställde björk från gallring så antog vi att rotstockar inte skulle vara majoritet i leveransen (till skillnad från vissa leveranser av sågtimmer) och vi bortsåg från 0,23 %.


När det gäller rotstockar skriver biometria så här i den sista rapporten.
"Toppmittmätning och mittmätning gav stora underskattningar för rotstockar medan volymen för
övriga stockar överensstämde väl med sektionsmätningens volym."
Och när det gäller rotstock av gran underskattades avvikelsen i % av volymen med 6,2%. Jag håller nog med Alias om att i en första gallring av björk är minst 50% av stockarna en rotstock.

Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Vedproducent  
#837469 Ja rotstockarna är måmga och det är där dom stora felen är. Talen ni får stämmer inte ihop med det ni får. Men ni kan också ha andra fel. Som att ni inte vet hur mycket ved ni har i en säck eller fel volymsuppskattningar (höjd och längd) på traven långved. Det hade ni ju på längden. Konstaterar återigen att ni fått ut väldigt lite färdig ved på en lastbilsstuv. Känns otroligt svävande alltihop och tror nog det blir omöjligt att skriva ihop något som ska bli trovärdigt. För korrekt fakta i alla led finns ju helt enkelt inte. Det är ju bara så.

Avatar Fallback

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

adahlm  
#837472 Lite samma problem gäller nog de egna testet som jag gjorde tidigare i år, Inkommande mängd var ganska så nära sanningen då det var skördarmätt,
Men att uppskatta exakt hur många färska lös-m3 det är i en 1,5m3 säck är nog svårare, - många års erfarenhet säger att det är åtminstone 3,2m3 i leveransen på hösten då jag tömmer två säckar i flaket, - säljer det som 3,0 lös-m3

Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Vedproducent  
#837473 Försäljaren till dessa säckar som kommer från Espegard har sagt till mig att det är upp till kunden att mäta och se själv vad man har i säcken. Det har jag gjort och det måste man göra. Nu har jag dom öppningsbara säckarna och dom rymmer ju mer men jag har med god marginal 2 kubik torr ved i varje säck. 5 säckar torr ved blir så det blir några vedträn över kanten i vagnen.

Avatar Fallback

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837841 I dag blev nyfikenheten för stor. Har gått hela veckan och funderat på vad man för om man mäter upp en rotstock från en björk gallring.
Det blev en snabb runda upp i skogen efter jobbet och jag han i alla fall mäta en rotskock.
Resultatet blev enligt följande. Trädets totala längd strax under 12m

På bark Under bark
0m 18,2cm 14,8cm
1m 12,1cm
2m 10,2cm 9,7cm
3m 10,4cm
4m 8,2cm 7,9cm
6m 7,4cm
8m 5,4cm
Jag vet inte om jag räknat rätt, men har jag det blir det rätt så stor skillnad mellan sektionsmätning och mittmätning när man mäter denna rotstock upp till 4m längd.
Resultatet jag får är 0,0327 m3 på bark vid mittmätning och 0,0432 m3 på bark vid sektionsmätning. Stor skillnad (upp 32% till sektionsmätningens fördel) så är osäker om jag räknat rätt. Obs har inte skrivit fel på mätvärde 2m och 3 m.
1711140332_img_20240322_181348.jpg

1711140347_img_20240322_181400.jpg

1711140356_img_20240322_181407.jpg

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).