Bioenergi

Ved-ilska!

38 inlägg 10423 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ved-ilska!

toker72  
#816012 Konstigt hos mig är luften som torrast på vintern det är mycket fuktigare tex på sommarn eller hösten.

Avatar Fallback

Re: Ved-ilska!

tallen100  
#816017 Ja det var konstigt, temperaturväxlingar skapar normalt fukt i grund och på kallvind.
Likaså kan fukt ses när ytterväggar på hus och uthus blir vita av rimfrost vid väderomslag/temperaturväxlingar, när det sen blir mildare förvandlas det vita till vatten....

Användarvisningsbild

Re: Ved-ilska!

anersimyra  
#816018 Kall luft kan av fysikaliska skäl inte innehålla samma mängd fukt som varm luft. Däremot kan det hända att fukt märks tydligare på vissa ytor inomhus under vintern, och då särskilt om man stängt till tilluften till utrymmet..💦💦💦💦🙂

Avatar Fallback

Re: Ved-ilska!

SudCaravelle  
#816022 En Välfylld Vedbod = Makt & Frihet

Avatar Fallback

Re: Ved-ilska!

tallen100  
#816024
anersimyra skrev:Kall luft kan av fysikaliska skäl inte innehålla samma mängd fukt som varm luft. Däremot kan det hända att fukt märks tydligare på vissa ytor inomhus under vintern, och då särskilt om man stängt till tilluften till utrymmet..💦💦💦💦🙂

Så är det, fukt och kondens blir det lite här och där när temperaturen skiftar. ta tex en bränsletankar/dunkar som står "ute" de vill man gärna ha väl fyllda på vintern för att slippa kondensvatten som sen kan bli till ispropp och ställa till det.

Användarvisningsbild

Re: Ved-ilska!

anersimyra  
#816026
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Kall luft kan av fysikaliska skäl inte innehålla samma mängd fukt som varm luft. Däremot kan det hända att fukt märks tydligare på vissa ytor inomhus under vintern, och då särskilt om man stängt till tilluften till utrymmet..💦💦💦💦🙂

Så är det, fukt och kondens blir det lite här och där när temperaturen skiftar. ta tex en bränsletank, de vill man gärna ha väl fyllda på vintern för att slippa kondensvatten som sen kan bli till ispropp och ställa till det.

Kondens kan bli dyrt..🤑🤑🤑🤑 vi dränerade grunden på kåken på grund av en riktigt fuktig yttervägg. Men den jävla väggen var fortsatt drypvåt vilket visade sig bero på kondens. Lösningen blev att förhindra utomhusluften att ta sig in och kondensera mot väggen nere vid golvet. Vi kunde alltså ha besparat oss kostnaden för dräneringen..😮🤑🤑🤑🤑🤑

Användarvisningsbild

Re: Ved-ilska!

Teufel  
#818644
Zixten skrev:
Andpers skrev:
Zixten skrev:Men om du tycket att det är roligt att hugga ved så har du ju möjligheten att sälja den, och så fort du får mer betalt per kwh för veden än vad du köper elen för så är det ju bättre att sälja veden dyrt och värma kåken med el?


Det har du helt rätt i, jag tänkte inte på det.
Fast din hypotes bygger på att vedköparen gör en dålig affär, därför att om jag kommer att kunna köpa vedens energimängd till ett billigare pris i el, så lär vedköparen också kunna köpa så billig el... 🙃


Så länge köparna inte vet om att det blir billigare med el så går det att sälja veden! 😀 😀 😀

Skall lägga till att jag eldar med ved själv, och tänker fortsätta med det ett tag till, men den dagen pannan behöver bytas ut får jag ta en funderare på om det blir en ny panna eller någon form av värmepump (jord eller luft vatten)



Det där är ju samma som med bordsvatten - det är billigare att dricka kranvatten än att köpa en Ramlösa, även om man behöver sodastreama kranvattnet för att få en liknande produkt. Men ändå säljs det Ramlösa i mängder varje år.

Avatar Fallback

Re: Ved-ilska!

norrskog  
#819474 Allt går att elda utom motorblock som pappa sa å försökte få ner hörnsoffan i tunnan för brännbart

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).