Bioenergi

Kapa och klyva eller låta vara?

28 inlägg 13264 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kapa och klyva eller låta vara?

Teufel  
#695429 Tanken är att det kapade och kluvna ska ligga på pallar i ett fd "växthus" - två sidor med tak ut från ett uthus, med byggplast som väggar. Jag tänker att det borde ge tillräckligt med luft.

Om nu nyhuggen gran har lägre fukthalt än nyhuggna lövträd (av olika sorter), så borde det väl vara safe att ha det där utan att det möglar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kapa och klyva eller låta vara?

hfab  
#695437 Vedboden ska vara gles och veden kluven före påskafton.
Det enkla receptet på mögelfri ved.

Användarvisningsbild

Re: Kapa och klyva eller låta vara?

Arvid0  
#695457 Dagens boktips: Ved - Mytting

https://www.bokus.com/bok/9789127134379 ... boQAvD_BwE

Bäst torkning får man om veden huggs på vinter-vår. Under tak i april (beroende på var man bor.) Och sedan får ligga över nästa vinter så att minusgraderna frystorkar veden. Klar att eldas våren-sommaren efter det huggits.

Användarvisningsbild

Re: Kapa och klyva eller låta vara?

sundelius  
#695467
Stampep skrev:Flikar in lite här, om man fäller nu och kapar och klyver under februari/mars funkar det att lägga in i vedboden direkt eller "måste" veden torka utomhus? Mest orolig för mögel, kökspanna och möglig ved känns inget bra 🤔

Så gör jag varje år, luftigt vedskjul och pallar i botten
Aldrig haft problem med mögel

Användarvisningsbild

Re: Kapa och klyva eller låta vara?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695473
halvproffs skrev:Själv kör jag direkt in i vedboden men där är det små glipor mellan brädorna. Har heller aldrig fått mögel på veden. Farsan gjorde lika.

TS verkar bo här på västkusten och då är den metoden inte att rekommendera 😎

Användarvisningsbild

Re: Kapa och klyva eller låta vara?

halvproffs  
#695482
th skrev:
halvproffs skrev:Själv kör jag direkt in i vedboden men där är det små glipor mellan brädorna. Har heller aldrig fått mögel på veden. Farsan gjorde lika.

TS verkar bo här på västkusten och då är den metoden inte att rekommendera 😎


Ved som är blöt av saltvatten räcker betydligt längre. Jag garanterar det! 😎

Avatar Fallback

Re: Kapa och klyva eller låta vara?

mooos73  
#758648 Fick lite långved kvar efter jag fyllt vedboden i år. Mestadels björk, huggen i höstas samt lite gran och tall huggen nu i vår...
Är det någon fördel att täcka vältan inför vintern eller är det bättre att låta den ligga under en meter snö i vinter?

Avatar Fallback

Re: Kapa och klyva eller låta vara?

tallen100  
#758650 Det där råder det delade meningar om.
Tror det är bättre att det får ligga otäkt,
det torkar ändå upp snabbt när snön smält.

Användarvisningsbild

Re: Kapa och klyva eller låta vara?

svampbob  
#758656
mooos73 skrev:Fick lite långved kvar efter jag fyllt vedboden i år. Mestadels björk, huggen i höstas samt lite gran och tall huggen nu i vår...
Är det någon fördel att täcka vältan inför vintern eller är det bättre att låta den ligga under en meter snö i vinter?


Jag pratade idag med en SCAs inköpare i Vännäs området och fick höra att det nu var bättre betalt för björk än för barrmassan och att SCA var väldigt sugen på att köpa och ta upp kampen med Qbik.
Jag funderar på att sälja iväg den sista björken tillsammans med timret och massan som jag har liggande vid väg. Jag håller på att bli väldigt less på vedkapningen nu och vårbruket kräver också sin tid.

Avatar Fallback

Re: Kapa och klyva eller låta vara?

mooos73  
#758660 Min björk är inte till salu för allt smör i Småland! 😉 Skönt att ligga på + inför nästa års vedhuggning.....

Avatar Fallback

Re: Kapa och klyva eller låta vara?

fri  
#758664
mooos73 skrev:Fick lite långved kvar efter jag fyllt vedboden i år. Mestadels björk, huggen i höstas samt lite gran och tall huggen nu i vår...
Är det någon fördel att täcka vältan inför vintern eller är det bättre att låta den ligga under en meter snö i vinter?

Det bästa är att klyva veden nu, björken förlorar mycket på att ligga i välta ett år

Avatar Fallback

Re: Kapa och klyva eller låta vara?

mooos73  
#758668
fri skrev:
mooos73 skrev:Fick lite långved kvar efter jag fyllt vedboden i år. Mestadels björk, huggen i höstas samt lite gran och tall huggen nu i vår...
Är det någon fördel att täcka vältan inför vintern eller är det bättre att låta den ligga under en meter snö i vinter?

Det bästa är att klyva veden nu, björken förlorar mycket på att ligga i välta ett år

Hade jag haft möjligheten hade jag gjort det men det passar inte logistiken här just nu....

Användarvisningsbild

Re: Kapa och klyva eller låta vara?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758690
mooos73 skrev:Fick lite långved kvar efter jag fyllt vedboden i år. Mestadels björk, huggen i höstas samt lite gran och tall huggen nu i vår...
Är det någon fördel att täcka vältan inför vintern eller är det bättre att låta den ligga under en meter snö i vinter?

Kapa och klyv det nu istället, något av barrvirket kan du ha okapat och trava resten på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).