Bioenergi

Liten GROT-post

3 inlägg 3140 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Liten GROT-post

K.Vik  
#573444 Som amatör sparkar jag säkert in öppna dörrar här..
Jag har några hektar åker och ett mindre skogsparti. Till hösten ska det kantröjas då det inte är gjort på sisådär 10-15 år. (Nyinköpt av mig)
Det är i huvudsak asp där de grövsta delarna kanske kommer upp i 10-15 cm i diameter och därför bör gå avyttra som grot/ skogsflis, rätta mig om jag är fel ute..

Dock tvivlar jag starkt på att jag kommer upp i de 100kbm som bolagen vill ha för att hämta.
Enklast torde då vara att hitta nån skogsbonde i krokarna som ändå ska lägga upp en stacke och så får han ta mitt och sälja av och min förtjänst består i att jag blir av med det/ får det hämtat?

Tänker jag i rätt banor då?
Om någon av er bor mellan örebro o arboga o är intresserade av dylik deal så hojta till.



   TS
Avatar Fallback

Re: Liten GROT-post

Avslutat-02  
#573449
K.Vik skrev:Som amatör sparkar jag säkert in öppna dörrar här..
Jag har några hektar åker och ett mindre skogsparti. Till hösten ska det kantröjas då det inte är gjort på sisådär 10-15 år. (Nyinköpt av mig)
Det är i huvudsak asp där de grövsta delarna kanske kommer upp i 10-15 cm i diameter och därför bör gå avyttra som grot/ skogsflis, rätta mig om jag är fel ute..

Dock tvivlar jag starkt på att jag kommer upp i de 100kbm som bolagen vill ha för att hämta.
Enklast torde då vara att hitta nån skogsbonde i krokarna som ändå ska lägga upp en stacke och så får han ta mitt och sälja av och min förtjänst består i att jag blir av med det/ får det hämtat?

Tänker jag i rätt banor då?
Om någon av er bor mellan örebro o arboga o är intresserade av dylik deal så hojta till.


Låter väl ganska klokt, eller så gör du massa av det, eller ved.
Ved skulle jag tro att du tjänar mest på.

Avatar Fallback

Re: Liten GROT-post

Chainsaw Charlie  
#573463 100 m³ gäller om det flisas med traktorburen hugg. Om du lägger groten vid väg så det går att flisa med en lastbilsburen hugg så brukar det gå att leverera mindre volym. Det kanske även finns någon mindre entreprenör i området som kan ta det de stora bolagen inte vill ha.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).