Bioenergi

Farmikko klipp

2 inlägg 3541 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Farmikko klipp

Prickskytt  
#568423 Hej jag röjer en hel del skogsvägar med Kättingröjare, har en Kronos med bra räckvidd som ger ett bra resultat. Se ofta när man är ute att det skulle behöva tas lite grövre träd som står för nära, tanken är att skaffa en klipp till huggarvagnen så kan man åka först och klippa undan det som är för grovt för röjaren. Man får ju också med sig det på vagnen direkt. Har kollat på Farmikko och undrar lite hur det funkar med sekvensventilen, funkar det bra att köra en funktion i taget? Ni som provat kan väl förklara hur det funkar i praktiken.



   TS
Avatar Fallback

Re: Farmikko klipp

Ådii  
#568489 Farmikkos har jag inte kört med men de flesta på marknaden funkar väl på samma sätt, och det är nog lite träning med att få det att flyta bra. Problemet vill vara att den vill börja tilta när man klipper större träd iom att det är tryckbyggande funktioner, och sen när man lastar av vagnen så är det lätt att den börjar tilta tillbaks uppåt ifall man öppnar gripen för mycket.
Keslas 19GX är väl den enda som man kan styra när man vill den skall tilta men med den får man ingen oändlig rotation eftersom man kopplar om slangar vid rotatorn som sen går ner till klippen. Men det ger även en fördel att man kan ställa klippen i 45 grader om man vill ifall man skall klippa lutande träd vilket kan vara svårt med de som är tryckbyggande att man hittar rätt ställe innan den tiltat upp/ner.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar