Bioenergi

Storlek på vedsäckar

20 inlägg 2597 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Storlek på vedsäckar

SOLVED  
#838518 Hejsan!

I år har jag äntligen fått igång firman och investerat i en processor och producerar brännved för fullt. Kör med Pilkemaster Evo 36HC -24 EL/TR

Men har en fundering på storlek på vedsäckar, håller på att prova mig fram lite.

Köpte 1,5m3 säckar på Bonnet för att testa kvaliten på dessa, den säcken har storleken 1x1x1,5m och har stämpeln 1500 liter. När man fyllt den med tex 25 eller 33cm längder så buktar den ju ut en del och rymmer då ca 1,9m3 enligt mitt måttband. Eftersom man säljer dessa som 1,5m3 sen så är det ju en direkt förlust på ca 350-400 liter per säck.

Har även testat Espegards säckar som har måtten 0,96x0,96x135 vilket blir 1,25m3. Även denna är stämplad 1500 liter. Men kan tänka mig när den är full med ved att den rymmer ca 1,5-1,6m3 och då blir det ju mindre förlust såklart. När veden torkat hamnar väl denna på gränsen till att man kan sälja den som 1,5m3.


Ska man köra 1x1x1,5 och bara acceptera förlusten?
Vilka säckar använder ni och kan rekommendera?
Vilka säckar håller bäst i längden?
Fungerar bottentömning bra ni som nyttjar det? (tömmer en del säckar på kärror, tycker det går sådär med vanliga säckar)



   TS
Användarvisningsbild

Re: Storlek på vedsäckar

Raspberry  
#839005 Kul att du kommit igång med firman, samt fin maskin du köpt in!
Intressant det där med hur många m3 det är i en säck. En tanke är att du tar en pall med kragar och så sätter du på så många kragar så att det blir 1m3 ved i den pallen samt även en pall som du sätter så många kragar på att den rymmer 1,5 m3 ved i. När du fyllt respektive pall så häller du därefter över innehållet i vardera säck och så ser du svaret framför dig om hur mycket ved du ska fylla på i varje säck framöver. Om du gör det eller något liknande så får du gärna fota det och lägga in bilderna här så att jag/vi med får se resultatet 😀. Kan även vara bra att ha foto som stöd när man med tiden ev. minns mindre bra hur fylld varje säck bör vara.

Användarvisningsbild

Re: Storlek på vedsäckar

svampbob  
#839024 Sedan är frågan om måttet är för rå eller torr ved? Det är väl ca 10% av volymen som försvinner i torkningen.

Jag fyller mina Espegard säckar 100% fulla och tänker att när det har torkat ihop så är det 1,5 m3

Användarvisningsbild

Re: Storlek på vedsäckar

SOLVED  
#839145
Raspberry skrev:Kul att du kommit igång med firman, samt fin maskin du köpt in!
Intressant det där med hur många m3 det är i en säck. En tanke är att du tar en pall med kragar och så sätter du på så många kragar så att det blir 1m3 ved i den pallen samt även en pall som du sätter så många kragar på att den rymmer 1,5 m3 ved i. När du fyllt respektive pall så häller du därefter över innehållet i vardera säck och så ser du svaret framför dig om hur mycket ved du ska fylla på i varje säck framöver. Om du gör det eller något liknande så får du gärna fota det och lägga in bilderna här så att jag/vi med får se resultatet 😀. Kan även vara bra att ha foto som stöd när man med tiden ev. minns mindre bra hur fylld varje säck bör vara.


Tack, ja det är roligt att vara igång med produktion på allvar. Pilkemaster verkar vara en ganska ok maskin, finns såklart saker man vill förbättra men det är ju inte en Rolls Royce man köpt heller. Men snabb och prisvärd, det är den! Kört lite drygt 300m3s redan och inget strul än så länge.

Ja det är en tanke, problemet är väl att om jag fyller Bonnet säckarna med 1,5m3 plus lite extra för det som försvinner vid torkning så ser säcken inte full ut längre sen när den ska levereras. Är ganska övertygad om att 98/100 kunder kommer påpeka att säcken inte är full 🙃
Och förklara det samt att tro att de flesta förstår det vette tusan om man lyckas med 🤔 Jag vill ju inte sprida ryktet om att "den där han säljer säckar som inte är fulla men ska ha samma betalt som en full säck"

Kanske är bättre att köra med Espegard säckar och toppa upp dessa lite innan leverans. Lite merjobb men bör bli mycket mindre förlust då. Fylla en säck med 1,9m3 och sälja som 1,5m3 är ju ganska självklart inte en hit.

Men ni som kör med Espegard, håller dessa bra?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Storlek på vedsäckar

Vedproducent  
#839149 Espegards notsäck är kvalitet. Har drygt 1000 st som jag nu kör nionde säsongen. Har ännu inte kasserat en enda säck. Men ha koll på volymen. Som dessa säckar är fyllda så är det full vagn 10 kubik med en liten råge. 5 säckar så 2 kubik st med torr ved om du skakar ordentligt och inte drar ihopa snöret helt i botten. En toppensäck och enkla att tömma.

Avatar Fallback

Re: Storlek på vedsäckar

80-90  
#839262 Har espegard notsäck å den är bättre än nån annan säck . Men skulle aldrig sälja det som 1,5 kubik då det går nog närmare 2 i de

Användarvisningsbild

Re: Storlek på vedsäckar

Vedproducent  
#839263 Ja att tömma ur dom i ett tippsläp är ju en fördel för det blir aldrig någon diskussion då. Någon enda har tyckt att det inte kan rymmas 10 kubik i vagnen. Då ber jag dom mäta själva. En kund mätte sin volym i ett av facken. Är ju uppdelat på 2*5 kubik. Han pekade med någon laserstråle och konstaterade att han fått 5,05 kubik. Men det är också den enda som gjort det på alla år. Han kanske mest ville visa sin mätare vad vet jag. Sen ser jag det ju som en stor fördel att säcken inte lämnar gårdsplan. Dom är dyra och man slipper allt krångel med att dom ska tillbaka.

Avatar Fallback

Re: Storlek på vedsäckar

80-90  
#839264
Vedproducent skrev:Ja att tömma ur dom i ett tippsläp är ju en fördel för det blir aldrig någon diskussion då. Någon enda har tyckt att det inte kan rymmas 10 kubik i vagnen. Då ber jag dom mäta själva. En kund mätte sin volym i ett av facken. Är ju uppdelat på 2*5 kubik. Han pekade med någon laserstråle och konstaterade att han fått 5,05 kubik. Men det är också den enda som gjort det på alla år. Han kanske mest ville visa sin mätare vad vet jag. Sen ser jag det ju som en stor fördel att säcken inte lämnar gårdsplan. Dom är dyra och man slipper allt krångel med att dom ska tillbaka.

Gör precis som du ! Tippar i kärran

Användarvisningsbild

Re: Storlek på vedsäckar

svampbob  
#839281
80-90 skrev:Har espegard notsäck å den är bättre än nån annan säck . Men skulle aldrig sälja det som 1,5 kubik då det går nog närmare 2 i de


Jag provade att packa 60 liters säckar från några Espegardsäckar. Den veden hade torkat någon månad i vårsolen så relativt torr ved.
Minns jag rätt så blev det ca 21 småsäckar i snitt. Jag tycker mig ha läst någonstans att det ska gå 18 småsäckar på en stor. Stämmer det så är det 1,75 m3 i säcken.

Avatar Fallback

Re: Storlek på vedsäckar

80-90  
#839287 Har fått över 25 60 L ur en sån säck

Användarvisningsbild

Re: Storlek på vedsäckar

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#839339
80-90 skrev:Har fått över 25 60 L ur en sån säck


Beror väl lite på hur väl man fyller småsäckarna med!? Har sett en del säckar som säljs på macken / varuhuset som jag skulle skämmas över att sälja just för att dom bara är halvfulla.
Så fyller man på det viset så borde det gå att få ut 30 säckar med... 😀 🤣 😀 🤣

Avatar Fallback

Re: Storlek på vedsäckar

80-90  
#839340
Zixten skrev:
80-90 skrev:Har fått över 25 60 L ur en sån säck


Beror väl lite på hur väl man fyller småsäckarna med!? Har sett en del säckar som säljs på macken / varuhuset som jag skulle skämmas över att sälja just för att dom bara är halvfulla.
Så fyller man på det viset så borde det gå att få ut 30 säckar med... 😀 🤣 😀 🤣

Efter 20 år med återkommande kunder så tror jag inte det är nått problem

Användarvisningsbild

Re: Storlek på vedsäckar

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#839351
80-90 skrev:
Zixten skrev:
80-90 skrev:Har fått över 25 60 L ur en sån säck


Beror väl lite på hur väl man fyller småsäckarna med!? Har sett en del säckar som säljs på macken / varuhuset som jag skulle skämmas över att sälja just för att dom bara är halvfulla.
Så fyller man på det viset så borde det gå att få ut 30 säckar med... 😀 🤣 😀 🤣

Efter 20 år med återkommande kunder så tror jag inte det är nått problem


Jag tror inte heller att det är några problem, menar bara att det kan vara en del skillnader i hur man packar, tror även att det kan vara skillnader i hur man fyller storsäckarna med, en del skakar / lägger tillrätta ofta, andra gör inget sådant, och en del fyller med rejäl råge, och andra inte alls...

Användarvisningsbild

Re: Storlek på vedsäckar

SOLVED  
#839990 Köpte 50st Espegards ventisäck och ska testa lite. Körde ett gäng säck nu ikväll och det ser betydligt bättre ut volymmässigt sett. Dessa säckar är 96x96x135 men är märkta med cylindervolym på 1500 liter vilket stämmer ganska bra. Enligt mätning efter gjort några överfulla säckar så rymmer de 1,6m3s och minus torkning så ligger man väl hyfsat till när de ska säljas som 1,5m3s. Får troligtvis fylla på dom lite innan försäljning så kunden inte tycker att de inte är fulla. Men i slutändan bör jag tjäna ca 300 liter per säck genom att byta till denna storlek på säck och det blir ju en hel del på ett år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Storlek på vedsäckar

svampbob  
#840579
SOLVED skrev:Köpte 50st Espegards ventisäck och ska testa lite. Körde ett gäng säck nu ikväll och det ser betydligt bättre ut volymmässigt sett. Dessa säckar är 96x96x135 men är märkta med cylindervolym på 1500 liter vilket stämmer ganska bra. Enligt mätning efter gjort några överfulla säckar så rymmer de 1,6m3s och minus torkning så ligger man väl hyfsat till när de ska säljas som 1,5m3s. Får troligtvis fylla på dom lite innan försäljning så kunden inte tycker att de inte är fulla. Men i slutändan bör jag tjäna ca 300 liter per säck genom att byta till denna storlek på säck och det blir ju en hel del på ett år.


Hur tänker du dig att du ska fylla på säckarna? Jag har gjort det för hand några gånger när jag har tyckt att en säck ser bedrövlig ut och det är mycket arbete med den metoden. Jag tycker att det är betydligt rationellare att skaka säcken några gånger medan du fyller den så att den blir bättre packad.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).