Massaved

bränsleved

8 inlägg 1588 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

bränsleved

Sommar  
#820020 Har en massa träd efter toppbrott som skedde gör två år sedan som nu ligger i ett stort område, det ser fortsatt ut som världskriget farit fram trots att skogsbolag hämtat 600 kubikmeter till massaved. Eftersom det är ganska grova träd kommer det att ta väldigt lång tid innan de går ner i marken. Så något jag blir tvungen att städa upp, men med dagens priser på bränsleved kanske jag kunde sälja det i stället? En hoppfull idé som jag fick.



   TS
Användarvisningsbild

Re: bränsleved

arvid53  
#820145 absolut nu är det bra pris på bränsleved, kapa upp det i 270-330 längd och kör ut det.

Avatar Fallback

Re: bränsleved

Sommar  
#820146 Vet inte var gränsen går för hur gamla liggande träd man kan sälja, om det är en alltför optimistisk idé. Någon som vet var gränsen går?

   TS
Avatar Fallback

Re: bränsleved

jannee  
#820149 Följer veden med i gripen går den att sälja, samma gäller när lastbilen lastar den eller när flistuggen manövrerar in den i tuggen.

Användarvisningsbild

Re: bränsleved

Bubba i skogen  
#820163 Hanterbart med grip. Åkaren vill naturligtvis inte riskera att det ramlar isär ute på vägen. Trafikfara. Inte kul att få en halv timmerstock i vindrutan när man möter en timmerbil.

Avatar Fallback

Re: bränsleved

aho  
#820170 I Södra prislista för bränsleved anges följande krav på färskhet:

Även torkade träd på rot får ingå. Lagringstid max 1 år

Avatar Fallback

Re: bränsleved

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#820190 Om det står så så är det bara för att hålla certifieringsmuppar på gott humör. Här mäter åkarna bränsleved själva. Är det lastat så är det godkänt.

Användarvisningsbild

Re: bränsleved

HannuRöj  
#820203
Sommar skrev:Har en massa träd efter toppbrott som skedde gör två år sedan som nu ligger i ett stort område, det ser fortsatt ut som världskriget farit fram trots att skogsbolag hämtat 600 kubikmeter till massaved. Eftersom det är ganska grova träd kommer det att ta väldigt lång tid innan de går ner i marken. Så något jag blir tvungen att städa upp, men med dagens priser på bränsleved kanske jag kunde sälja det i stället? En hoppfull idé som jag fick.

Undrar inte om det ser ut det, det ÄR ju världskrig på gång.
Låt inte virket ruttna, nu när det mest behövs. 😮

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).