Rundvirke

Aptering, längdmätning, virkesmätning, timmer likvid

7 inlägg 990 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Aptering, längdmätning, virkesmätning, timmer likvid

SnorreP  
#825132 Hej
Jag säljer lite sågtimmer ibland som jag huggit själv och som stockmäts och betalas enligt prislista av den köpare jag valt. Då funderar man ibland på en del saker som jag inte vet säkert efter att ha studerat inmätningslistorna. Kanske någon här vet? Jag hittar inte svar i någon tråd.
1. Hur sker längdmätningen exakt? T.ex. om man snedkapat osv. Ska man gå exakt på 3 dm gränserna eller med övermått? Om man kapar med lite undermått skänker man då bort 3 dm gratis till sågen? Om man kapar lite för långt skänker man då bort överlängden gratis?
2. Vid avverkningsuppdrag där avverkningskostnaden anges i m3fub, mäter då skördaren sina m3fub direkt eller blir det enligt inmätt fub? Om det är enligt skördar-fub så blir det då inte samma, troligen mer.
3. Jag ser en tendens till att jag får väldigt lite klass1 tall trots bra skog och noggrann aptering. Enligt skogsstatistiken ska det ligga på ca. 5% men jag kommer inte alls upp till det trots manuell avverkning. Vad kan det bero på?
MVH



   TS
Avatar Fallback

Re: Aptering, längdmätning, virkesmätning, timmer likvid

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#825142 1. Längden mäts väl i centrum av stocken? Ja, är den 1 cm för kort så mäts den in i nästa klass, om det är 3 eller 6 dm beror på listorna. Kapar du för långt, skänker du bort några cm.

2. Brukar vara enlgit samma lista som du får betalt. De räknar väl med vraket också?

3. Jag kommer inte heller upp i 5%, det är svårt med klass 1. Var har du skogen?

Avatar Fallback

Re: Aptering, längdmätning, virkesmätning, timmer likvid

SnorreP  
#825193 Ja kanske? Längdmätningen och hur den exakt sker vore bra att veta. Annars kan man ju tappa en hel del värde. Om man kapar lite för kort så tappar man både 3 dm längd och också diameter eftersom jag antar att diametern tas från smalaste stället och inte efter avkortning 3 dm från lilländen. Det kan blir säkert 10 % förlust i ersättning. Diametermätningen och exakt hur och var den sker är också intressant att veta. Det står inte definierat i virkesmätinstruktionen vad jag kan se.
2. Jag hoppas att det är enligt listan som skogsägaren får betalt. Då har skogsägaren och avverkaren samma intresse av mätningen. Men jag vet inte säkert. Om det sker på annat sätt så finns utrymme för oklarheter och olika val av aptering efter eget intresse.
3. OK, just det. Undrar hur detta kommer sig? Jag finns i Skellefteå. 5% värdet hittade jag i skogsstatistiken för Sverige på nätet. Jag ligger på kanske 0 till max 2 a 3 % trots ofta min "bästa" skog och aptering efter bästa förmåga. Jag är för okunnig för att veta men tycker det är skumt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Aptering, längdmätning, virkesmätning, timmer likvid

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#825206 Diametern ska tas 10 cm från toppänden vid gammaldags m3to mätning. Men om det nu möts i riktiga fub ( inte fuskfub) så ska hela stocken mätas. Sägs det. Avsmalning saknar då betydelse. Ska vi tro på det?

Avatar Fallback

Re: Aptering, längdmätning, virkesmätning, timmer likvid

Bosse1  
#825210 "3. Jag ser en tendens till att jag får väldigt lite klass1 tall trots bra skog och noggrann aptering. Enligt skogsstatistiken ska det ligga på ca. 5% men jag kommer inte alls upp till det trots manuell avverkning. Vad kan det bero på?"

Snö på timret ?
Ringde sågen om detta en gång i tiden.
"Menar du att vi ska sopa av varenda stock" Var svaret, då var det stockmätning.
Så snö på timret =billig råvara.

Avatar Fallback

Re: Aptering, längdmätning, virkesmätning, timmer likvid

SnorreP  
#825222 Jaha 10 cm in från lillända! Jag har försökt läsa på men hittar inte exakta definitioner på längd utan bara vaga skrivningar om toppdiameter och längd och utnyttjande av formtal för beräkning av riktiga fub per stock. Men ibland på en del ställen står det om längd och "verklig" volym dvs jag antar då att det menas att mäta flera diametrar längs stocken.
Fråga: finns det inte någon exakt beskrivning av detta någonstans? Hittar inget bra från Biometria och Skogskunskap utan bara lite vaga skrivningar. Det står mycket om klassernas definitioner men inte om detta viktiga med fub och exakt längd och exakt diameter för beräkning av timmer likvid.
Ang klass 1: jag har också frågat men bara fått veta att det är sorterarens bedömning och den är alltid rätt, punkt! Trots att jag tvivlar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Aptering, längdmätning, virkesmätning, timmer likvid

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#825226 Snö på stocken borde gynna säljaren. Ser de inget fel så är det inget fel.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).