Rundvirke

Premier för självverksamhet

12 inlägg 2035 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Premier för självverksamhet

Torbjörn Johnsen  
#813621 Efter att länge ha hanterat leveransvirket lite styvmoderligt har nu två skogsägarföreningar på kort tid gått ut med premier för självverksamma som kan leverera leveransvirke vid bilväg den närmaste framtiden.

Mellanskog gick ut i måndags med en premie om 40 kr/m3fubför timmer, massaved och bränsleved som är färdigt för leverans 1 oktober - 31 december. Norra Skog lanserade ett liknande erbjudande den 14 augusti med premier för leveransvirke av timmer, stolpar och massaved. Exakt hur stor den blir verkar vara volymberoende och det framgår inte hur länge den gäller. Utöver premien för leveransvirket verkar det även finnas en leveranstidspremie med pristrappa för timmer och stolpar. 55 kr/m3fub för leverans före 30 november och 30 kr/m3fub för leverans senast 30 april.

Premierna för leveransvirke ska nog ses i ljuset av att många industrier ligger kort med råvarutillgången. I Mellanskogs område gäller det även värmeverken. Avverkningskapaciteten räcker inte till och då finns ett halmstrå att ta till när det gäller skogsägarnas egna avverkningsförmåga. Det kan också vara så att dagens tvåpris-system för rundvirke kräver justeringar i prislistorna? Hellre än att signalera prishöjning så jobbar man då mer med premieerbjudanden. Nackdelen med premier är att de minskar pristransparensen som redan är dålig nog på den svenska virkesmarknaden. Här saknas ju nästan all form av statistik över faktiska priser bortsett från Skogsstyrelsens kvartalspriser för leveransvirke.



   TS
Avatar Fallback

Re: Premier för självverksamhet

isteskog  
#813626 I Mellanskogs fall var det att leveransvirket fick samma premier som tidigare gått till AU-kontrakt.
Några stycken ifrågasatte varför inte leveransvirket och AU-virket hade samma premier på Mellanskogs facebookssida. Man kan ju hoppas att de tog åt sig kritiken..... 😉

Avatar Fallback

Re: Premier för självverksamhet

Tralsmo  
#813631 Ja fick ju södra kontakt häromdagen.
Där finns en artikel om hur södra ser på framtiden.
Södras affärsmodell resoneras i den.

Man kan fundera över om rättvice principen är på väg att dissas i södra?

Det mesta är de ju brist på nu.
Hänger södra me?

Vill dom bjuda på rotpost? Vill dom att alla ska få lika betalt?

Inflationen äter. Är priserna så uppåt som alla hurrar för eller följer dom bara inflation?

Ja håller i virket ett tag till så får vi se.

Avatar Fallback

Re: Premier för självverksamhet

wigge  
#813665
Torbjörn Johnsen skrev:Efter att länge ha hanterat leveransvirket lite styvmoderligt har nu två skogsägarföreningar på kort tid gått ut med premier för självverksamma som kan leverera leveransvirke vid bilväg den närmaste framtiden.

Mellanskog gick ut i måndags med en premie om 40 kr/m3fubför timmer, massaved och bränsleved som är färdigt för leverans 1 oktober - 31 december. Norra Skog lanserade ett liknande erbjudande den 14 augusti med premier för leveransvirke av timmer, stolpar och massaved. Exakt hur stor den blir verkar vara volymberoende och det framgår inte hur länge den gäller. Utöver premien för leveransvirket verkar det även finnas en leveranstidspremie med pristrappa för timmer och stolpar. 55 kr/m3fub för leverans före 30 november och 30 kr/m3fub för leverans senast 30 april.

Premierna för leveransvirke ska nog ses i ljuset av att många industrier ligger kort med råvarutillgången. I Mellanskogs område gäller det även värmeverken. Avverkningskapaciteten räcker inte till och då finns ett halmstrå att ta till när det gäller skogsägarnas egna avverkningsförmåga. Det kan också vara så att dagens tvåpris-system för rundvirke kräver justeringar i prislistorna? Hellre än att signalera prishöjning så jobbar man då mer med premieerbjudanden. Nackdelen med premier är att de minskar pristransparensen som redan är dålig nog på den svenska virkesmarknaden. Här saknas ju nästan all form av statistik över faktiska priser bortsett från Skogsstyrelsens kvartalspriser för leveransvirke.



Tycker detta är en viktig sak att belysa. I min värld ska leveransvirke premieras rejält, fallerar dock lite när AU får samma erbjudande.

Användarvisningsbild

Re: Premier för självverksamhet

Hodal  
#813805
Tralsmo skrev:Ja fick ju södra kontakt häromdagen.
Där finns en artikel om hur södra ser på framtiden.
Södras affärsmodell resoneras i den.

Man kan fundera över om rättvice principen är på väg att dissas i södra?

Det mesta är de ju brist på nu.
Hänger södra me?

Vill dom bjuda på rotpost? Vill dom att alla ska få lika betalt?

Inflationen äter. Är priserna så uppåt som alla hurrar för eller följer dom bara inflation?

Ja håller i virket ett tag till så får vi se.

Jag tror inte att någon virkesköpare är intresserad av ”rättvisa” priser till privatpersoner. De är betalar nog gärna så lite som möjligt till alla de skogsägare som ärvt sin skog och ingenting begriper om hur vare sig skogen eller marknaden fungerar, men betalar nog också gärna mer för avverkningar hos folk som har kunskap om hur det fungerar och kräver bättre betalt. Och jag förväntar mig själv att få bättre betalt än handlarens barnbarn som ärvt en massa skog och har förvaltningsavtal. Jag ser inget problematiskt i det. Så länge det är en marknad med många aktörer på åtminstone säljarsidan, kommer betalningen att variera. Med fler köpare skulle det dessutom bli högre genomsnittliga priser, förstås.

Som påpekats i andra trådar, är de inflationsjusterade priserna inte högre än för ett par år sedan. Det ska vi ha i åtanke när vi talar om virkespriser.

Avatar Fallback

Re: Premier för självverksamhet

Tralsmo  
#813808 Helt korrekt resonerat av dig hodal enligt min uppfattning.

Användarvisningsbild

Re: Premier för självverksamhet

Elis76  
#813861 Norra har mailat skogsägare i vissa norrlandskommuner att man inte bara söker grot utan även sådant som man röjt ner i diken och vägslänter. Anledningen är att vissa värmeverk i BD-län har brist på energived.

Vidare meddelar man att lagren av sågade trävaror är låga samt att exporten täcker bortfallet från den inhemska marknaden.

Men man söker även klentimmer och har extra premier för självverksamma.

Användarvisningsbild

Re: Premier för självverksamhet

Torbjörn Johnsen  
#813884 Skogsägarnas rimliga svar: ”Show me the money”

   TS
Användarvisningsbild

Re: Premier för självverksamhet

Torbjörn Johnsen  
#813889 Timmerpriserna i norr är på tok för låga. Listpriset på grantimmer hos Norra har höjts med typ 35 kr/m3fub om man jämför ett är tillbaka. Skillnaden mellan listpris på grantimmer i norr jämfört med Södra är nästan 400 kr/m3fub. Jämför man med Finland är det 600 kr/m3fub i prisskillnad. Det behöver lastas nån båt med timmer för export i norr för att trycka upp timmerpriset. Frågan är väl bara vem som kan göra detta? Norra ska ju ha timret till sina sågverk. De borde ju vara väldigt lönsamma jämfört med sågverk i Finland eller Götaland, eftersom de sågar Europas billigaste råvara.

   TS
Avatar Fallback

Re: Premier för självverksamhet

Alvarsson  
#813893 Fullständigt oacceptabelt. Vi skulle inte sälja en pinne till dessa priser.

Användarvisningsbild

Re: Premier för självverksamhet

Sjögården  
#813898 Läste i senaste Södrakontakt att man är mer än orolig för tillgången av råvara framöver och att det pågår ett arbete för att vässa inköpen framöver.
Detta skulle kunna innebära en förflyttning i synen på likaprissättningen inom Södra.
Som jag idag upplever det är det rätt överblickbart om vad som gäller betalningen för medlemmarnas virke och i grunden får man betalt efter prestation och hur råvaran värderas vid respektive tillfälle, också när det gäller självverksamhet kontra uppdrag.
Men i bristsituationer är Södra för trögrörliga i att höja och sänker för sent i nedåtgående konjunktur.
Köpsågverk och bolag har mycket större förutsättningar att snabbt kontraktera volymer med någon form av ”justbarafördigtillägg” vilket alltid biter på skogsägarna.
Det är väl det vi ser nu under höstens race på energi till fjärrvärme och för all del export av bränsleved.
Jag vet inte hur man resonerar men för egen del kan jag ju tänka mig en friare prissättning hos icke medlemmar som ju har valt att helt bortse från Södramodellen som den trögare modellen att få del av industrins vinster i förädlingen.
Ser gärna en diskussion i frågan,såg att ex Tralsmo noterar detsamma i ett inlägg.

Avatar Fallback

Re: Premier för självverksamhet

aho  
#813904 Har för mig att Södra redan gjort en del den riktning, till exempel de omdebatterade inköpen av björkmassa i Baltikum för något år sedan.
Det kommer alltid att finnas pengar att tjäna för den som har tid och förmåga att bevaka marknaden och förhandla priser eller som kan avstå från att sälja om priset inte är rätt.
Tillhör själv de som plockat hårt i slutavverkningsbar granskog på grund av risken för barkborre, är det många som gjort liknande så kommer det nu några år med underskott på på granvirke.

Som liten skogsägare är man alltid i underläge eftersom det inte finns någon pristransparens för oss. Är övertygad om att virkesinköparna har helt annan insikt i prisnivåerna på marknaden.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).