Rundvirke

Södra höjer priset för timmer, kubb, massaved och bränsle

22 inlägg 9260 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Södra höjer priset för timmer, kubb, massaved och bränsl

halvproffs  
#805964 Blir troligtvis ett annat pris om det hade varit fpb. Lika i plånboken som under bark.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer priset för timmer, kubb, massaved och bränsl

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#830609
alias skrev:Ska bli intressant att se hur "specialmassaved barkborre" (sortiment 1600) prissätts i förhållande till den vanliga barrmassaveden, samt om "specialmassaved gallring" (1693/1694) resp. "specialmassaved storm" (1698) bibehålls och hur dessa i så fall prissätts?


Hittade detta när jag sökte på specialmassaved.

Jo, det finns kvar, och följer med upp. Men kan någon förklara för mig varför Södra köper in 3m barrmassa i tre olika sortiment?

1300 - Prima 520:-, sekunda 520:-. Inga begränsningar
130G - Prima 535:-, sekunda 500:- . "leveransvirke från småskalig avverkning, företrädelsevis gallring, från självverksamma medlemmar i Södra".
1693 - Prima 535:-, sekunda 535:-. Inga begränsningar, och 705:- för allt sågbart 14cm+.

Jag ser ingen anledning att INTE anmäla allt i 1693. Kompletterar Värögran (som jag hugger ner till 16cm+...)

Avatar Fallback

Re: Södra höjer priset för timmer, kubb, massaved och bränsl

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#840584 Ny höjning idag, +50 för barrmassa, +30 för barrtimmer. +80 för klen/kubb!

https://www.sodra.com/sv/se/om-sodra/pr ... justering/

Avatar Fallback

Re: Södra höjer priset för timmer, kubb, massaved och bränsl

wigge  
#840586 Bravo, Södra 👍
Nu är det väl dax för Norra Skog att lyfta prislistan på massa med minst 150kr fubben

Användarvisningsbild

Re: Södra höjer priset för timmer, kubb, massaved och bränsl

Elis76  
#840587 Södra är dominerande i Södra land, det är inte Norra i Norra land, där är det SCA och Sveaskog som håller i taktpinnen.
Norra skog gjorde +/- 0 i årsresultat för 2023, att höja virkespriserna utan att man kan föra över kostnaden på slutkunden är lika med Ebberöds bank.

Men självklart, som Norrbottning eftersträvar även jag högre virkespriser för mina avverkningar.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer priset för timmer, kubb, massaved och bränsl

wigge  
#840589 Värdsmarknaden för massa är väl densamma för Södra som för Norra?

Användarvisningsbild

Re: Södra höjer priset för timmer, kubb, massaved och bränsl

Torbjörn Johnsen  
#840595 Så här ser de aktuella massavedspriserna ut idag hos skogsägarföreningarna (exkl. premier & transportavdrag):

1713184134_skärmavbild_2024-04-15_kl._14.13.46.png


Det skiljer 185 kr/m3fub mellan Södra och Norra för barrmassaveden och 175 kr/m3fub för lövet. Det borde ju vara en alldeles för stor skillnad beaktat att köparna som sagt var konkurrerar på samma massamarknad med samma priser för avsalumassan. I norr verkar det finnas ett påtagligt tvåprissystem där det som skogsägare går att få bättre betalt än vad Norras prislistor visar. Det här borde ju vara ett starkt incitament för Norra att höja priserna kan man tycka.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).