Sågtimmer

Brädgolv av björk?

13 inlägg 1383 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Brädgolv av björk?

nqt  
#823982 Hej

Jag har ett gäng stora björkar inpå mitt hus som ska fällas. Det blir på tok för mycket ved.
Min tanke är att i sågverk såga en del av dessa till plankor till golv på en ovanvåning med sovrum.
Min största fara är att björken slår sig lätt under torkningen, blir vågigt och skevt.

Vad tror ni? Bör man hålla sig till gran som också finns på tomten? 🌲



   TS
Avatar Fallback

Re: Brädgolv av björk?

hfab  
#823998 Ved kan man aldrig få för mycket av.
Risken är stor att det finns spik och annat elände i veden på både björk och gran.

Användarvisningsbild

Re: Brädgolv av björk?

Torbjörn Johnsen  
#824068 Jag vet att @halvproffs har gjort golv av egensågad al. Möjligen har han testat med björk också?

Användarvisningsbild

Re: Brädgolv av björk?

halvproffs  
#824069 Nej har inte provat björk.

Användarvisningsbild

Re: Brädgolv av björk?

Torbjörn Johnsen  
#824070 Här kan man följa hans arbete med algolvet:
Al

Användarvisningsbild

Re: Brädgolv av björk?

LiteNyfiken  
#824081
Torbjörn Johnsen skrev:Jag vet att @halvproffs har gjort golv av egensågad al. Möjligen har han testat med björk också?


Jag blev lite nyfiken på björkgolv, tack vare tråden.

Hittade inga plankgolv av björk, enbart stavlimmade golv, när jag googlade. Det måste finnas en anledning? Björk är ju ganska populärt, när det gäller möbler, t. ex Norrgavel.

Är björk ett trädslag som tål temperaturskillnader dåligt? Slår det sig lätt?

Sen är jag liksom säkert många andra imponerade av det smått unika klibbalsgolvet. Jag hoppas det fortfarande är lika fint?

Användarvisningsbild

Re: Brädgolv av björk?

Nyborg  
#824082
LiteNyfiken skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Jag vet att @halvproffs har gjort golv av egensågad al. Möjligen har han testat med björk också?


Jag blev lite nyfiken på björkgolv, tack vare tråden.

Hittade inga plankgolv av björk, enbart stavlimmade golv, när jag googlade. Det måste finnas en anledning? Björk är ju ganska populärt, när det gäller möbler, t. ex Norrgavel.

Är björk ett trädslag som tål temperaturskillnader dåligt? Slår det sig lätt?

Sen är jag liksom säkert många andra imponerade av det smått unika klibbalsgolvet. Jag hoppas det fortfarande är lika fint?

Inte sågat och hyvlat golv, men vi sågade upp rätt så några björkstockar till 1"x6" brädor. De var raka och fina efter torkning. 🌳

Avatar Fallback

Re: Brädgolv av björk?

dejvi  
#824088 Jag har sågat upp björk till golv. Blev väl lagt knappt 100m2, ca 4,5 år sedan golvet lades och hittills mycket nöjd.

Allt sågades till 32x100mm, var långt ifrån bara prima stockar, så jag var lite rädd för hur det skulle slå sig vid torkning och tänkte då att det blir lättare att slå ihop lite smalare bräder. Lufttorkades kanske 2 år, sen in i virkestork och ner till 7%. Direkt efter till hyveln och togs ner till färdigt mått 27x80mm. Sen direkt in i huset och där körde vi ännu med en adsorptionsavfuktare bredvid brädhopen under tiden golvet lades. Vet inte om den hade någon större inverkan, men den fanns färdigt till hands så den fick gå under tiden vi inte var på plats o byggde.

Sågade o hyvlade upp ganska mycket extra så jag fick välja o vraka ganska obehindrat. Är nog väldigt nöjd med golvet, tror det är slitstarkt. Björken är ju klart hårdare än både tall o gran iaf. Golvvärme under och det har inte varit några problem. Syns nog lite rörelse med årstiderna, men inte mer än normalt för ett trägolv.

Behandlades med osmo hårdvaxolja.

Skulle jag göra om tror jag att jag skulle vara lite mer noggrann med valet av stockarna. Sen upplever jag alltid björk lite knepigt, händer nu som då att en till synes fin stock har röta från någon kvist som förstör mycket av en i övrigt prima stock. Med bra stockar skulle jag inte vara rädd för att gå upp till 32x150. Av mina stockar skulle nog de flesta ha åkt i flishopen så det blev ett billigt golv 🤣

Hittade några bilder från byggtiden.
1703883560_1000011750.jpg

1703883560_1000011757.jpg

Avatar Fallback

Re: Brädgolv av björk?

Ent  
#824092 Häftigt! Hade såna planer för länge sedan. Sågade upp några stockar till 30-35 mm plankor, men häromkring är glasbjörk vanligast och det mesta vred sig mer eller mindre.

Användarvisningsbild

Re: Brädgolv av björk?

nqt  
#824247 Kul att se att det finns mer intresse för björkgolv! Jag tycker björk är så levande vackert.

@LiteNyfiken
Jag håller med, visst är det lite underligt att det verkar vara så ovanligt med golv av björk. Det finns säkert anledningar men kanske det mest bara handlar om vana.

@dejvi
Snyggt! Du har verkligen lyckats med ett alldeles eget björkgolv. Bra jobbat och tack för all info! Hur valde du att montera golvet?

Idag fällde jag första björken här på tomten. Denna har spräckticka i sig så blir kanske inte mycket till golv. Dock så kändes den fina "rötan" hård. Får se, annars kanske det kan bli fina bord av den stocken.
Jag kommer ge detta ett försök och tänker att jag kan bidra med uppdateringar längs vägen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Brädgolv av björk?

dejvi  
#824250 Golvmontaget gjort enligt följande.
Golvvasor cc400
Korsskålat med 28x125, dessa med typ 3cm mellanrum. (perfekt för golvvärmeplåtar)
Golvvärmeplåtar och slang
Remsor med grålumppapp över plåtarna
Sedan plankgolv. Skruvat snett neråt inåt från hanspontens övre kant. Borrades o försänktes vid varje skruv. Hobau-skruv användes. Skruvades ganska tätt.
Varje ändskarv lamellfrästes, kexades o limmades. Just ändskarvningen improviserade jag bara i stunden, men det var ett mycket bra koncept. Blev otroligt bra skarvar och lätt att ta bort fula kvistar etc. Underslaget var så tätt också så det gick nästan att skarva var som helst. I början envisades vi med att försöka lägga så långa plankor som möjligt, men gick både snabbare o blev bättre när man la kortare bitar o ändskarvade lite här o där. Då fick man enkelt bort stora krökar i bränderna och man kapade bort diverse skönhetsfel.

Användarvisningsbild

Re: Brädgolv av björk?

Elis76  
#824260
dejvi skrev:Golvmontaget gjort enligt följande.
Golvvasor cc400
Korsskålat med 28x125, dessa med typ 3cm mellanrum. (perfekt för golvvärmeplåtar)
Golvvärmeplåtar och slang
Remsor med grålumppapp över plåtarna
Sedan plankgolv. Skruvat snett neråt inåt från hanspontens övre kant. Borrades o försänktes vid varje skruv. Hobau-skruv användes. Skruvades ganska tätt.
Varje ändskarv lamellfrästes, kexades o limmades. Just ändskarvningen improviserade jag bara i stunden, men det var ett mycket bra koncept. Blev otroligt bra skarvar och lätt att ta bort fula kvistar etc. Underslaget var så tätt också så det gick nästan att skarva var som helst. I början envisades vi med att försöka lägga så långa plankor som möjligt, men gick både snabbare o blev bättre när man la kortare bitar o ändskarvade lite här o där. Då fick man enkelt bort stora krökar i bränderna och man kapade bort diverse skönhetsfel.


Men vilket jobb att lamellfräsa och kexa alla skarvar. Hur gick Du till väga när Du fräste ändarna och vad hade Du för kex?

Avatar Fallback

Re: Brädgolv av björk?

dejvi  
#824265 Nejdå, det tar ingen tid att tala om.
Använde helt vanlig lamellfräs och lamellkex. Inga konstigheter, tar max 15 sekunder per ända, då är man noggrann och har fräsen utom räckhåll. 😀

Har för övrigt varit mycket nöjd med min lamello top fräs, man hittar användningsområden nu som då. Detta är kanske inte lika bra som ändspontat, men snabbt o enkelt och inte mycket sämre...

Själva tillvägagångssättet:
Kapa av brädan på passligt ställe
Fräsa lamellspåret
Kläm ut lite lim på kex å ändyta
Slå ihop o skruva fast

1703974733_top21-maschine-neue-gravur.png


1703974732_121534_1.jpg

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).