Sågtimmer

Optimal skogsskötsel för att maximera andelen timmer?

44 inlägg 11332 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Optimal skogsskötsel för att maximera andelen timmer?

jannee  
#785155 En "sanning" med modifikation, alla säljer inte till Södra.
Du Mangan borde tillägga att det är just Södra som har något annorlunda filosofi när det gäller priset på timmer.

Avatar Fallback

Re: Optimal skogsskötsel för att maximera andelen timmer?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#785169 Skrev jag inte Södra då???

Avatar Fallback

Re: Optimal skogsskötsel för att maximera andelen timmer?

jannee  
#785179 Du Mangan du skev Södraland, vi är många Södramedlemmar som INTE levererar timmer till Södra.
Själv levererar jag till de som för tillfälligt betalar bäst, dock ALDRIG kubb eller timmer till Södra, däremot Sydved.
Sedan skickar Sydved timret vidare till något sågverk som bjöd LÄGRE än vad Sydved gjorde.
Tvärskog har externa inköpare - av dessa kan man få ganska varierande prisuppgifter.
Gäller att verkligen vara uppdaterad när man säljer skog som stått på rot i runt 100 år.
"Offra" några timmar på att ringa runt och senare visa upp skiftet, betalar sig många ggr om.

Avatar Fallback

Re: Optimal skogsskötsel för att maximera andelen timmer?

Chainsaw Charlie  
#785221 Det varierar mellan Södras sågverk också. Långasjö tar emot timmer upp till 75 cm i grovändan utan några prisavdrag.

Avatar Fallback

Re: Optimal skogsskötsel för att maximera andelen timmer?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#785227
jannee skrev:Du Mangan du skev Södraland, vi är många Södramedlemmar som INTE levererar timmer till Södra.


Fick du lägre pris för 38+ timret då @jannee eller vad? Hur mycket skiljde det för det grova?

Användarvisningsbild

Re: Optimal skogsskötsel för att maximera andelen timmer?

Josephine  
#785246
skogshare skrev:
Josephine skrev:Varför ska man undvika att träden blir "övergrova"? Om man nu vill skapa en skog med riktigt gamla träd innan de avverkas så borde det väl ligga i industrins intresse (sågverken) att anpassa sig efter leverantörer och kunder?
Var är miljötänket? Är talet om längre omloppstider bara snack och ingen verkstad?


@Josephine, sågverken har åtminstone under de dryga 50 år som jag kan överblicka inte visat något ökat intresse för övergrovt virke. Tvärtom! Det var till och med så att en tidigare skogschef på Munkjö AB, Ingemar Axelsson, efter sin pensionering på 70-talet åkte runt till avlägg med en rotreducerare och svarade ner övergrovt timmer till bättre betalade dimensioner. Men det kan mycket väl ändra sig. Se bara de tyska sågverken som med förtjusning tar mycket grovt timmer.

Men för att pga nuvarande svenska timmerprissättning minimera andelen "övergrovt" timmer, krävs för att bestånden med fördel ska stå kvar under hela den produktions- och klimatmässigt optimala omloppstiden, att man vid behov minskar tillväxten/träd genom för ändamålet optimalt slutna bestånd. Ökad slutenhet innebär ju samtidigt bättre stamform/ högre timmer- och sågutbyte. Fråga om lämplig slutenhet och stamantal vid slutavverkning är, menar jag, definitivt central.

Detta sagt utan hänsyn till eventuellt högre risk för röta under längre omloppstider.



Tack för alla bra svar! stamtäthet kan jag ju egentligen - ett foto från södra delen av Zonienwoud. Sequoia giganteum brukar ju stå som stolta breda solitärer - men här hade en skogstokig under Leopold II planterat ett tjugotal tätt intill varandra med grupper av jättetuja och bok runt om och därmed så blev de väldigt smala och höga!

1671602526_seqouia2.jpg

Användarvisningsbild

Re: Optimal skogsskötsel för att maximera andelen timmer?

skogshare  
#785248
Josephine skrev:
skogshare skrev:
Josephine skrev:Varför ska man undvika att träden blir "övergrova"? Om man nu vill skapa en skog med riktigt gamla träd innan de avverkas så borde det väl ligga i industrins intresse (sågverken) att anpassa sig efter leverantörer och kunder?
Var är miljötänket? Är talet om längre omloppstider bara snack och ingen verkstad?


@Josephine, sågverken har åtminstone under de dryga 50 år som jag kan överblicka inte visat något ökat intresse för övergrovt virke. Tvärtom! Det var till och med så att en tidigare skogschef på Munkjö AB, Ingemar Axelsson, efter sin pensionering på 70-talet åkte runt till avlägg med en rotreducerare och svarade ner övergrovt timmer till bättre betalade dimensioner. Men det kan mycket väl ändra sig. Se bara de tyska sågverken som med förtjusning tar mycket grovt timmer.

Men för att pga nuvarande svenska timmerprissättning minimera andelen "övergrovt" timmer, krävs för att bestånden med fördel ska stå kvar under hela den produktions- och klimatmässigt optimala omloppstiden, att man vid behov minskar tillväxten/träd genom för ändamålet optimalt slutna bestånd. Ökad slutenhet innebär ju samtidigt bättre stamform/ högre timmer- och sågutbyte. Fråga om lämplig slutenhet och stamantal vid slutavverkning är, menar jag, definitivt central.

Detta sagt utan hänsyn till eventuellt högre risk för röta under längre omloppstider.



Tack för alla bra svar! stamtäthet kan jag ju egentligen - ett foto från södra delen av Zonienwoud. Sequoia giganteum brukar ju stå som stolta breda solitärer - men här hade en skogstokig under Leopold II planterat ett tjugotal tätt intill varandra med grupper av jättetuja och bok runt om och därmed så blev de väldigt smala och höga!

1671602526_seqouia2.jpg


Vilket sågverk skulle kunna tacka nej till en sådan rotpost? Det gäller som sagt att hitta den optimala slutenheten.

Användarvisningsbild

Re: Optimal skogsskötsel för att maximera andelen timmer?

Lars Lundqvist SLU  
#785263
Josephine skrev:här hade en skogstokig under Leopold II planterat ett tjugotal tätt intill varandra med grupper av jättetuja och bok runt om och därmed så blev de väldigt smala och höga!

… därmed fick de högt upphissade kronor och eftersom de stöttas av varandra när det blåser (svajning dämpas) så behövde de inte bygga tjocka stammar. Däremot blev de förmodligen inte högre än de skulle blivit om de stått aningens glesare.

Avatar Fallback

Re: Optimal skogsskötsel för att maximera andelen timmer?

Torleif  
#787214 Jag är inte skogsskolad men jag arbetar som både timmerman och snickare och brukar på fritiden förädla eget virke ur egen skog och jag anser att jag förstår mig ganska bra på virke.

Var och en som själv har sågat virke vet att man får högst utbyte av sågvaror ur "smitliga" träd det vill säga träd som är så jämngrova som möjligt. Det vill säga träd som har vuxit i relativt slutna bestånd. Sådant virke har också bättre hållfasthet och bättre hållbarhet och är överlag mer användbart och ger mindre virkesspill på bygget och i snickeriet än det frodvuxna kvistiga virket som odlas fram i hårt gallrad skog.
Var och en som har sågat eget virke vet också att grova träd ger överlag mindre andel bakan och större andel någotsånär fullkantat virke än klena träd.
Jag vet att det här strider mot vissa etablerade läror men den som vill kan ju räkna antalet traktorlass stock som ni kör till sågen och medeldiametern och se litet på stockformen. Sedan kan ni räkna antalet traktorlass sågvirke och bakan som ni kör därifrån. Sedan kan man hålla räkning på hur mycket av virket som används i färdig produkt och hur mycket som blir spill. Hur man än räknar blir resultatet det samma om man följer upp virkesanvändningen på det här viset.
Vill man öka andelen fullgott virke som går in i långlivade produkter skall man alltså ha en relativt sluten skog med relativt lång omloppstid och inte för snabb volymtillväxt. Låta träden bli relativt stora.

Då finns det en annan faktor som kommer emot. Nämligen stubbrötan. Stora granar i synnerhet frodvuxna på fuktig mark ruttnar ofta inifrån. Att låta dem stå så länge att de ruttnar är ingen vinning.
Det innebär i klartext att ett skogsbruk inriktat på maximalt med virke av god kvalitet blir antingen kontinuerligt bruk eller ett lapptäcke av bestånd av olika ålder där omloppstiden för varje bestånd bestäms av hur träden växer och hur de mår just där.

Sedan har vi fenomenet självgallring och fenomenet skräpträd.
I såna här relativt slutna bestånd kommer en del träd att dö på rot. Även om man man genom att gallra relativt ofta och relativt försiktigt kan rädda virket ur de flesta så blir det en del torrträd. De duger bra som ved. Därför passar vedeldning perfekt ihop med skogsbruk med maximerad produktion av högkvalitativ sågstock.
Det blir också en del skräpträd. Sådant som andra säger att de gallrar bort i tid. Träd som inte duger till någonting. De blir också bra ved.

En större del än vanligt av gallringsvirket duger till klenstock eftersom det tenderar att vara långt och rakt och smitligt.

I slutändan blir det ganska litet massaved......... och det är ju inte populärt bland vissa.
Det blir också mer eller mindre nödvändigt att driva skogsbruket självverksamt i kombination med vedeldnig.

Användarvisningsbild

Re: Optimal skogsskötsel för att maximera andelen timmer?

skogshare  
#787226
Torleif skrev:Jag är inte skogsskolad men jag arbetar som både timmerman och snickare och brukar på fritiden förädla eget virke ur egen skog och jag anser att jag förstår mig ganska bra på virke.

Var och en som själv har sågat virke vet att man får högst utbyte av sågvaror ur "smitliga" träd det vill säga träd som är så jämngrova som möjligt. Det vill säga träd som har vuxit i relativt slutna bestånd. Sådant virke har också bättre hållfasthet och bättre hållbarhet och är överlag mer användbart och ger mindre virkesspill på bygget och i snickeriet än det frodvuxna kvistiga virket som odlas fram i hårt gallrad skog.
Var och en som har sågat eget virke vet också att grova träd ger överlag mindre andel bakan och större andel någotsånär fullkantat virke än klena träd.
Jag vet att det här strider mot vissa etablerade läror men den som vill kan ju räkna antalet traktorlass stock som ni kör till sågen och medeldiametern och se litet på stockformen. Sedan kan ni räkna antalet traktorlass sågvirke och bakan som ni kör därifrån. Sedan kan man hålla räkning på hur mycket av virket som används i färdig produkt och hur mycket som blir spill. Hur man än räknar blir resultatet det samma om man följer upp virkesanvändningen på det här viset.
Vill man öka andelen fullgott virke som går in i långlivade produkter skall man alltså ha en relativt sluten skog med relativt lång omloppstid och inte för snabb volymtillväxt. Låta träden bli relativt stora.

Då finns det en annan faktor som kommer emot. Nämligen stubbrötan. Stora granar i synnerhet frodvuxna på fuktig mark ruttnar ofta inifrån. Att låta dem stå så länge att de ruttnar är ingen vinning.
Det innebär i klartext att ett skogsbruk inriktat på maximalt med virke av god kvalitet blir antingen kontinuerligt bruk eller ett lapptäcke av bestånd av olika ålder där omloppstiden för varje bestånd bestäms av hur träden växer och hur de mår just där.

Sedan har vi fenomenet självgallring och fenomenet skräpträd.
I såna här relativt slutna bestånd kommer en del träd att dö på rot. Även om man man genom att gallra relativt ofta och relativt försiktigt kan rädda virket ur de flesta så blir det en del torrträd. De duger bra som ved. Därför passar vedeldning perfekt ihop med skogsbruk med maximerad produktion av högkvalitativ sågstock.
Det blir också en del skräpträd. Sådant som andra säger att de gallrar bort i tid. Träd som inte duger till någonting. De blir också bra ved.

En större del än vanligt av gallringsvirket duger till klenstock eftersom det tenderar att vara långt och rakt och smitligt.

I slutändan blir det ganska litet massaved......... och det är ju inte populärt bland vissa.
Det blir också mer eller mindre nödvändigt att driva skogsbruket självverksamt i kombination med vedeldnig.


Väl talat, @Torleif!

Användarvisningsbild

Re: Optimal skogsskötsel för att maximera andelen timmer?

p till p  
#788532 Maximalt med timmer, är man certifierad ska det vara 10% löv hur går det med timmerandelen och co2 upptaget.

Användarvisningsbild

Re: Optimal skogsskötsel för att maximera andelen timmer?

Knagge  
#788551 Jag misstänker att timmerandelen blir låg om man har 10 % löv i varje avdelning.
Däremot om certifieringen hade tillåtit 10 % på hela fastigheten då hade drivkraften varit att ha lövavdelningar som man sköter för att få fram lövtimmer.

Användarvisningsbild

Re: Optimal skogsskötsel för att maximera andelen timmer?

Sjögården  
#788557 Raka stammar med balanserade kronor, röjda och gallrade i rätt tid, gärna lite offensivt.
Jämna årsringar och fritt från viltskador .
Frodvuxna vargar bortröjda i röjningarna.
Trädslagsfördelning efter ståndort,gärna i blandning.
En sistagallring i 60 årsåldern där det mesta av granen huggs bort och tallen får grovna till ordentligt.
Min skötselmetod som hittills visat sig fungera.
I en framtid vet man inte vad marknaden vill ha, trender går inte att förutse bara att spekulera om.
Tror egentligen att kvantitet kommer att betala sig mer än kvalitet.
Överslutna bestånd med stammar på gränsen till självgallring ger tätvuxet virke men har svårt att se att den kalkylen bli lönsam. 😉

Avatar Fallback

Re: Optimal skogsskötsel för att maximera andelen timmer?

brassel  
#788579
Sjögården skrev:Överslutna bestånd med stammar på gränsen till självgallring ger tätvuxet virke men har svårt att se att den kalkylen bli lönsam. 😉

Intressant, funderar mer och mer tvärtom.
Nåhra faktorer som påverkar ditåt tänker jag för mig:
-lätt att få lejd gallring utfört på ej önskat sätt.
- lätt att få det glest och övergrovt efter gallring och slutskörd vid LSÅ på åtm bördigare marker.
- kedjeröjsåg och batteridrift gör att min självverksamhet blir av för åtm mig på ett mer kontinuerligt vis och mer hinns med då mer lämnas av möjligt gagnvirke.
-Acceptansen att lämna gagnvirke lagmässigt finns; dock så finns det andra åsikter som ej vill se gagnvirke (uppkapat i kortbitar/randbarkat) kvar i produktionskogen.
-åtm jag bedömer att gagnvirke och döende rotsystem ger betydande gödslingseffekt i 20-60 åriga skogar (köpt syntetgödsel verkar även inte bli billigare.)
- bor relativt nära Ålands hav som jag anser missgynnar ett mer traditionellt gallringsprogram.
-lättare att få mer betalt per m3 vid AU/föryngringsavverkning än leveransvirke/gallringar bedömer jag.

Siktar dock på åtm nån slags stickvägsmönster för stunden i pågående 20-40åriga skogar (bra för viltomhändertagande om inte annat...)
Några tankar från min synvinkel.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).