Sågtimmer

57% högre pris för grantimmer i Finland

124 inlägg 37796 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

adahlm  
#808400 Moms0% priser?

Användarvisningsbild

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Victor97  
#808405
Nisse Husberg skrev:Litet nya priser från den 2. juni 2023:

Jag fick 89 euro per kubik för granstock (södra Finland) i år. Gransvarvstock (58 dm och minst 28 cm toppdiameter) gav 95 euro per kubik. Och som sagt så mäts det PÅ bark här. Med dagens kurs 11,7 kr. per euro blir det 1040 kr. respektive 1111 kr. per kubik.

Men det är litet vanskligt att jämföra eftersom valutakurserna går upp och ned hela tiden.


Skiljer inga jätte mängder då längre? Jag fick 1200kr m3fub för grantimmer i södra sverige och 100kr avverkningskostnad så nettot blir 1100.

Användarvisningsbild

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Torbjörn Johnsen  
#808406 OK, men notera att priset som Nisse Husberg anger är per m3f på bark. Omräknat till kr/m3fub blir det ca 1180 kr/m3fub för grantimmer och 1260 kr/m3fub för svarvstock. Det här är bra riktmärken för grantimmerpris i Sverige också och jag tror att det ligger inom räckhåll. I alla fall i Götaland än så länge.

   TS
Avatar Fallback

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808417 Över en längre tid brukar priserna jämna ut sej. Fast hur det blir nästa vinter är oklart eftersom efterfrågan på virke har gått ned. Priserna kan också variera lokalt. Vi har den fördelen att vi bor nära Kymmene älv med en massa såg- och träindustri.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).