Verkstan

Startmotor snurrar åt fel håll

10 inlägg 1964 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Startmotor snurrar åt fel håll

superdave  
#814186 Ja den snurrar faktiskt åt fel håll, det är konstaterat.

Vad kan få den att göra det? Förutom det uppenbara att man förväxlar + och -.

Tilläggas bör att den inte varit isärskruvad av mig tidigare och den har oftast fungerat när den suttit på plats. Oftast, det innebär att den ibland bara snurrat för sig själv utan att skjuta ut sig men oftast har det fungerat som det ska.

När det har krånglat har det bara hänt när allting varit kallt. När man såattsäga har återstartat och grejerna varit varma har det alltid funkat.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Startmotor snurrar åt fel håll

superdave  
#814187 Bild och film


   TS
Avatar Fallback

Re: Startmotor snurrar åt fel håll

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#814225 Funkar en modern startmotor på annat vis än en 60 talare?
Jag ändrade från + jord till - jord på farsans super major för att montera en växelströmsgenerator och de gjorde ingen skillnad på vilket håll startmotorn roterade

Avatar Fallback

Re: Startmotor snurrar åt fel håll

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#814234 Om den är rätt ihopsatt, så skall det inte spela någon roll hur man kopplar den externt. Både statorn och rotorn ändrar polairitet om du växlar plus o minus på externa anslutnigen.

Om du däremot sätter ihop den fel, kanske vrider statorn och rotorn felaktigt, eller ändrar någon intern koppling, kan den gå åt fel håll.

Avatar Fallback

Re: Startmotor snurrar åt fel håll

superdave  
#814250 Eftersom det är intermitent så klurar jag på om det är nåt trasigt vid kolen som leder över på nåt vis. Jag får öppna upp den där och hoppas på nåt uppenbart.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Startmotor snurrar åt fel håll

valberga  
#814629 Om man växlar kolens inkoppling så går den åt andra hållet

Avatar Fallback

Re: Startmotor snurrar åt fel håll

superdave  
#814683 Korta svaret, den funkar nu.

Långa svaret ska jag förklara kronologiskt hur jag upplevt att den betett sig samt missar jag gjort.

Periodvis har startmotorn frispolat när den varit kall men alltid tillslut skjutit ut.

Vid ett tillfälle krävdes ett knack på den för att funka.

Vid ett tillfälle räckte inte ett knack så jag tog bort luftburken för att kunna ge ett mer riktat knack (det är en utombordare den sitter på). Riktade knacken funkade inte varpå jag smorde så gott det gick eftersom jag misstänkte att det var gammal olja/fett/skit som hindrade pinjongen från att glida ut.

Det var nu jag reagerade på att den snurrade åt fel håll eftersom jag såg åt vilket håll det snurrade åt nu. Det finns jack på svänghjulet för att kunna använda nödstartssnöre och jag fick helt enkelt inte ihop det i mitt huvud hur svänghjulet skulle kunna snurra åt rätt håll när startmotorn snurrar åt "det där" hållet. Tillslut hoppade den igång och jag åkte ut på havet.

Nu efter upptagningen tog jag tag i det där och skruvade bort den. (Innan jag skruvade bort borde jag ha testat på plats för att konstatera igen med tanke på att allt då var kallt och förutsättningarna var dom rätta. Men då hade jag varit tvungen att ta fram vattenslang och muff för att inte bränna impellern = jobbigt).

Sen minns jag inte om jag provkörde på bänken innan jag skruvade isär för att se något uppenbart. (Vän av ordning kanske noterar att jag tidigare skrev att den inte varit isärskruvad av mig tidigare, det var grundat i att jag redan i somras ju konstaterade att den snurrade fel och då hade jag ju faktiskt inte skruvat något).

Efter det följde ett frenetiskt googlande. SOM jag googlade! Sen skrev jag här. Jag hade ju varit duktig på att ta bilder när den satt på plats och jag noterade etiketten på svarta höljet, den satt inte på samma ställe nu som den gjorde tidigare.

Lossade skruvarna, vred magneten 180, skruvade ihop, provade, nu snurrar den åt rätt håll.

Jag är 99% säker på att den snurrade fel när den satt på plats men lämnar en lucka för att jag inte har kompetensen att se åt vilket håll saker snurrar och att det är mycket möjligt att det var just gammal olja/fett/skit som hindrade pinjongen från att skjuta ut. Nu är det rengjort och smort så förhoppningsvis återkommer inte felet.

I händelse av att felet återkommer är det jag som återkommer med film!

Sammanfattningsvis; Konstatera felet en extra gång innan man börjar skruva och kanske låta saker marinera lite längre, så man har mer tid att fundera på vad saker beror på.

Jag känner att det är lite Papphammar över det här men det är som det är, jag bjuder på det 🙃
Magneter sitter 180 fel
Magneter sitter rätt

   TS
Avatar Fallback

Re: Startmotor snurrar åt fel håll

Tralsmo  
#814686 Ja har skruvat en hel del genom åren me allt möjligt.
Ochså råkat ut för såna där underligheter ett antal gånger.
När man löst problemet å betraktar händelseförloppet å felsökningen i efterhand så framstår det nästan alltid som papphammar.

Användarvisningsbild

Re: Startmotor snurrar åt fel håll

Raggarö  
#814776 En gammal sann historia från 1978

En jobbarkompis ärvde en gammal Opel Rekord av sin farmor, han körde med den ett tag men valde att sälja den via annons.

En kille svarade på annonsen, tyckte det var en fin gammal bil trots att kompisen förklarade fel och brister, bl.a. att startmotorn behövde en smäll med en vedklabb då och då.

Tiden går och kompisen är nere på stan då han får se sin gamla Opel med huven öppen och en stressad tjej som virrar omkring. Han frågar om hon behöver hjälp och förstår direkt vad det är för fel. Han går till Opelns baklucka med bestämda steg, hittar vedklabben - smäller till startmotorn och bilen startar.

På kvällen ringer killen som köpte bilen och undrar om kompisen varit på stan, det var bara att erkänna... Killen säger att flickvännen träffat en riktig mekaniker som dels visste vad det var för fel och dessutom visste att det förvarades vedklabbar i dessa antika bilar.
De kom överens om att inte förstöra kompisens helgongloria. (dessutom hade köparen inte informerat flickvännen om den defekta startmotorn)

Raggarö

Avatar Fallback

Re: Startmotor snurrar åt fel håll

Tralsmo  
#814789
Raggarö skrev:En gammal sann historia från 1978

En jobbarkompis ärvde en gammal Opel Rekord av sin farmor, han körde med den ett tag men valde att sälja den via annons.

En kille svarade på annonsen, tyckte det var en fin gammal bil trots att kompisen förklarade fel och brister, bl.a. att startmotorn behövde en smäll med en vedklabb då och då.

Tiden går och kompisen är nere på stan då han får se sin gamla Opel med huven öppen och en stressad tjej som virrar omkring. Han frågar om hon behöver hjälp och förstår direkt vad det är för fel. Han går till Opelns baklucka med bestämda steg, hittar vedklabben - smäller till startmotorn och bilen startar.

På kvällen ringer killen som köpte bilen och undrar om kompisen varit på stan, det var bara att erkänna... Killen säger att flickvännen träffat en riktig mekaniker som dels visste vad det var för fel och dessutom visste att det förvarades vedklabbar i dessa antika bilar.
De kom överens om att inte förstöra kompisens helgongloria. (dessutom hade köparen inte informerat flickvännen om den defekta startmotorn)

Raggarö



En historia som man är rätt lik de man själv upplevt.
Ja flickvän har man ju haft många gånger å skäll har man fått.
Opel har de varit men även annat .

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).