Verkstan

En ny gammal chitbil.

29 inlägg 3677 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

En ny gammal chitbil.

Tralsmo  
#806805 Japp de blir första tråden ja skapar.

Den kriminalblåa vw transporten krånglar nu ochså.
Färgen är ju min egen definition.

Nu är den startad å ja återkommer alldeles strax.




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: En ny gammal chitbil.

Tralsmo  
#806806 Den som läst lite här på forumet vet ju att ja har en vit chitbil ochså.
En vw transport de me.

Ja nu är de ju den kriminalblåa.
Inte så stort fel på den.

Historiken på den är att ja köpte den av en kompis som haft den i rätt många år.
Akut blev de ju för min del då å tur i oturen så va denna till salu.
Slapp ju allt sökande på blocket me den chit som oftast bjuds ut för överpriser där.

Den har gått bra i ett år ungefär

Nu är de så att ja har en praktikant som har börjat skota åt mig å som ska läras upp.
Synnerligen duktig praktikant som kommer å få fast jobb hos mig.
Såna där som är lugna å lyssnar finns de inget överflöd på.
En stor del är ju världsmästare direkt.

Allafall så behövde ja en bil till honom.

En kompis till mig å som har switch följde me mig på en runda för å köpa bil.

De blev nog sisådär en 40 mil ungefär.
Det mesta vi tittade på va ju naturligtvis chit.
Budget på 25 papp ungefär.

På halva resan så gick ju min transport i limp å felkoden viss ju sig va p 2279.
För den som inte vet de (ja visste inte) så påstår de tjuvluft in i motorn.
Tjaa,, vi fick ju byta bil när vi passerade hemhållet
Vi va ju både på västkusten å östkusten innan vi komm hem utan å ha köpt nåt.

Fortsättning följer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: En ny gammal chitbil.

Williamm  
#806842 Jag undrar? År inte en pickis bättre?
Finns en firma här som envisas med att köra "chitbilar" och de får skruva en hel del.

Ps sågen jag fick av dig går väldigt bra nu, har bara inte haft grovt nog att testa den. Jag ska försöka ladda upp en film i min tråd i morgon.

Avatar Fallback

Re: En ny gammal chitbil.

Tralsmo  
#806856 Roligt att sågen går bra William.


Angående pickis.
I rätt några år hadde ja 2 jobbarbilar.
En pickis å en mindre skåp bil.
Så tänkte ja att ja bara skulle ha en bil istället å då föll valet på den vita chitbilen.
Argumenten va:
Sidodörr både höger å vänster.
Långa modellen.
Värmepaket i skåpet.
Fyrhjulsdrift.
Den starkare hjulupphängningen. Lastar 1050kg. Går som på räls även med tungt lass.
Samt 180hästars motorn, dsg automat och fjärrkontrollerad webasto.

Allt det där är ja jäkligt nöjd me.
Det som är riktigt dåligt me den bilen är ju den motorvarianten som har varit rena katastrofen för vw/Audi.
Den heter cfca och fanns på transporten mellan 2009 till 2015.
Min är en tidig 2015.
Sen är de ju rosten förstås. Dålig lackering har de ju varit ochså.
Det sistnämnda är ju bara ett estetiskt problem egentligen. Ganska lätt att putsa till å bättra lite då å då.

I mitt fall så funkar inte pickis. Det är för lite utrymme för allt ja behöver.
En 150liters dieseltank till att börja med sen får man slänga allt i en hög på golvet.
Har man med sig allt man behöver?
Annars är ju fyrhjulsdrivna pickis helt klart att föredra.
Grabben har ju en izuzu d max dubbelhytt me 350 liters dieseltank i skuffen.
Trångt å stökigt som fan.
Tungt lass blir de. Ligger nog nära maxlast för de mesta.
Izuzu skryter ju rejält me lastkapaciteten å påstår att dom är bäst på de.
Dom kanske är bäst men bra är de inte. Det är väl föralldel det enda som krånglat på den bilen. Men de har varit flera byten och modifieringar på de där under garantitiden.

I dessa tider me gröna omställningar å övergång till el så får man nog vänja sig vid att gå ett steg tillbaka till lite äldre bilar som går att hålla liv i för vettiga pengar.
Ja kommer nog att gå tillbaka till tvåbilssystem igen å försöka hålla liv i den vita chitbilen så länge det går.
Den skulle ju varit färdig nu i höst men ja tappade ju sugen lite när den begagnade motorn ja köpte va sämre än den som ja plockat ur. Den lämnade ja ju naturligtvis tillbaka.
Nu har ja förmodligen bestämt att ja ska renovera den gammal trotts att det nog nästan blir lika dyrt som en utbytes.

   TS
Användarvisningsbild

Re: En ny gammal chitbil.

JensSkoog  
#806864 Följer tråden m stort intress.
Är själv i tänkande vad jag ska göra.
Min fru har sin "nya" Toyota, och jag har
min Mitsubishi Outlander som jobb bil. Funkar
bra, och gick genom besiktningen ett halvår
tillbaks. Men, nu är bromsarna bak blåsta,
registeremmen på övertid och lampan lyser
för en motorfel som verkstan inte klarar med..
Senn har ASC'n varit kass allt länge, så enligt
verkstan vil det kosta mellan 40 och 50 K
om den ska fixas. Har bara 220000 km på sig,
men jag tror det blir att lete upp en chitbil
som ersättare???

Avatar Fallback

Re: En ny gammal chitbil.

Tralsmo  
#806868 Jaa Jens det drar lätt iväg me kostnader på bilar.

Ja får en känsla av att dom mindre verkstäderna har för lite erfarenheter av krångligare problem med felkoder hit å dit. Å dom sysslar ju oftast ochså med många märken.
Dom stora verkstäderna kan ju va helt hutlösa med prissätning å ändå inte klara å reda ut problem som dom borde klara.
Man är helt i händerna på dom.
Dom vill helst bara göra service , byta bromsar å hjullager å ett avgassystem.
Byta abs sensor å fylla acn nån gång ibland.

Själv har ja en pålitlig verkstad ja brukar lämna mina bilar till.
Dom är inga världsmästare men dom är ärliga å de är viktigare än att nån annan skulle va billigare.

Ja hadde en Chevrolet tralblazer ltz för ett antal år sen.
Ett vanligt problem med dom va att fyrhjulsdriften krånglade.
Maken till bilar å ha mycket elektronik har ja aldrig skådat.
På fel verkstad hadde ja nog lätt blivit utfattig på de.
Ja hittade rätt å verkstad å de fixades för dryga tusenlappen.
Ja ska berätta om de vid ett annat tillfälle.

   TS
Avatar Fallback

Re: En ny gammal chitbil.

Tralsmo  
#806899 Ja fortsätter väl me några rader om den kriminalblåa transporten.

Symtomen är enligt följande.
Bara på 4 å 5 ans växel å över 80 km t i slutet av lite styvare uppförsbackar blörjar glödstiftslampan å blinka.
Samt att bilen inte har nåt ork.
0 till 100km/t på en minut.
Stänger man av å på igen så är felet borta.

Felkodsläsaren säger p2279.
Som då betyder att motorn får tjuvluft nånstans mellan luftmängd mätaren och inloppet i toppen.
Det är allafall vad man får reda på när man googlar.

De här är ju en turbodiesel å me utgångspunkt från de kan ju bilen bara få tjuvluft mellan luftmängd mätaren å turbot me tanke på symtomen.

Ja kollade anslutningar på slangar å om luftfiltret va igensatt. De va helt okej.

Efter lite funderande så tänkte ja att ja kunde försöka provocera fram felkoden p2279 på lägre hastighet å dom andra växlarna.
Ja lossade alltså ett rör till vevhusventilationen efter luftmängd mätaren.
Då får den ju verkligen tjuvluft.

Näähää, då blev de inga felkoder alls å bilen gick inte ner i limp mode.
Slutsatsen blir ju att larmet är felbeskrivet.
Googlar man på detta så skall de ju va ett vanligt fel på bilar felkoderna är ju inte specifika för vw.
Dom ska ju va nån standar om ja förstått det hela rätt.

Fortsättning följer

   TS
Användarvisningsbild

Re: En ny gammal chitbil.

Williamm  
#806900
Tralsmo skrev:Roligt att sågen går bra William.


Angående pickis.
I rätt några år hadde ja 2 jobbarbilar.
En pickis å en mindre skåp bil.
Så tänkte ja att ja bara skulle ha en bil istället å då föll valet på den vita chitbilen.
Argumenten va:
Sidodörr både höger å vänster.
Långa modellen.
Värmepaket i skåpet.
Fyrhjulsdrift.
Den starkare hjulupphängningen. Lastar 1050kg. Går som på räls även med tungt lass.
Samt 180hästars motorn, dsg automat och fjärrkontrollerad webasto.

Allt det där är ja jäkligt nöjd me.
Det som är riktigt dåligt me den bilen är ju den motorvarianten som har varit rena katastrofen för vw/Audi.
Den heter cfca och fanns på transporten mellan 2009 till 2015.
Min är en tidig 2015.
Sen är de ju rosten förstås. Dålig lackering har de ju varit ochså.
Det sistnämnda är ju bara ett estetiskt problem egentligen. Ganska lätt att putsa till å bättra lite då å då.

I mitt fall så funkar inte pickis. Det är för lite utrymme för allt ja behöver.
En 150liters dieseltank till att börja med sen får man slänga allt i en hög på golvet.
Har man med sig allt man behöver?
Annars är ju fyrhjulsdrivna pickis helt klart att föredra.
Grabben har ju en izuzu d max dubbelhytt me 350 liters dieseltank i skuffen.
Trångt å stökigt som fan.
Tungt lass blir de. Ligger nog nära maxlast för de mesta.
Izuzu skryter ju rejält me lastkapaciteten å påstår att dom är bäst på de.
Dom kanske är bäst men bra är de inte. Det är väl föralldel det enda som krånglat på den bilen. Men de har varit flera byten och modifieringar på de där under garantitiden.

I dessa tider me gröna omställningar å övergång till el så får man nog vänja sig vid att gå ett steg tillbaka till lite äldre bilar som går att hålla liv i för vettiga pengar.
Ja kommer nog att gå tillbaka till tvåbilssystem igen å försöka hålla liv i den vita chitbilen så länge det går.
Den skulle ju varit färdig nu i höst men ja tappade ju sugen lite när den begagnade motorn ja köpte va sämre än den som ja plockat ur. Den lämnade ja ju naturligtvis tillbaka.
Nu har ja förmodligen bestämt att ja ska renovera den gammal trotts att det nog nästan blir lika dyrt som en utbytes.


Du har säkert rätt, jag är ju nybörjare och håller bara på manuellt och inte men stora maskiner.

Avatar Fallback

Re: En ny gammal chitbil.

Tralsmo  
#806902
Williamm skrev:
Du har säkert rätt, jag är ju nybörjare och håller bara på manuellt och inte men stora maskiner.



Njaaa, ja tror varken du eller ja har rätt eller fel.
De beror på vilka krav man har å hur de ska användas.

Sysslade ja bara me röjning å manuellhuggning skulle ja nog helst köra enkelhyttad pickis ochså.

   TS
Avatar Fallback

Re: En ny gammal chitbil.

Tralsmo  
#806908 Den kriminalblåa transporten igen.


Ja blev inte klok på detta.
Googlade å läste.
Mycke chit blir de när man googlar men rätt va de ä så dyker de opp nåt trovärdigt.

Själv hadde ja kommit fram till att koden på just den här bilen inte beskrev verkligheten.

Av en ren händelse blev ja informerad om en bilmekare som skulle va styve å ville prata me mig trotts semester.
Vilka som ä styva å vilka som ä riktigt duktiga är ju relativt här i världen.
Att överträffa medelsvensson å diverse förståsigpåare är ju inte så svårt.

Allafall så snackade ja me han å fick reda på att de kunde va luftmängd mätaren eller övervakningsgivaren till turbotrycket lika gärna.

Ja åkte till biltema å köpte en mängd mätare för 369kr ink moms( som hittat).
De blev inte bättre . Gjorde ingen större utredning om de men de verkade bli sämre. Får återkomma om de när ja testat de under ordnade förhållanden.

Iden här villervalla så tänkte ja byta multiremmen ochså.
Den som är till ac,styrservo å generator.
Gjorde så å då upptäckte ja en oljefläck under kylaren.
Motorn är rätt oljig på framsidan så riktigt va de komm ifrån blev ja inte klar me.

Allafall så tänkte ja i ett rätt tidigt skede att de kunde va intercolern ( laddluftkylaren) som läkckte.

Googlade både på intercoler å felkod p2279 men fick ingen koppling mellan dessa trotts väldigt vanliga fel bägge 2.

Fortsättning följer.

   TS
Avatar Fallback

Re: En ny gammal chitbil.

Brorsan  
#806941 När vår passat, 2012a, gick in i felsäkert läge och glödningslampan lös var det partikelfiltret.
Lösningen var att varmköra bilen och sedan ligga på minst 3000 varv i ca 40 minuter. Då brändes filtret ur bilen har funkat i min 1500 mil sedan dess.
Är nog dags att göra en rensning till snart.

Avatar Fallback

Re: En ny gammal chitbil.

Tralsmo  
#806974
Brorsan skrev:När vår passat, 2012a, gick in i felsäkert läge och glödningslampan lös var det partikelfiltret.
Lösningen var att varmköra bilen och sedan ligga på minst 3000 varv i ca 40 minuter. Då brändes filtret ur bilen har funkat i min 1500 mil sedan dess.
Är nog dags att göra en rensning till snart.



Min vita transport täppte ju sig partikelfiltret efter att ja kört ca 4000mil med extrem hög oljeförbrukning.
Då lyste ju varningslampan för dieselpartikelfiltret. Glödstiftslampan blinkade inte.
Då blev de ju en massa följdfel på turbotryck å annat hokus pokus ochså.

Dieselpartikelfiltret på den är nog utom all räddning men som den åsanisse typ ja är ska göra ett försök alla fall.
Men ja hoppar nog den lösningen du använde. Risken är stor att ja spränger den nyrenoverade motorn då.

   TS
Avatar Fallback

Re: En ny gammal chitbil.

Tralsmo  
#807116 Den kriminalblåa transporten.


Efter mycke läsande på forum så hittade jag 2 inlägg som hintade mot att felkod p2279 egentligen säger att trycket mellan turbo å insugskanaler pyser ut.
Ja har anat att de varit så från början men ja skruvar inte me nåt utan att ha på fötterna.

Allafall blev de en runda till biltema.
Där köpte ja en sats för att kunna provtrycka intercoler å rör.
Naturligtvis går såna saker å fixa själv men svarven som ja brukar låna har semester å ja har annat å göra än å bygga saker som finns för vettiga pengar.
Ja köpte den där satsen på vinst å förlust.
Det visar ju sig att den nog är tänkt för lite äldre bilar där de används vanliga slangar med slangklämmor.
Emellertid så passade en av dom där pluggarna i en ände. I andra änden fick ja modifiera en ölburk.

Nu hör ja ju väldigt dåligt å har dessutom tinnitus men de gick ganska tydligt å höra ett pys från intercolern.

Ja fick ju plocka bort den nedrans fronten.
Den var ju betydligt krabbigare än va de va på den vita.

Fronten är besvärligast. Resten är enkelt å tar inte en halvtimme.

Åsii när den kom loss å kunde besiktigas så va de sprucket.

En ny är beställd på autodoc efter oem nummer.
Är de bara inte sommarjobbare som expidiera så sitter där nog en ny i veckan.

Återkommer om resultat.

   TS
Avatar Fallback

Re: En ny gammal chitbil.

Tralsmo  
#807447 Fick besked nu.
Den jäkla intercolern har hamnat i Torsvik.
Borde hamnat i Växjö.

Transporterna är inte vad dom varit.
Sommarjobbare?
Samma hände för ett par veckor sen me en leverans till Komatsu i Värnamo. Vi hämtar ju där ve 7:00 dagen efter beställning.
Då hamnade varorna i Växjö.

Alltså de skryta så förbannat om leveranstider hit å dit.
Ja vet inte om de bara är vi på landsbyggden som får Svarte Petter?

Jaa, ide här fallet så köpte ja ju en bil till praktikanten.
Den använder ja själv nu.
Har planerat in köp av ytterligare en bil i reserv.

Planeringsmässigt å även i förlängningen ekonomiskt är de ju rena katastrofen me bilar som inte funkar.

   TS
Avatar Fallback

Re: En ny gammal chitbil.

jannee  
#807448 DHL har sin stora omlastningshub just i Jönköping, inget ovanligt att godset där kan bli liggande en dag extra, tänk på att det är semestertider och allt flyter då inte på till 100 %
Det största felet är att folk har blivit så fruktansvärda bortskämda.
Inte sällan beställa dag ett för att räkna med att varan finns hos kund dag 2, oberoende varifrån varan beställdes och vart den skulle levereras.
Inte alltför ovanligt att när man gör en beställning hos en "leverantör" skickas varan från ett lager från något helt annat ställe.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).