Verkstan

Dieselvärmare

31 inlägg 11317 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dieselvärmare

Sture Andersson  
#779140 Har ni koll på Dieselvärmare ,har byggt en verkstad , och nu närmar jag mig att bli färdig ,och funderar på värme .
Har pratat med flera om dieselvärmare ,och dom menar att det är inga problem att gå in i lokalen när man kört med en son .
Har ni nån erfarenhet?

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... re-411040/



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Dieselvärmare

Fredi  
#779144 Tycker en sån modell nog ger så mycket avgaser att det luktar obehagligt inomhus om den går en tid. Däremot är en sådan bättre
https://verktygshopen.se/maskiner/avfuk ... ny-modell/

Avatar Fallback

Re: Dieselvärmare

Blondin 750  
#779146 Den där som Fredi tipsar om verkar nästan för bra för att vara sann, den skulle verkligen lösa mitt uppvärmningsproblem i verkstan. Är det någon som har testat den och kan dela med sig av erfarenheter? Jag är ju grundskeptisk till allt som kräver ”uppkoppling” och hade gärna köpt den om den var en smula mer Low-tech men jag kanske kan tänka om..

Avatar Fallback

Re: Dieselvärmare

Sture Andersson  
#779148 För min del värkar ju effekten lite låg 15kw, jag har ju tänkt att ha det vid enstaka tillfällen ,och då köra upp snabbt och sen stänga av den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselvärmare

Stampep  
#779149 Har typ en sån som Jula säljer utan skorsten, min är på 30kw. Iofs runt 12år gammal nu men ändå.
Min erfarenhet är att jo det blir att lukta, och vad värre är så tar den ju syret, för tät lokal funkar det inte skulle jag säga.
Absolut, i en hyffsat välventilerad lokal eller ex vis lagertält att ställa in för att tina upp en maskin eller så men inget att ha om man ska vara där och greja.

Avatar Fallback

Re: Dieselvärmare

Cat554  
#779154 Jag har anvendt en sådan dieselvämare, men da med parafin(fotogen). Men med god ventilasjon! En vän håll på å ta livet av sej, om inte hans fru kom i rett ögonblick. Vil inte rekommendera det annat än i tält e.l, som Stampep skriver.

Avatar Fallback

Re: Dieselvärmare

Tralsmo  
#779158 Ja har en dieselkanon i verkstan.

Gissningsvis 30 kvadrat å stängt isolerat utrymme.
Men ja har skorsten på min, har för mig att den är på 15kw.
Leder ut avgaserna genom väggen.
De är på tok för mycke i mitt utrymme men det är inga problem me lukt eller nåt annat.

Har funderat på å köpa en sån där som fredi länkar till men är lite skeptisk till avgaserna.

Har man ett öppet utrymme så är nog dieselkanon att föredra.
Värmer snabbt som attan.

Användarvisningsbild

Re: Dieselvärmare

Bert1  
#779159
Blondin 750 skrev:Den där som Fredi tipsar om verkar nästan för bra för att vara sann, den skulle verkligen lösa mitt uppvärmningsproblem i verkstan. Är det någon som har testat den och kan dela med sig av erfarenheter? Jag är ju grundskeptisk till allt som kräver ”uppkoppling” och hade gärna köpt den om den var en smula mer Low-tech men jag kanske kan tänka om..

Finns dom inte utan wifi?

Avatar Fallback

Re: Dieselvärmare

Tralsmo  
#779161 Ja har inte heller mycke till övers för sånt där som går å koppla till i
Internätet men det behöver man väl inte göra.
Bara det är lättanvänt i övrigt.

Användarvisningsbild

Re: Dieselvärmare

svante64  
#779171 Har en arriex sedan några år . Den fungerar kanonbra.Blir inga avgaser alls.Enda stället man inte fick ha den i var stängt sovrum.Kan varmt rekommendera. Billig i drift och värmer snabbt .

Användarvisningsbild

Re: Dieselvärmare

toker72  
#779211 Hur kan en dieselvärmare vara billig i drift ?

Avatar Fallback

Re: Dieselvärmare

Blondin 750  
#779218 Någon som har erfarenhet av den som Gelins säljer, TKH130, den finns nämligen hos Lantmännen.

Avatar Fallback

Re: Dieselvärmare

Amatörhuggare 62  
#779222 Å jag undrar, ingen skorsten ut. Någonting bildas ju, vid förbränning.
Och syre går d, ju åt vid all förbränning.
Kommer gutt om reklamblad, från allehanda varuhus(inga namn nämda) men där finns kaminer,utan skorsten. Å i alla fall jag.
Har en fundering. Kommer vi i vinter,få se tidningsrubriker. Om folk som, inte mår så bra,efter eldning i dylika manicker.
Man kanske, är nojig, å lite harig.

Avatar Fallback

Re: Dieselvärmare

Amatörhuggare 62  
#779224
Blondin 750 skrev:Någon som har erfarenhet av den som Gelins säljer, TKH130, den finns nämligen hos Lantmännen.

Är det den som,ser ut som Airrex?

Avatar Fallback

Re: Dieselvärmare

Blondin 750  
#779236 Ja, man undrar ju vilken som är originalet, det kanske inte är någon av dem. 🙂

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).