Verkstan

Modellbestämma Turolla Plessey pump

13 inlägg 10960 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Modellbestämma Turolla Plessey pump

kallemek  
#217141 Har en pump märkt Turolla Plessey Tipo TF/Δ Brevettato. På flänsen finns stansade nummer, 608168 samt 211. Axeln har kil och är konisk ca 17.5 mm vid flänsen och gängad M12x1,25. Flänsen är 113x89 mm med 96x71 mm mellan bulthålens centrum. Pumpens totala mått från axelns gavel till "locket" är 101 mm.

Någon som vet modellbeteckning och specifikationer för denna pump?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Modellbestämma Turolla Plessey pump

ulfgustav  
#217144 Hej
Har du ingen bild på pumpen?
Vilken diameter är det på styrkanten

Avatar Fallback

Re: Modellbestämma Turolla Plessey pump

kallemek  
#217160
ulfgustav skrev:Hej
Har du ingen bild på pumpen?
Vilken diameter är det på styrkanten


Har tagit några bilder
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Jag förstår dock inte vad som avses med styrkanten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Modellbestämma Turolla Plessey pump

ulfgustav  
#217232 Detta är en grupp 2 pump 11 cc/varv, med europeisk fläns och koniskaxel kon 1:8, sttyrkantsdiam, 36,5 mm, max tryck 250 bar

Avatar Fallback

Re: Modellbestämma Turolla Plessey pump

kallemek  
#217250
ulfgustav skrev:Detta är en grupp 2 pump 11 cc/varv, med europeisk fläns och koniskaxel kon 1:8, sttyrkantsdiam, 36,5 mm, max tryck 250 bar


Tack!
Hoppades på det.
Antar att det är en SNP2NN - 01BA men kilens mått, ca 3.25 mm, talar emot det.
Hittade data på sidan 7 i http://www.turollaocg.com/stellent/grou ... 016341.pdf

   TS
Avatar Fallback

Re: Modellbestämma Turolla Plessey pump

kallemek  
#217410 Var hittar jag axelkopplingar, remskivor eller andra medel för kraftöverföring som passar på pumpens axel?

   TS
Avatar Fallback

Re: Modellbestämma Turolla Plessey pump

ulfgustav  
#217441 Hej
Denna pumpen kan man inte montera remskiva på, den har en lagring som inte tål det
det krävs ett speciellt stödlager för att du skall kunna sätta remskiva på denna.
Eftersom pumpen är gammal så är det överhuvudtaget värt besväret att bygga något med denna?
Det finns företag som kan förse dig med rätt prylar titta t.ex på
WWW.amabhydraul.se

Avatar Fallback

Re: Modellbestämma Turolla Plessey pump

kallemek  
#217461
ulfgustav skrev:Hej
Denna pumpen kan man inte montera remskiva på, den har en lagring som inte tål det
det krävs ett speciellt stödlager för att du skall kunna sätta remskiva på denna.
Eftersom pumpen är gammal så är det överhuvudtaget värt besväret att bygga något med denna?
Det finns företag som kan förse dig med rätt prylar titta t.ex på
http://WWW.amabhydraul.se


Hej, är du säker gällande lagringen?

Jag är nämligen osäker på om den är i utförandet 01BA - European four bolts flange • Tapered 1:8 shaft • European flanged ports. Detta pga att kilen inte är 4 utan snarare 3.2 mm. Vilket stämmer överens med 9ADB - European four bolts flange Outrigger bearing • Tapered 1:8 shaft key 3.2 • European flanged ports.

Jag är inte kunnig nog att avgöra om den har "Outrigger bearing" eller ej, innanför styrkanten sitter iaf en låsring och en tätning med ID=11/16 OD=1 1/8 HT=1/4, vet inte om den vetskapen är av något värde.

Huruvida det är värt besväret att bygga något med denna pump vet jag inte, deplacement och varvtal gör den förvisso användbar i ett förbränningsmotordrivet hydraulaggregat, men om det blir för omständigt med kraftöverföringen så kanske det inte är något att satsa på.

Tack för länken, skall kika på vad de har att erbjuda.

   TS
Avatar Fallback

Re: Modellbestämma Turolla Plessey pump

ulfgustav  
#217504 Av bilden så ser man att det inte sitter något lager som tål radiell belastning i denna pump.
Då det gäller kilarna så har inte Turolla varit konsekventa det har varit lite si och så med den detaljen genom åren

Avatar Fallback

Re: Modellbestämma Turolla Plessey pump

kallemek  
#217511
ulfgustav skrev:Av bilden så ser man att det inte sitter något lager som tål radiell belastning i denna pump.
Då det gäller kilarna så har inte Turolla varit konsekventa det har varit lite si och så med den detaljen genom åren


Ok, då blir det krångligare iom att pumpen har samma rotationsriktning som de 10-15 hp stationära bensinmotorer jag kollat på. Nåväl, nu vet jag ju vad pumpen är för något och vad den kan och inte kan användas till.

   TS
Avatar Fallback

Re: Modellbestämma Turolla Plessey pump

eltiro  
#815629 hej, hur ser man om pumpen har ett lager som tål radiell belastning? Bild?

Avatar Fallback

Re: Modellbestämma Turolla Plessey pump

ulfgustav  
#815664 På denna typ av pump så får man lov att montera stödlager, finns att köpa hos de flesta hydraul företag

Avatar Fallback

Re: Modellbestämma Turolla Plessey pump

eltiro  
#815774 Tackar för alla bidrag. Mycket nytt man inte vetat.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar