Verkstan

Kan någon uppfinna en gripklipp?

13 inlägg 8053 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kan någon uppfinna en gripklipp?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129114 Om man skulle ta rätt på småträd till flisning med skotaren? Jag vill inte ha de fällklippar som finns. Jag fäller hellre manuellt för att utnyttja trädlängden och dra åt mig med kran. Plus at de fällgripar som finns är hopplösa att lasta av med. Tänkte mig att jobba ungefär som med gripsåg men en klipp är ju mycket enklare än en såg.
Man kunde koppla den t.ex på utskjutet så att utskjut helt in= överströmning= klipp så behövs inga extra slangar och ventiler. Någon konstruktör som nappar på ideén?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Kan någon uppfinna en gripklipp?

edge  
#129119 Bio jack som Sit Right har funkar väl som du vill ha det?

Avatar Fallback

Re: Kan någon uppfinna en gripklipp?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129123 Möjligen att det skulle funka. Men den blir onödigt tung (och dyr) med tiltfunktionen. De där klipparna är nog mest gjorda för väg- och åkerkanter. Men en skotare inne i ett bestånd orkar man nog inte fälla mycket med kranen ändå.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan någon uppfinna en gripklipp?

eric.nilsson  
#129229 Kesla har en gripklipp som man inte behöver några extra funktioner till, kör du rotor och grip samtidigt så tilltar den ner och upp. Den kniven går även lätt att fälla bort så har man en vanlig grip.

Avatar Fallback

Re: Kan någon uppfinna en gripklipp?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129243 Jag vill inte tilta upp för att jag vill inte fälla! Jag vill dra åt mig och kapa fällda träd. Men klippen måste finnas tillgänglig hela tiden. Som en gripsåg fast med klipp istället för såg. Det borde gå att få till rätt enkelt. På 80-talet gallrades en hel del så men då var inte tiden riktigt mogen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan någon uppfinna en gripklipp?

Hema  
#129247 Ta och kontakta de tillverkare som tillverkar gripar med kniv och hör efter om de kanske kan ha någon trevlig lösning på din önskan.

Avatar Fallback

Re: Kan någon uppfinna en gripklipp?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129253 Tänkte gå runt på Elmia och höra om nån har lust att försöka få till något. Kanske finns det något färdigt också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan någon uppfinna en gripklipp?

mixtrarn  
#198749 Har en på g !

Pm Mig så skall jag Maila bilder

Användarvisningsbild

Re: Kan någon uppfinna en gripklipp?

Kse  
#198750
mixtrarn skrev:Har en på g !

Pm Mig så skall jag Maila bilder

Eller lägg än hellre upp en bild här på forumet så kan du få lite respons och feedback .
Fast du kanske är rädd om din idé?

Avatar Fallback

Re: Kan någon uppfinna en gripklipp?

longben  
#198934 Kunde det möjligen fungera bättre med klippfunktionen på samma oljelinje som gripen, med en justerbar tryckventil som tillåter lättare gripfunktioner men klipper vid högre tryck?

Avatar Fallback

Re: Kan någon uppfinna en gripklipp?

elis  
#199691 Bara undrar vad som hände? Löste den som var på G problemet, i s f vore det kul att få veta hur.

Avatar Fallback

Re: Kan någon uppfinna en gripklipp?

ÅsaNisse  
#199848 Jag har en Kellfri klipp som jag köpte utan hydraulik för att jag var inte belåten med rörelseschemat. Lite egna funderingar och sekvensventiler så funkar den som jag vill. Alla funktioner tilt/klipp/grip går som man bestämmer själv. Vill man lasta lasta av så gör man det. Vill Man tilta upp för att fälla så gör man det, och även klippa liggande träd. Grejen är att jag har lite för dåligt flöde för att det ska funka effektivt, Tror man behöver ca 60 liter för att det ska bli bra. Ä r det någon som är intresserad så skicka ett PM.

Avatar Fallback

Re: Kan någon uppfinna en gripklipp?

Richard Hjelm  
#200423 Hej ÅsaNisse är mkt sugen på att hör om dina erfarenheter av kellfri-klippen,ev kan jag tänka mig att köpa din om du har ett vettigt pris på den.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).