Verkstan

Bilder på haveri.

2266 inlägg 589575 visningar 112 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

hfab  
#822530
Bax skrev: Finns nylonbiten och nitar som reservdel?

Hos min handlare finns samtliga delar som reservdel.
Be handlaren laga och kontrollmäta

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Bax  
#825548 Ingen handlare i närheten hade reservdelar så jag beställde från Skogma. Nu är det skarvat. Men hur spänna fjädern? Blir det till att öppna precis som för startsnöret?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#825549
Bax skrev:Ingen handlare i närheten hade reservdelar så jag beställde från Skogma. Nu är det skarvat. Men hur spänna fjädern? Blir det till att öppna precis som för startsnöret?
1704538211_img_1492.jpeg


Lossa lite på dom små skruvarna runt om. Så vrider du runt så spänns fjädern. 😀

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Bax  
#825572 Aha. Tack 👍

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Boman  
#835392 Skulle köra iväg grävmaskin! Givetvis pajade däcket på den stora riksvägen. Men med hjälp av en god vän så löste det sig.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

jannee  
#835442 Måste bli ett idoga arbete att knacka ut den fälgen ?
Nu har du väl lärt dig att alltid även ha ett reservhjul med dig, eller inte - nähä.
Har man ett reservhjul med sig, händer nämligen inte sådana här fadäser.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Boman  
#835461 Fälgen är skrot bara att kasta! Ja hade två nya hjul med mej kolla på övre bilden lite suddig tyvärr. Så tyvärr händer det ändå. Med det är det positiva att jobba på en skrot. Det kommer in bra däck och fälg nästan var dag.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Ängagärdet  
#835481 Var det ett sådant "bra däck och fälg" 🤣 som satt på?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Suneland  
#838054 Det har droppat lite olja under vridhuset på min gamla ilsbo 1900 ända sen jag köpte den för snart 10 år sedan, nu gick det inte att ignorera längre då det pinkade olja ur en fettnippel 🤣
Rostiga tuber ger slitna tätningar såklart..

Frågan är bara vart får man tag på nya tätningar till åbäket, finns inte en märkning på vridhuset och det är så gammalt att det uppenbarligen har fastbultade kolvar med..
80x60x14 står det på tätningen, och den är 14 bred nedtill men bara 10 upptill.. de vita delarna går nog att återanvända om man måste, de är väl mest bara stöd antar jag..

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

anersimyra  
#838514
. Dagens ”haveri” står en åtminstone tidigare mycket god granne för. Eken står nära tomtgränsen men helt på vår sida, ändå har gubbfan inte nöjt sig med att såga bort grenarna som gick över tomtgränsen utan valt att vandalisera hela eken. Nu åker motorsågen fram, och trädet tänker jag ersätta med någon typ av riktigt snabbväxande salix..🤬🤬🤬

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

JensSkoog  
#838527
anersimyra skrev:
1711639086_img_5706.jpeg
. Dagens ”haveri” står en åtminstone tidigare mycket god granne för. Eken står nära tomtgränsen men helt på vår sida, ändå har gubbfan inte nöjt sig med att såga bort grenarna som gick över tomtgränsen utan valt att vandalisera hela eken. Nu åker motorsågen fram, och trädet tänker jag ersätta med någon typ av riktigt snabbväxande salix..🤬🤬🤬

Utan att dryfta det meg dig på förehand, "anersimyra"? 🤬
Salix iblandat syren och kaprifol är effektivt om man vill lura sig in hos grannen bakvägs 🤣

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

anersimyra  
#838528
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:
1711639086_img_5706.jpeg
. Dagens ”haveri” står en åtminstone tidigare mycket god granne för. Eken står nära tomtgränsen men helt på vår sida, ändå har gubbfan inte nöjt sig med att såga bort grenarna som gick över tomtgränsen utan valt att vandalisera hela eken. Nu åker motorsågen fram, och trädet tänker jag ersätta med någon typ av riktigt snabbväxande salix..🤬🤬🤬

Utan att dryfta det meg dig på förehand, "anersimyra"? 🤬
Salix iblandat syren och kaprifol är effektivt om man vill lura sig in hos grannen bakvägs 🤣

🤣🤣🤣 jag får nog ta och ta det lugnt med att hämndlystet plantera något överhuvudtaget. Gränsen mot grannen tycks vara anekdotisk vid en kontroll på lantmäterikartan. Margaretas föräldrar har sedan kåken byggdes skött en slänt mot grannen och eken är belägen i linje med släntens mitt, dessutom ombesörjde hennes föräldrar beskärningen av eken. dessutom är en inhägnad odlingsbädd anlagd framför eken. Mot gatan finns ingen tomtmarkering. Utgår vi från lantmäteriets karta så är hela slänten, eken och en bit av odlingsbädden belägen på grannens tomt..😮

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

JensSkoog  
#838531 Lantmäterikartor och beskrivningar var ofta lite oprecisa i gammla dar.
Där hemma stod det i en beskrivning; "Från en ruttnande stubbe går gränsen i en båge till en spricka i bärget."
Det svåra var ju bara att stubben inte fanns kvar länge och i bärget fanns ett antal sprickar. 🤣

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

anersimyra  
#838732 Julas bränsleblåsa tycks inte tåla 95 med 10% etanolinblandning. Jag monterade blåsan i början av juli 2023 och tog en kort tur på sjön, därefter har båten legat oanvänd tills jag i dag tänkte starta upp båten inför vårens vattenarbeten. Vid det andra pumptaget så sprack blåsan upp enligt film och jag kan inte tänka annat än att blåsan inte tål 95 E10..🤔.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

JensSkoog  
#838743
anersimyra skrev:Julas bränsleblåsa tycks inte tåla 95 med 10% etanolinblandning. Jag monterade blåsan i början av juli 2023 och tog en kort tur på sjön, därefter har båten legat oanvänd tills jag i dag tänkte starta upp båten inför vårens vattenarbeten. Vid det andra pumptaget så sprack blåsan upp enligt film och jag kan inte tänka annat än att blåsan inte tål 95 E10..🤔.

Grannen upplevde exakt samma på utombordsmotoren med 95/E10.
Blåsa och gummislangar var uppätna.
Nu körer han slunga och gräsklippare på alkylat
fyrtakt, och utombordsmotoren på 98 oktan.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).