Virkesmätning och Matrisfub

Diff skördare / inmätt

13 inlägg 2036 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Diff skördare / inmätt

Stacken  
#815703 Vi har gjort våran första avverkning men tyvärr med oklart resultat. Vi tycker att skördarmätningen diffar för mycket jämfört med inmätt. Att det diffar kan jag förstå men, hur stor diff kan jag räkna med/godta. -16% är i min värld alldeles för mycket Virkesköparen hävdar att det bara är ett mätfel som händer hela tiden för man inte utfört kalibrering och försöker tala bort det hela. Jag tänker att det försvunnit nåt på vägen.



   TS
Avatar Fallback

Re: Diff skördare / inmätt

jannee  
#815706 Normalt mäter skördaren i underkant, jag har i alla fall ALLTID sålt mer både massaved och timmer/kubb än vad som är skördat enligt skördarens datalistor.
M.a.o. virkesinköparen pratar bara Bull shit.
Enda gången jag fått mindre inmätt än vad jag MANUELLT avverkat var 3 stuvar 1600 som Biometria på Södra i Mönsterås mätt in.

Avatar Fallback

Re: Diff skördare / inmätt

maltex  
#815708 Med tanke på hur lite virke som skotats,måste det ju ligga drösvis kvar i skogen. 234 fub bör ju synas om det inte snöat mycket.

Avatar Fallback

Re: Diff skördare / inmätt

Axl  
#815710 Vart kommer siffrorna från och vilka sortiment är det?

Användarvisningsbild

Re: Diff skördare / inmätt

skogsjan695xl  
#815716 Ja 125m³ diff är mycket. Det är inte så att det är väldigt mycket kavlat och broar m.m?

Avatar Fallback

Re: Diff skördare / inmätt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#815738 Skördaren kanske mätte på bark?

Avatar Fallback

Re: Diff skördare / inmätt

Axl  
#815750 Svårt att dra några slutsatser med så knapphändiga uppgifter. Enklast borde väl vara att prata med skördarföraren?

Avatar Fallback

Re: Diff skördare / inmätt

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#815760
Mangan skrev:Skördaren kanske mätte på bark?


Skördardatorn ska ha en modell för korrigering av bark. Den jobbar ändå mot prislistan som är under bark.

Avatar Fallback

Re: Diff skördare / inmätt

jannee  
#815767 Vad min kunskap säger är att skördaren får betalt efter hur många fub den kört igenom.
Föraren har SKYLDIGHET att kontrollera sin mätutrustning regelbundet.
Dessutom tror jag ingen förare vågar ge sig på att utge att denne avverkat MER än vad som gjorts - risken för bedrägligt beteende är stor.
Däremot kan skotaren missat virke, mer vanligt än man inbillar sig.
Just av de skälet Södra erbjuder sig att betala efter skördarmätning.

Avatar Fallback

Re: Diff skördare / inmätt

maltex  
#815768 Om skotaren glömt 135-234 kubik bör det synas i skogen kan tyckas.

Avatar Fallback

Re: Diff skördare / inmätt

Tralsmo  
#815782 Skördaren mäter på bark.
Man kan få ut vilket måttslag av de som man vill sen.

Att en skördare mäter 16%, fel på nästan 1000fub är ju rena skandalen.

De är som Janne säger strax under inmätt volym man vill ligga som entreprenör.
3 - 5% under kan accepteras
Är de en krönt skördare så har man barA å följa instruktionerna för kalibrering å har ingen möjlighet å påverka skördar mätningen.
Det förutsätter ju att man konstant underhåller alla saker som påverkar mätningen naturligtvis.

Alla seriösa bolag stämmer ju sen av betalningen till entreprenören utifrån biometrias insättning om nu inte överenskommelsen är annan i från början å då ska de va en krönt skördare.

Avatar Fallback

Re: Diff skördare / inmätt

Tralsmo  
#815791 Nu räknade ja ju från fel håll.
Räknar man från rätt håll så blir de ju ändå värre än 16%.

Nu kan de ju naturligtvis va så att skotaren glömt virke eller byggt broar.
Knappt att ja tror att han byggt så mycke men de ä väl bara å gå å titta.

Studerar man en annan sak.
Typ va skotaren registrerat mot inmätt så ser de ju rätt realistiskt ut enligt min mening.
Så brukar de se ut när skotaren har koll men inte vet den skördarhuggda volymen.

Avatar Fallback

Re: Diff skördare / inmätt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#815828 Om skotaren räknar lassen så brukar det stämma hyfsat. Skördaren bör räkna exakt men bör och gör är inte samma sak. 16% systematisk felmätning finns inte på kartan. Däremot kan föraren lätt vimsa till det, glömma att nollställa eller nollställa när han inte skulle. Blanda ihop olika trakter osv. Vad gäller den mänskliga faktorn är felkällorna oändliga.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).