Virkesmätning och Matrisfub

40%diff

6 inlägg 1814 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

40%diff

InezH  
#804873 Hej!

Jag betalade en skördare för att avverka en bit bakom vårt hus. Han kom fram till 26m3 och skickade det till virkesköparen som kom med kontrakt på 26m3 och 6m3 massaved. Nu har jag fått besked att jag får utbetalt 16m3. Ingen massaved. Det kan ju inte diffa 40%?

Hur ska vi göra? Inte mycket pengar det handlar om men ändå!

Känns som stöld.



   TS
Avatar Fallback

Re: 40%diff

daniel.fredrixon  
#804875 Sitt lugnt i båten. Massaved och timmer brukar inte mätas in på samma plats. Jag levererade en kladd i våras och det gick två månader mellan mätbesked på timmer och massa.
Är du osäker så kan din inköpare svara på frågan.

Avatar Fallback

Re: 40%diff

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#804901 Är det mätbesked från Biometria du har fått? Står ju vad som gäller om det är timmer eller massaved. Står ju även om det är vrak och orsak till det isåfall. Som förra skrev, det går ju till olika industrier och mäts på plats.

Användarvisningsbild

Re: 40%diff

InezH  
#804903 5m3fub sågtimmer, 5 klentimmer och 6 'möbelfura'. Även om massaved kanske kommer sen känns det konstigt att det gick från 26 till 16 🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: 40%diff

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#804905 Jämför du samma m3?
Har du 26 m3fub från skördaren och sedan får 16 m3to ub på mätbeskedet blir det 19,5 fub för det sårbara.

Edit räknade om då jag tog från m3sk istället för fub
Senast redigerad av Tåndemåla sön 02 jul 2023, 09:12, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: 40%diff

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#805076
Tåndemåla skrev:Jämför du samma m3?
Har du 26 m3fub från skördaren och sedan får 16 m3to ub på mätbeskedet blir det 23 fub för det sårbara.

Är det såpass skillnad, aldrig tänkt på det. Står ju på mätbeskedet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).