Virkesmätning och Matrisfub

Är det lagligt att sälja och köpa virke utanför Biometria?

7 inlägg 2846 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Är det lagligt att sälja och köpa virke utanför Biometria?

Torbjörn Johnsen  
#804468 Med anledning av Biometrias haveri med datasystremet VIOL3 som aldrig tycks bli färdigt har jag en rent juridisk och legitim fråga:

Är det tillåtet att en virkesköpande industri köper virke av en säljare utan att detta mäts och redovisas av Biometria? Förutsättningen är givetvis att båda parter är överens om tagen. Finns det legala hinder eller lagstiftning som anger att så måste ske?

Så vitt jag kan se så finns det inget i virkesmätningslagen som anger vem som får mäta utan det som anges är kraven på noggranhet, dokumentation och egenkontroll.

Det skulle vara intressant att diskutera och det finns säkert medlemmar här som vet mer om vad som gäller.

Några länkar om virkesmätning till;

Skogsstyrelsen

Virkesmätningslagen

Förordning om virkesmätnng

Skogsstyrelsens föreskrifter om virkesmätning

Här hittar ni inlägget om Biometrias senaste VIOL-haveri:
Torbjörn Johnsen - Mäthaveri? - VIOL3 ytterligare försenat och ännu dyrare



   TS
Avatar Fallback

Re: Är det lagligt att sälja och köpa virke utanför Biometri

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#804471 Vore synnerligen märkligt om det inte vore det. Att en part skulle ha monopol på att mäta virke och kunna ta betalt vad de ville för den tjänsten skulle i vart fall inte hålla EU-rättsligt.

Avatar Fallback

Re: Är det lagligt att sälja och köpa virke utanför Biometri

alias  
#804479
Torbjörn Johnsen skrev:Med anledning av Biometrias haveri med datasystremet VIOL3 som aldrig tycks bli färdigt har jag en rent juridisk och legitim fråga:

Är det tillåtet att en virkesköpande industri köper virke av en säljare utan att detta mäts och redovisas av Biometria? Förutsättningen är givetvis att båda parter är överens om tagen. Finns det legala hinder eller lagstiftning som anger att så måste ske?

Så vitt jag kan se så finns det inget i virkesmätningslagen som anger vem som får mäta utan det som anges är kraven på noggranhet, dokumentation och egenkontroll.

Det skulle vara intressant att diskutera och det finns säkert medlemmar här som vet mer om vad som gäller.

Några länkar om virkesmätning till;

Skogsstyrelsen

Virkesmätningslagen

Förordning om virkesmätnng

Skogsstyrelsens föreskrifter om virkesmätning

Här hittar ni inlägget om Biometrias senaste VIOL-haveri:
Torbjörn Johnsen - Mäthaveri? - VIOL3 ytterligare försenat och ännu dyrare


Jag skulle säga att all försäljning av stämplade rotposter sker utan Biometrias inblandning.

Sen förutsätter jag att det avverkade virket från rotposterna mäts in både vid sågverk och massaindustri och värmeverk, men det är ju inget som påverkar affären för skogsägarens del.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Är det lagligt att sälja och köpa virke utanför Biometri

Tralsmo  
#804481 När vi körde rotpost åt Ture J då mättes inte timmer å klentimmer utan de gick direkt in i sågen.

Massaved såldes ju vidare så de vet ja inte.

Avatar Fallback

Re: Är det lagligt att sälja och köpa virke utanför Biometri

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#804482 Första tanken var att det kan inte stämma, men efter att läst i genom länkarna som Torbjörn har i sin trådstart verkar det som att det är olagligt att göra virkesaffärer utan att ha en godkänd mätare vid alla virkesaffärer som inte definieras som småskaliga.
Nu kan vem som helst anmäla och verka som mätare bara man anmäler det till skogstyrelsen och följer deras riktlinjer om hur mätningen skall gå till, det verkar som att även inköpande bolag kan fungera som mätare i en virkesaffär som dom själv är involverade i.

Avatar Fallback

Re: Är det lagligt att sälja och köpa virke utanför Biometri

Tralsmo  
#804485 I paragraf ,3
Står de att det gäller virkesmätning som ligger till grund för prisberäkningen.

En rotpost har ju redan ett bestämt pris som inte påverkas av mätningen.

Avatar Fallback

Re: Är det lagligt att sälja och köpa virke utanför Biometri

AKKAMAAN  
#806222 Har svårt att tänka mig att en myndighet kan hindra två parter, köpare och säljare, att frivilligt komma överens om att tillsammans eller med delegation av representant utan inblandning av myndighet utföra vederlagsmätning (vederlag=betalning eller ersättning) av ett virkesparti, sk partsmätning.

Nu har det väl kommit till en hel del nya grepp på virkesmätning sen jag var aktiv i skogen, men som mest handlar om mätningsrutiner och rekommendationer om utbildning och mätmetoder. Men det här handlar ju om "frihet".

Jag har själv varit med på 1980-talet som representant för ett skogsbolag som jag var anställd hos och handgripligen partsmätt med en virkesköpare (sågverk) av stamblock. Mätning av stamblock är en ganska enkel historia, parterna löste av varandra med hålla i ena änden av måttbandet, läsa av, hålla i klaven och diametermäta och kvalitetsbedöma och göra längdavkortningar samt att för mätprotokoll. Fungerade i princip som när man köpare och säljare tillsammans stömplar en rotpost, Den ena parten klavar och ropar och den andra parten "prickar". Anledningen till att den partsmätningen fungerade var att båda parterna hade en representant som var virkesmätningskunnig. Mätningen skedde i mitt fall hos det mottagande sågverket så det var redan tidigare överenskommet om att sågverket skulle köpa stamblocken.

Men om de två parterna inte kan komma överens om att tillsammans vederlagsmäta virket så blir det antingen ingen affär eller att man köper mätningsservice av "VMF"/Biometria och betalar (delar på) mätningskostnaden.

Det här är väl två av huvudpunkterna i lagstiftningen och det sägs ju inget om att Biometria måste vara inblndat
2. skyldighet för den som utför virkesmätning att under viss
tid spara resultatet av utförd mätning, uppgifter om
mätningen och information som ligger till grund för
resultatet, och

3. skyldighet för den som utför virkesmätning att lämna
resultatet av mätningen, uppgifterna om mätningen och
informationen som ligger till grund för mätningen till
säljare och köpare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).