Virkesmätning och Matrisfub

Massaved Fallande eller 3 m

76 inlägg 16373 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Massaved Fallande eller 3 m

Sportskytten  
#798230 Hej.
Är kass på detta med mätning. Men satt med på ett årsmöte för Södra där detta togs upp av en medlem.
Personen ifråga hade fått tillbaka sitt mätbesked, där medellängden var under 3m (har för mig runt 2,7-2,8m).
Han använde inte fallande längder utan traditionell 3m massaved gran.
Södra betalade ut nån procent mer för att kompensera eventuell missvisning, så det skulle inte påverka slutresultatet.
Hur det kunde bli så var lite oklart. Traven kunde t.ex. vara lite förskjuten på lastbilen vid mätning.

Hur går en skogsägare tillväga om man misstänker det blir fel vid mätning?

Avatar Fallback

Re: Massaved Fallande eller 3 m

jannee  
#798232 Någon som vet hur ofta Södra gör en oberoende kontroll av Biometrias inmätning.
Hur ofta de tar en trave för att senare doppa den?

Avatar Fallback

Re: Massaved Fallande eller 3 m

maltex  
#798235 Apteradmedellängd och travmättmedellängd är inte samma sak, kan vara därför det skiljer. Ni får nog samma pris ändå.

Avatar Fallback

Re: Massaved Fallande eller 3 m

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798247
maltex skrev:Apteradmedellängd och travmättmedellängd är inte samma sak, kan vara därför det skiljer. Ni får nog samma pris ändå.


Vad är det som gör att det skiljer sig?

Avatar Fallback

Re: Massaved Fallande eller 3 m

maltex  
#798253 Går ju att googla eller ringa en virkesmätare.Annars är en ledtråd att massavedbitar brukar vara olika grova,volymen är ju beroende av diametern och längden.

Användarvisningsbild

Re: Massaved Fallande eller 3 m

Elis76  
#798254
Sportskytten skrev:Hur går en skogsägare tillväga om man misstänker det blir fel vid mätning?


Man kan begära ommätning av Biometria där tagna bilder granskas.

Är det någon i tråden som begärt ommätning och kan berätta om utfallet?


https://www.biometria.se/kontakt-och-support/reklamation-av-maetning-och-redovisning/begaerd-ommaetning-av-travar-i-bild/

Användarvisningsbild

Re: Massaved Fallande eller 3 m

Carl A  
#798257 Som nybliven skogsägare för några år sedan frågade jag hur långa björkmassaveden ska huggas. Inköparen sa att det ska vara fallande och ca 4 m. Jag manuellhögg 30 kubik och mätte varje stam med måttband. Alla stammar var 4m eller strax däröver. Biometria mätte sedan in tre stuvar på lastbilen och snittlängden blev 3.9, 3,8 och 3,7. Jag pratade med inköparen och en chef på Biometria men det hjälpte föga. Eftersom jag är helt säker på att det inte fanns någon stam under fyra meter så lärde jag mig tidigt som nybliven skogsägare att fusk förekommer. En tråkig erfarenhet.

Avatar Fallback

Re: Massaved Fallande eller 3 m

jannee  
#798260 Exakt samma har jag råkat ut för, klagade hos Biometria men enligt dessa kan de INTE göra fel.
När jag fick mitt mätbesked bad jag dem mäta om.
Detta kunde inte genomföras eftersom massaveden (1600) redan tydligen var kokt.
Däremot PÅSTOD mannen på Biometria att mitt måttband måste vara för kort, därav längdfelet, när jag sedan förklarade att jag var över 70 + och hållet på med att avverka skog i över 50 år, att min ålder var till min nackdel, gammal och tydligen såg dåligt kunde man ana att han menade.

Avatar Fallback

Re: Massaved Fallande eller 3 m

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798261
maltex skrev:Går ju att googla eller ringa en virkesmätare.Annars är en ledtråd att massavedbitar brukar vara olika grova,volymen är ju beroende av diametern och längden.



Jaha, trodde du visste något.

Avatar Fallback

Re: Massaved Fallande eller 3 m

maltex  
#798265 Man får väl betalt för levererad volym inte för apterad medellängd.

Användarvisningsbild

Re: Massaved Fallande eller 3 m

toker72  
#798268
jannee skrev:Exakt samma har jag råkat ut för, klagade hos Biometria men enligt dessa kan de INTE göra fel.
När jag fick mitt mätbesked bad jag dem mäta om.
Detta kunde inte genomföras eftersom massaveden (1600) redan tydligen var kokt.
Däremot PÅSTOD mannen på Biometria att mitt måttband måste vara för kort, därav längdfelet, när jag sedan förklarade att jag var över 70 + och hållet på med att avverka skog i över 50 år, att min ålder var till min nackdel, gammal och tydligen såg dåligt kunde man ana att han menade.

Ommätning är nog omöjligt att utföra jobbade tidigare och lossade massavedsbilar allt lades i samma välta eller direkt på bordet in till barktrumman och den mätstationen mäter virket manuellt dvs ingen kamera mätning. Däremot tas provbuntar ut som lades på sidan och som det kanske var 14onde dag kom en lastbil med kran och mätram som körde igenom det och kollade hur mycket fel mätstation hade mät för fel blir det det gäller bara att det är rimligt.

Användarvisningsbild

Re: Massaved Fallande eller 3 m

Björn74  
#798273 Det här beskriver inte vilket som är bäst. Men många säger att mätningarna blir mer fel vad gäller fallande. Enkelt att få svar snabbt. Jämfört skördarnas volym med inmätt volym. Stämmer oftast väldigt väl med varandra.
Ingen skillnad i felprocent mellan de olika sortimenten när vi kört.

Avatar Fallback

Re: Massaved Fallande eller 3 m

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798274 Vad spelar jämförande studier med stort underlag för roll när jag har hört av en som kände någon att han fick mindre inmätt än han trodde??? 🙃

Avatar Fallback

Re: Massaved Fallande eller 3 m

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799529
isteskog skrev:Jag hugger 3meters och har förhandlat bort avdraget för kortmassaveden. 😀

Har inte behövt förhandla avdraget
Men nu i vinter gjorde jag barrmassan 4,5 m, inköparen knorrade lite ifjol över 3 m barr, fanns nästan ingen mer som hade det liggande. Blev inte fullt lass. Fick en del av det inmätt som sekunda gran. 3 m gran verkar gå än så länge, trots att Rottneros har slutat med den, så det ligger fallande längs vägarna med det här också nu.

Användarvisningsbild

Re: Massaved Fallande eller 3 m

Höglandserik  
#799719
Carl A skrev:Som nybliven skogsägare för några år sedan frågade jag hur långa björkmassaveden ska huggas. Inköparen sa att det ska vara fallande och ca 4 m. Jag manuellhögg 30 kubik och mätte varje stam med måttband. Alla stammar var 4m eller strax däröver. Biometria mätte sedan in tre stuvar på lastbilen och snittlängden blev 3.9, 3,8 och 3,7. Jag pratade med inköparen och en chef på Biometria men det hjälpte föga. Eftersom jag är helt säker på att det inte fanns någon stam under fyra meter så lärde jag mig tidigt som nybliven skogsägare att fusk förekommer. En tråkig erfarenhet.


Intressant och nedslående! Jag och min far hugger massaved i fallande längder men apterar alltid vid 4,2 m för enklare sortering. Medellängden borde alltså vara 4,2 meter, +/- 5 cm. Ska se vad vi fick längden bedömd till på mätbeskedet i år och se vad min far fått på tidigare besked.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).