Virkesmätning och Matrisfub

Det här är matrisfub

373 inlägg 190247 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Det här är fuskfub

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72330
Bertilsson skrev:Till Niking!
Du har ett frågetecken i sista meningen som gör mej något undrande ifall det också är ett ifrågasättande av något skrivet.
Jag svarar med följande bekräftelse. Tall får inte mätas i sektionsfub (i hela landet). Åtminstone i Remas utrustningar.

Granen mäts i sektionsfub enligt besked. Kunnig källa säger att problem finns stundtals på gran. Vi vet att om enskilda stockar har minimala barkskador klarar inte utrustningen att bedöma barktjockleken. Då måste mätaren ange barkmängd. Är inte mätaren observant blir det fel. Omvänt kan det vara barkskav på baksidan av stocken som inte mätaren ser men utrustningen använt för fullt barkavdrag. Då blir det för stort barkavdrag.
Undersökningen SLU gjorde fokuserade på kända fel på gran som Södra visst om och inte åtgärdat konstruktionsmässigt utan antagligen kalibrerat "ner" i stället.
- Konkurrenter till Södra säger att vi håller liv i våra gamla mätutrustningar och låter Södra medverka medan "barnsjukdomarna" behandlas på sektionsmätningen.

Återkom om jag missuppfattat "frågan".
Bertilsson


Nä, du har nog fattat frågan rätt. Ditt svar föder dock några nya frågor.

1. Remas mätutrustningar. Finns det mätutrustningar från andra märken/tillverkare en Rema, som kan fungera vid sektionsfubmätning? Vilka märken då och hur pass pålitliga är då dessa märken/tillverkare i förhållande till Rema vid sektionsfub?

2 Att det kan bli problem så fort virkesmätaren manuellt ska korrigera för minskad barktäckning är ju närmast självklart. Mänskliga faktorn ställer ju alltid till problem förr eller senare, inte minst i samband med allehanda mätningar. Min fråga är dock hur stort detta problem med barkmängd är i praktiken sett över hela virkestraven. Alltså hur pass mycket volym i en genomsnittlig sektionsmätt grantimmertrave "försvinner" i mätningen på grund av ett felaktigt/missat barkavdrag?

3 Då det verkar på din kommentar som om Södras sektionsmätning trots allt fungerar rätt hyggligt (om ej långt från perfekt) på gran, medan den inte alls fungerar på tall, så skulle det vara intressant att veta hur Södras timmerfördelning fördelar sig mellan gran och tall. Någon som vet? Något säger mig att grantimmerdelen är betydligt större i Södraland än talltimmerdelen.

4 Vid avverkningsuppdrag av gran. Vilket är idag gynnsammast för skogsägaren, aptering och betalning i toppmätt (m3toub) eller i sektionsfub-mätt (m3sefub)? Motivera gärna svaret

5 Existerar fubaptering och sektionsfubmätning idag på lövtimmer? (Södra har ju köpt upp Wernerträ).

6 Förekommer det ofta att timmer fubapteras, men betalas i m3toub? I så fall hur slår detta jämfört med sektionfub + matrisfub?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Det här är fuskfub

masterchief  
#72331 Vad är det för fel med skördarmätning med krav på att visa upp kalibreringsprotokoll från dataklave??
Torde inte kunna bli någon diskussion då.....
Iallfall inte på granen, tallen är det fler kvalitetsklasser, men klass 1 etc är procentuellt väldigt liten.....

Användarvisningsbild

Re: Det här är fuskfub

Knegarn  
#72360
Bertilsson skrev:
Knegarn skrev:Du brinner verkligen för den sista barkbiten bertilsson :D kul att du jobbar så hårt för 20 kronor/ invånare! med andra ord ganska bra inmätt om man tänker efter.
Men visst, jag tycker att sista nanokubiken ska inmätas oxå fastän jag vet att det är omöjligt!!
tänk om du skulle ta dig rikitigt stora problem.

Jag ber dej förklara varför 15 till 25 kr per m3 skulle var jämförbart med "sista barkbiten". Här i Sverige är det motsvarande halva och upp till nära en skotningskostnad. Om en skogsägare här får ett sortiment utkört gratis blir de mycket tacksamma och ser det inte som en bagatell.
Jag vet också att entreprenörer blir "mycket arga" (milt sagt) om de måste skota virke nästan gratis.
Bertilsson
Tja, eftersom inget kan bli hundraprocentigt någonsin! Vi skotar ofta ett sortiment gratis, men å andra sidan får vi betalt för det andra sortimentet som tur.
Lika är det för en frisör, ibland får hon/han inget betalt av kunder som lovar att betala senare.
Många verkstäder blir utan betalt för reparationer, en hel del pengar slukas av skumma affärer på aktiemarknaden.
Överallt i varje branch är det ett svinn, det kommer det alltid att vara!!
Men jag menar på inget sätt att du borde sluta med det du gör, men det låter lite ibland som att du inte förstår varför andra inte tycker att det är ett sånt JÄTTEPROBLEM som du tycker. Det är ju ändå bara 15 spänn :D
Folk får väl vara lika obrydd som du är brydd eller?

Avatar Fallback

Re: Det här är fuskfub

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72370 Svar på några nya frågor från Niking.

1. Remas mätutrustningar. Finns det mätutrustningar från andra märken/tillverkare en Rema, som kan fungera vid sektionsfubmätning? Vilka märken då och hur pass pålitliga är då dessa märken/tillverkare i förhållande till Rema vid sektionsfub?

Den andra utrustningen heter Sawco men finns troligen endast för sektionsmätning vid Södras såg i Kinda. Detta sågverk anses vara ett "rent" gransågverk (tallen går till Åtvidaberg). VMK har svarat att ingen sektionsmätning är godkänd i landet. Men tydligen saknas regelrätt förbud för sektionsmätning på Sawco eftersom Södra mycket tydligt säger att det "bara" är Rema som är stoppat.


2 Att det kan bli problem så fort virkesmätaren manuellt ska korrigera för minskad barktäckning är ju närmast självklart. Mänskliga faktorn ställer ju alltid till problem förr eller senare, inte minst i samband med allehanda mätningar. Min fråga är dock hur stort detta problem med barkmängd är i praktiken sett över hela virkestraven. Alltså hur pass mycket volym i en genomsnittlig sektionsmätt grantimmertrave "försvinner" i mätningen på grund av ett felaktigt/missat barkavdrag?

Barken är ca 11% ställt mot vedvolym. 1% är ca 5 kr/m3 på partiet. Om ex. var 10:e bit blir fel 50% blir det 5% på 11% = 0.55% = nära 3 kr/m3 = drygt 80 milj. kr på timmerdelen i landet. (Kolla gärna mattematiken)

3 Då det verkar på din kommentar som om Södras sektionsmätning trots allt fungerar rätt hyggligt (om ej långt från perfekt) på gran, medan den inte alls fungerar på tall, så skulle det vara intressant att veta hur Södras timmerfördelning fördelar sig mellan gran och tall. Någon som vet? Något säger mig att grantimmerdelen är betydligt större i Södraland än talltimmerdelen.

Ca 25% tall i Södraland. Tallandelen ökar mot norr.

4 Vid avverkningsuppdrag av gran. Vilket är idag gynnsammast för skogsägaren, aptering och betalning i toppmätt (m3toub) eller i sektionsfub-mätt (m3sefub)? Motivera gärna svaret

En stor fråga. Den är berörd några gånger tidigare. Kort svar:
I ett begynnande skede är priserna samma om priserna är satta på samma stockmaterial. Matrisfub är nämligen nerräknat m3to pris till givna förutsättningar/avsmalning.
När "nerräkningen" är bestämd utnyttjas systemet och längre längder begärs och måste tas även i sämre avsmalning (se senaste veckans lektioner). Eftersom stockar 49 dm och längre betalas till "synlig" avsmalning 5-7 mm/m uppstår stora förluster då långt måste apteras även i 11-15 mm/m.
Eftersom inte matrisfub kan användas vid apteringen i skördaren kan förlusterna på speciellt klenare stockar bli över 100 kr/m3. Dessa förluster kan skördaredatorn undvika om m3to används. (Se "lektionerna")


5 Existerar fubaptering och sektionsfubmätning idag på lövtimmer? (Södra har ju köpt upp Wernerträ).

Vet inte.
6 Förekommer det ofta att timmer fubapteras, men betalas i m3toub? I så fall hur slår detta jämfört med sektionfub + matrisfub?

All aptering i m3fub som inte betalas i äkta m3fub orsakar felaptering som i 90% av fallen missgynnar leverantör och entreprenör genom nämnda orsaker.

Bertilsson

Avatar Fallback

Re: Det här är fuskfub

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72374 Något från Knegarn

tänk om du skulle ta dig rikitigt stora problem.

Krig, brottslighet och alkoholism är större problem men där har jag inte tillräcklig kompetens.
Däremot säger flera av topparna i virkesbranschen att min kunskap omkring matrsifub troligen är bland de största i landet.

Överallt i varje branch är det ett svinn, det kommer det alltid att vara!!
Men jag menar på inget sätt att du borde sluta med det du gör, men det låter lite ibland som att du inte förstår varför andra inte tycker att det är ett sånt JÄTTEPROBLEM som du tycker. Det är ju ändå bara 15 spänn

Om någon systematiskt lurar frisörer, entreprenörer eller skogsägare anser jag att grupperna borde sluta sej och motarbeta "stölderna" som är systematiska/förutsägbara.
Om hälften av timret betalas i fuskfub/matrisfub är det ca 200 milj. kr/år. Kanske inte så stort för vissa, men ganska stort tycker jag.
Slut upp omkring Niking och hjälp till att bearbeta Skogsstyrelse, VMR, Skogforsk och virkeshandlare. Om ni är 15 personer i aktionen kan 2 månaders kampanj vända "skutan". Valet är något för er som berörs.
Bertilsson

Avatar Fallback

Re: Det här är fuskfub

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72379
masterchief skrev:Vad är det för fel med skördarmätning med krav på att visa upp kalibreringsprotokoll från dataklave??
Torde inte kunna bli någon diskussion då.....
Iallfall inte på granen, tallen är det fler kvalitetsklasser, men klass 1 etc är procentuellt väldigt liten.....

Detta är också ett stort ämne.
Vissa skördare är bättre lösning för mätning än vad som förekommer på vissa andra ställen idag.
(Vissa utrustningar borde avlägsnas från skogsmiljö.)
Visa upp stabil diameterintagning (se förslag på Simbas tråd om skördarmätning) med god kalibrering.
Därtill erforderlig kunskap om kvalitetsklassning (Borde redan finnas för att kunna utföra god aptering).
Slutligen en förtroendefull opartiskhet mot markägare alternativt virkesköpare.
Bertilsson

Användarvisningsbild

Re: Det här är fuskfub

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72670
Bertilsson skrev:Svar på några nya frågor från Niking.

1. Remas mätutrustningar. Finns det mätutrustningar från andra märken/tillverkare en Rema, som kan fungera vid sektionsfubmätning? Vilka märken då och hur pass pålitliga är då dessa märken/tillverkare i förhållande till Rema vid sektionsfub?

Den andra utrustningen heter Sawco men finns troligen endast för sektionsmätning vid Södras såg i Kinda. Detta sågverk anses vara ett "rent" gransågverk (tallen går till Åtvidaberg). VMK har svarat att ingen sektionsmätning är godkänd i landet. Men tydligen saknas regelrätt förbud för sektionsmätning på Sawco eftersom Södra mycket tydligt säger att det "bara" är Rema som är stoppat.


Går allt tallvirke i hela Södras område till Åtvidaberg, eller är det bara tallvirket i din trakt som går dit? Alltså har Södra andra tallsågverk, som då kan tänkas ha Sawcos mätutrustning?


Bertilsson skrev:
2 Att det kan bli problem så fort virkesmätaren manuellt ska korrigera för minskad barktäckning är ju närmast självklart. Mänskliga faktorn ställer ju alltid till problem förr eller senare, inte minst i samband med allehanda mätningar. Min fråga är dock hur stort detta problem med barkmängd är i praktiken sett över hela virkestraven. Alltså hur pass mycket volym i en genomsnittlig sektionsmätt grantimmertrave "försvinner" i mätningen på grund av ett felaktigt/missat barkavdrag?

Barken är ca 11% ställt mot vedvolym. 1% är ca 5 kr/m3 på partiet. Om ex. var 10:e bit blir fel 50% blir det 5% på 11% = 0.55% = nära 3 kr/m3 = drygt 80 milj. kr på timmerdelen i landet. (Kolla gärna mattematiken)


Att ungefär var 10:e stock kan ha lite barkskador kan kanske stämma. Men är det verkligen ett rimligt antagande att varje stock med lite barkskador skulle resultera i ett systematiskt mätfel på hela 50% (= halva volymen)? Det låter spontant som rena fantasisiffror för mig som aldrig sysslat med virkesmätning (annat än med relaskop och höjdmätare i egen skog...).

Bertilsson skrev:
3 Då det verkar på din kommentar som om Södras sektionsmätning trots allt fungerar rätt hyggligt (om ej långt från perfekt) på gran, medan den inte alls fungerar på tall, så skulle det vara intressant att veta hur Södras timmerfördelning fördelar sig mellan gran och tall. Någon som vet? Något säger mig att grantimmerdelen är betydligt större i Södraland än talltimmerdelen.

Ca 25% tall i Södraland. Tallandelen ökar mot norr.


Då kan man vända på resonmemanget och säga att fubmätningen ändå funkar rätt hyggligt på 75% av Södras virke (grantimmerdelen).


Bertilsson skrev:
4 Vid avverkningsuppdrag av gran. Vilket är idag gynnsammast för skogsägaren, aptering och betalning i toppmätt (m3toub) eller i sektionsfub-mätt (m3sefub)? Motivera gärna svaret

En stor fråga. Den är berörd några gånger tidigare. Kort svar:
I ett begynnande skede är priserna samma om priserna är satta på samma stockmaterial. Matrisfub är nämligen nerräknat m3to pris till givna förutsättningar/avsmalning.
När "nerräkningen" är bestämd utnyttjas systemet och längre längder begärs och måste tas även i sämre avsmalning (se senaste veckans lektioner). Eftersom stockar 49 dm och längre betalas till "synlig" avsmalning 5-7 mm/m uppstår stora förluster då långt måste apteras även i 11-15 mm/m.
Eftersom inte matrisfub kan användas vid apteringen i skördaren kan förlusterna på speciellt klenare stockar bli över 100 kr/m3. Dessa förluster kan skördaredatorn undvika om m3to används. (Se "lektionerna")


Tja, jag var kanske något otydlig i min frågeställning så jag tar om frågan igen. Vilket alternativ är idag gynnsammast för skogsägaren, A) aptering och betalning i sektionsfub (m3sefub) eller B) aptering och betalning i toppmätt (m3toub)? (Du tycktes tidigare svara på ett icke existerande alternativ C), aptering i sektionsfub och betalning i matrisfub).

Bertilsson skrev:
5 Existerar fubaptering och sektionsfubmätning idag på lövtimmer? (Södra har ju köpt upp Wernerträ).

Vet inte.
6 Förekommer det ofta att timmer fubapteras, men betalas i m3toub? I så fall hur slår detta jämfört med sektionfub + matrisfub?

All aptering i m3fub som inte betalas i äkta m3fub orsakar felaptering som i 90% av fallen missgynnar leverantör och entreprenör genom nämnda orsaker. Bertilsson


Ska jag tolka ditt svar att det spelar ingen roll för skogsägaren om virket betalas i m3mafub eller m3toub så länge virket apteras i m3sefub?.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Det här är fuskfub

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72702 För att minska omfånget bantas i texten:
Den andra utrustningen heter Sawco men finns troligen endast för sektionsmätning vid Södras såg i Kinda. Detta sågverk anses vara ett "rent" gransågverk (tallen går till Åtvidaberg).


Går allt tallvirke i hela Södras område till Åtvidaberg, eller är det bara tallvirket i din trakt som går dit? Alltså har Södra andra tallsågverk, som då kan tänkas ha Sawcos mätutrustning?

Alla Södras egna verk skaffade nya mätutrustningar 2007. Då fick alla verk utom "gransågen" i Kinda en REMA-utrustning.
Det borde finnas en handfull mottagare av talltimmer på Södra.

Bertilsson skrev:
2 Att det kan bli problem så fort virkesmätaren manuellt ska korrigera för minskad barktäckning är ju närmast självklart. Mänskliga faktorn ställer ju alltid till problem förr eller senare, inte minst i samband med allehanda mätningar. Min fråga är dock hur stort detta problem med barkmängd är i praktiken sett över hela virkestraven. Alltså hur pass mycket volym i en genomsnittlig sektionsmätt grantimmertrave "försvinner" i mätningen på grund av ett felaktigt/missat barkavdrag?

Barken är ca 11% ställt mot vedvolym. 1% är ca 5 kr/m3 på partiet. Om ex. var 10:e bit blir fel 50% blir det 5% på 11% = 0.55% = nära 3 kr/m3 = drygt 80 milj. kr på timmerdelen i landet. (Kolla gärna mattematiken)


Att ungefär var 10:e stock kan ha lite barkskador kan kanske stämma. Men är det verkligen ett rimligt antagande att varje stock med lite barkskador skulle resultera i ett systematiskt mätfel på hela 50% (= halva volymen)? Det låter spontant som rena fantasisiffror för mig som aldrig sysslat med virkesmätning (annat än med relaskop och höjdmätare i egen skog...).

Problem med bark finns när inte barken är helt avskavd på viss sträcka (som jag inte klarar att definiera).Exemplet ovan med var 10:e bit gav enligt räkningen ett barkfel som motsvarar 5% av all bark. Omsatt till mm på barken/stocken motsvarar det ca 1 mm. Detta lilla mätfel ger värdefel på 80 milj. kr.
Jag tror det är få stockar som får rätt barkavdrag.

Bertilsson skrev:
3 Då det verkar på din kommentar som om Södras sektionsmätning trots allt fungerar rätt hyggligt (om ej långt från perfekt) på gran, medan den inte alls fungerar på tall, så skulle det vara intressant att veta hur Södras timmerfördelning fördelar sig mellan gran och tall. Någon som vet? Något säger mig att grantimmerdelen är betydligt större i Södraland än talltimmerdelen.

Ca 25% tall i Södraland. Tallandelen ökar mot norr.


Då kan man vända på resonmemanget och säga att fubmätningen ändå funkar rätt hyggligt på 75% av Södras virke (grantimmerdelen).

Visst, det är en ambitionsfråga.
Mätningen på granen fick bakläxa av SLU och Skogsstyrelsen vid senaste test.
På tallen är det förbjudet att mäta i sektionsmätning.
Detta är resultat av löfte från Södra för 3.5 år sedan om att det skulle fungera 1 år senare.



Tja, jag var kanske något otydlig i min frågeställning så jag tar om frågan igen. Vilket alternativ är idag gynnsammast för skogsägaren, A) aptering och betalning i sektionsfub (m3sefub) eller B) aptering och betalning i toppmätt (m3toub)?

Frågan var Ok ställd. Jag har gjort en oförklarlig tolkning av "nya benämningen" sefub. (Kanske påverkad av första genomläsning av din fråga 6.)
Eftersom definitionen av sektionsmätning inte tar med 1-3.5% av volymen är inte m3fub idag betalning för full volym. 2% är ca 10 kr/m3 på timmer. Därför "svajar" priserna.
Du har sett mej tidigare lovorda att strävan till en sektionsmätning med prissättning på sågcylinder, mantelvolym och bark. När vi är där är ditt alternativ a) bäst.
För dagen fungerar m3to genomgående bäst i apteringen för att få rätt längd vid rätt avsmalning. Detta optimerar sågutbytet. Detta håller uppe priset.
Sektionsmätning gynnar ekonomiskt skog med större avsmalning med följd att dessa virkesköpare väntar sej få något sämre sågutbyte. På sikt sämre betalt i denna metod.
Svaret kan jag inte göra tydligt.

6 Förekommer det ofta att timmer fubapteras, men betalas i m3toub? I så fall hur slår detta jämfört med sektionfub + matrisfub?


All aptering i m3fub som inte betalas i äkta m3fub orsakar felaptering som i 90% av fallen missgynnar leverantör och entreprenör genom nämnda orsaker.

Ska jag tolka ditt svar att det spelar ingen roll för skogsägaren om virket betalas i m3mafub eller m3toub så länge virket apteras i m3sefub?.
/Niklas

Jag utgår från att vi är överens om att förlusten är mellan 5 och 35 kr/m3fub om aptering sker i m3fub och betalas i dagens matrisfub.
Att aptera i m3sefub (eller äkta fub) som volymmässigt är okänsligt för avsmalning blir alltid fel om betalning sen sker i matrisfub som har volymen förutbestämd efter gammal statisk avsmalning.
- Om virket mot förmodan i stället skulle betalas i m3to kan skadan vara lika stor. Undantaget om apteraren vet om förhållandet och påverkat med god logisk kunskap från "m3to teknik" och manuellt anpassat längder efter avsmalning.
Bäst vid all betalning i matrisfub/fuskfub är att aptera med m3to datorn .
(Men då är det inte apterat i m3fub.)
Bertilsson

Avatar Fallback

Re: Det här är fuskfub

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72834 Några viktiga spörsmål omkring problemen runt Södra och givetvis andra med matrsifub/fuskfub.
Kunskap finns i företaget men de som har kontakt ”utåt” mot medlemmar etc. talar ”annat språk”.
Sannolikt är inte SLU:s hela rapport läst av de som svarar mej. Om den är det har de inte förstått eller tagit till sej viktiga uppgifter.

Södra tänker inte upplysa medlemmar/marknaden om fuskfubbens problem.
De tänker inte sluta att aptera vissa stockar upp till ca 100 kr/fel. Och vissa hela sortiment ca 30 kr/m3 fel. Ni vet att det t.o.m. apteras timmer där det skulle varit massaved.
Södra erkänner att felen förekommer eftersom det inte går att aptera med matrisfub.
Södra fortsätter som inget hänt trots rena förluster och trots att de måste använda fördelningsaptering för att även bromsa medellängden. Mycket "hårdhänt" fördelningsaptering i storleksordningen 20 kr/m3 används. (Som att skjuta morkullor med elefantbössa.)
Att de inte vill använda mitt tips för att eliminera apteringsfelen är ganska väntat men att de nonchalerar även när Skogforsks meddelar samma sak är verkligen anmärkningsvärt.
Det är väl egentligen ansvarslöst om du tänker efter.
Bertilsson

Avatar Fallback

Re: Det här är fuskfub

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73707 Mina vänner (och ni andra också). Nu har Skogsland fortsatt även denna vecka med markering mot felaktiga handelsformer och måttenheter. Den första insändaren från mej på två år har kommit med idag.

Samtidigt en insändare om att barken skall betalas från annan debattör. (Jag känner honom sen tiden på Södra Skogsägarna som en alert resurs.)
Våra diskussionsämne på detta forum får luft under vingarna.
Se nu till att reagera och hjälp till med de kunskaper ni har. Detta efterlyser också ledarskribenten som pekar på hur flata och tysta skogsägarna och andra är med följd att inte myndigheter behöver ”se några problem”. Han uppmanar er att ringa Skogsstyrelsen. (Har ni sett uppmaningen förr?)

GÖR NÅGOT DENNA GÅNG! När får ni samma anledning att reagera? Tro inte att andra gör det. Det är du som måste agera om du ser felen!

Ledaren eller som redaktören kallar det Första spalten-text kommer ut på http://www.skogsland.com under dagen.
Bertilsson

Avatar Fallback

Re: Det här är fuskfub

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73710 Har pratat med Skogsstyrelsen och kommenterat i Skogsland. Fortsätt ni andra skogsägare, nu kör vi på.

Avatar Fallback

Re: Det här är fuskfub

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74377
Jasi skrev:Har pratat med Skogsstyrelsen och kommenterat i Skogsland. Fortsätt ni andra skogsägare, nu kör vi på.

Mer matnyttigt har nått mej efter ovanstående uppmaning. Några exempel.

Man blir besviken på köparen då de vrakar 8%, jag har pratat med köparen och de skall kolla upp vad som hänt.
På mätbeskeden går inte att se vad vrakorsaken är.
Medel vrak på massaved låg på 3,5 och för timmer på 4,9. det var leveransrotköp så de har själva ställt till det.


På VMF SYD har vrak i timmer nått nästan 10 ggr mer än normala mängder sen nya klassningen kom 1 jan 2008. Hur ser då enkilda partier ut när medeltal når dessa höjder?
Varför?

Som ni ser saknas inte problem att rätta till.
Vill ni rätta till?
Vad har ni gjort sen Jasi tog täten? Rapportera!
Bertilsson

Avatar Fallback

Re: Det här är fuskfub

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74378 Som tidigare skrivits här har Södras sektionsmätning med laser på tall förbjudits om Remas utrustning används.
Följden har blivit att Södra måst återgå till den bristfälliga matrsifubben/fuskfub. SLU visade resultat på utvalt kort virke att volymfelen får spridning på över ca 20% eller upp till ca 100 kr/m3.
Detta problem vägrar Södra att nämna i sin medlemstidning.
Vissa av Södras fälttjänstemän vägrar att erkänna problemet.
Södras ledning vägrar hårdnackat sen 3 år att använda omräknade m3fubpriser till m3to i skördarna för att minska förlusterna för skogsägarna.
Detta har Skogforsk (och jag) begärt men utan respons. Snarare tvärtom.

Eftersom Södra gett ut flera generationer prislistor på tall i år med text om att Södras virke vid egna sågverk mätes med sektionsmätning. Denna text (bifogas) vilseleder skogsägarna eftersom det inte är undantagsvis det används. Kanske bör det kallas lögn?

En grupp skogsfolk har ställt frågan, om denna felaktiga upplysningen, till tjänsteman på Södra. Denne svarar tämligen arrogant följande:
”Formuleringarna i Södras prislistor kring sektionsmätning, toppformtal mm tar jag fullt ansvar för och tycker att Din kritik skjuter över målet.”

Detta svar speglar hur lättsinnigt Södra tar den felaktiga informationen. Till detta kommer ointresse att rädda 5-25 kr/m3 med tillm3to omräknad prislista i skördaren, som Skogforsk föreslår.
Tämligen medvetet plockar man alltså av skogsägarna en summa motsvarande halva till nästan hela skotarkostnaden p.g.a. denna underlåtenhet.

Bertilsson
Här följer texten i original!

Avatar Fallback

Re: Det här är fuskfub

flisshejk  
#74495 Sluta avverka skriver Rolf Segerstedt på www.skogsland.com artikeln är en uppföljning av förra veckans "du blir lurad" nu kanske det börjar hända något.

Avatar Fallback

Re: Det här är fuskfub

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74589 Ny ledare i Skogsland nås på adress enligt ovan. Sök på "Vilket rävspel".

Ledaren funderar om det finns prissammarbete mellan köpare som i Finland där två företag fått plikta en halv miljard.
Följande vet jag om i södra Sverige.

2006 samlades virkesköpare med Södra som initiativtagare i Växjö och ”ritade upp” hur matrisfub/fuskfub skulle ”prackas på” skogsägarna.
Södra skulle börja eftersom de var ägda av skogsägare.
Deltagarna på mötet uppmanades att inte anteckna eftersom det skulle skickas ut sammandrag efteråt. DET KOM ALDRIG NÅGOT SKRIVET!
Södra började använda fuskfub på allt virke utan test och tillräckliga analyser.
Tidsplanen sprack flera år och kvaliteten på nya mätningen blev inte OK. Tillåtelsen att sektionsmäta tall är efter introduktion dragen tillbaka av myndigheterna.
- Detta har kostat södra Sveriges skogsägare mer än 0.5 miljarder. Utan att stora krav på böter för köparna kommit. Snarare motsatsen från Skogsstyrelsen och VMR.

Ytterligare gemensam handlingslinje finns hos köpare:
Genom att introducera låga öppna priser och sen ge individuella premie ”efter behov” skapar virkesköparna lägre virkespriser.
Att sen som skogsägarrörelsen år efter år räkna fel på priserna 5-15% så ”cementas” en låg öppen nivå.
Bertilsson

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).