Skogsarbete

Vi söker skogsvårds personal!

85 inlägg 82582 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

Bm350boxer  
#315228 - Idag, 22:02#315206 Facket saknar verklighetsanknytning och lever i det förgångna. Det finns också väldigt många anställda som tycker facket är skit.


De flesta arbetstagare idag i Sverige är fackanslutna. Det är den verklighet du lever i.

Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

Chuck Norris  
#315229 Facket har tappat enormt många medlemmar den senaste tiden. Det är den verklighet vi lever i.

Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

jannee  
#315256 Nu är ni ute på svag is. Arbetsgivaren har sitt fack att luta sig emot, självklart ska då arbetstagaren också ha något som står upp för hans rättigheter och även skyldigheter.
Hur tror ni arbetsmarknaden skulle se ut om alla spelregler vore borta, blev då endast de oseriösa kvar, vem vill detta.
Se bara hur det ser ut inom transportbranschen och taxirörelsen, ska vi få det lika dant inom skogen.
En seriös arbetsgivare har ALLTID en god relation till arbetstagarens fack, i.o.m.d. är allt tjabb borta.
Tyvärr tycker många arbetstagare att deras fack är för mesigt, därav är anslutningen dålig - vem är det som i slutändan förlorar. Troligtvis är det två parter, både seriösa arbetsgivare och arbetstagare.

Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

isteskog  
#315261 jannee har rätt! Som arbetstagare är facket nödvändigt. Vem står annars upp för arbetstagaren.
Sen tycker jag nog att facket betett sig konstigt mot enmansfirmorna :???:

Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

hfab  
#315279 Det finns tyvärr exempel på då facket motarbetat medlemarnas intressen.
Ex förskjutning av arbetstiden var facket länge emot. Nu har te.x en röjare möjlighet att arbeta ljusa sommar nätter, istället för att plågas dagtid i högsommar värme.
Men det krävs en anmälan till facket i förväg.

Personligen kan jag tycka att facket spelat ut sin roll.
Vi kommer alltid att ha några rötägg till arbetsgivare.
Men de allra flesta är seriösa. Och då har man tydliga riktlinjer att hålla sig till.

Börjar vi fuska med anställnings villkor så ligger certifieringen i fara.
Utan certifiering förlorar vi många arbets tillfällen.

Sedan vill jag sticka ut hakan och påstå, att de flesta arbetstagare som vurmar för facket brukar vara dom som inte vill arbeta.. Finns undantag

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

isteskog  
#315286 Nu var jag bara med i skogsfacket de två år jag jobbade åt Korsnäs-Marma innan jag tog över hemma, men jag upplevde då inte att det var latskallar som vurmade för facket. Nu var det här i slutet av 70-talet, så jag vet inte hur det är nu för tiden. Men det är väl som vanligt, det finns både dåliga arbetstagare och dåliga arbetsgivare. :wink:

Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

Blivande snickare  
#315290
tallen100 skrev:Du kräver erfarenhet och utbildningar, det kanske inte så många tonåringar har :?:

Å en attityd som inte är allt för tilltalande..
Skulle inte ens söka fastän jag skulle ha alla lämpliga kurser.
Inget dråpligt svar behövs, tänker ändå inte fortsätta läsa.

Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

hfab  
#315292
isteskog skrev:Nu var jag bara med i skogsfacket de två år jag jobbade åt Korsnäs-Marma innan jag tog över hemma, men jag upplevde då inte att det var latskallar som vurmade för facket. Nu var det här i slutet av 70-talet, så jag vet inte hur det är nu för tiden. Men det är väl som vanligt, det finns både dåliga arbetstagare och dåliga arbetsgivare. :wink:


Historisk sett har nog facken gjort mycket gott. Och engagerade arbetare har gjort mycket för efterkommande generationer.
Moralen hos unga idag är kanske inte densamma som på 70-talet :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

hfab  
#315294
Blivande snickare skrev:
tallen100 skrev:Du kräver erfarenhet och utbildningar, det kanske inte så många tonåringar har :?:

Å en attityd som inte är allt för tilltalande..
Skulle inte ens söka fastän jag skulle ha alla lämpliga kurser.
Inget dråpligt svar behövs, tänker ändå inte fortsätta läsa.


Att som arbetsgivare begära att anställda ska arbeta kan tyvärr uppfattas som en icke tilltalande attityd av somliga.
:grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

isteskog  
#315295 Nja! Inte tror jag att dagens ungdomar är utan moral :???: Det var mycket lättare att få ett jobb på 70-talet, allrahelst om du inte hade någon utbildning. De flesta av dagens ungdomar gör nog sitt bästa om de får chansen till ett jobb! Sen kanske dagens ungdomar är lite sämre utrustad fysiskt sett än på 70-talet, men att klanka på dagens ungdom är fel .... de är uppfostrade av oss som var tonåringar på 70 och 80-talet :wink:
hfab! Du kanske skulle ha en annan inställning till dagens ungdom och ge dom chansen att visa vad dom går för innan du dömer ut dom. :???:

Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

hfab  
#315298 För en tid sedan hade jag en ung person anställd. Denne hade ingen tidigare arbetslivs erfarenhet. Det gick att få ett anställnings stöd/lönebidrag.
När det visade sig att denne inte gjorde annat än att gasa lite med sågen och uppdatera Facebook, började jag fråga varför inget hände.
Fick till svar att om man jobbar på lönebidrag behöver man bara infinna sig på arbetsplatsen. Denne kanske inte saknade moral, men nog kan man väl ändå få undra?

En av de starkast lysande stjärnor jag haft förmånen att arbeta med var en ung kille som precis slutat skolan. Helt utan utbildning och erfarenhet gav han sig den på att bli en sjutusan till röjare. Högre tempo och bättre kvalité på arbetet är svårt att uppnå.

Jag dömmer ingen på förhand.
Men faktum kvarstår, det är svårt att hitta både ungdomar och vuxna som har det som krävs för att jobba manuellt i skogen idag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

jannee  
#315304 Killen som gick på lönebidrag hade tydligen redan resignerat och i princip hade han heller inte helt fel. För övrigt är det nog så att arbetsvilliga personer på något sätt alltid finner jobb, där kanske du har problemet. I dag skyr många personer strängt fysiskt arbete och lönen motsvarar oftast inte arbetsprestationen.

Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

Chuck Norris  
#315314 Fackförbunden inom LO sponsrar sossarna, bara det är så otroligt sjukt så man blir illamående.

Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

tallen100  
#315322
Chuck Norris skrev:Fackförbunden inom LO sponsrar sossarna, bara det är så otroligt sjukt så man blir illamående.

Så länge dom inte sponsrar dom blåa eller MP är det ingen fara.

Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

röjar kalle  
#315366 Eller har råd med alla jävla kurser som dom behöver för att få ett skogsjobb.Sen att någon tonåring skulle tjäna nåra större pengar på ackord det håller jag inte förtroligt.Jag har inte glömt när jag själv var ung och ovan det vart inte mycket presterat.Det tar säkert ett par säsonger att bli riktigt flink på röjning.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).