Skogsarbete

Uppdrag granskning om plantering i kväll

219 inlägg 100602 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Kse  
#206948
Husqy346 skrev:Siffran 1,73 har du förmodligen läs på Flashback, skrivet av nån som tydligen inte har koll eller har en aning om vilken sorts plantering det gäller.
Samma sak gäller för ersättning på 1Kr per planta för plantören, finns ingen som betalar ut den ersättningen.

Det där är bara bevis på att man inte vet vad man kan få för att plantera. Jag hade 1,20:- sek per planta på barrot jag planterade för en som tar skogsuppdrag . Holmen var det som skogsägaren hade anlitat.Detta var för två sommrar sedan.
Dock så tyckte fruns styvpappa att det jag hade va snålt för de har samma peng på täckrot och 1,50 sek på barot när de sätter på uppdrag till skidföreningen[/quote]


Vad har barrots priser med saken att göra?

1,20:-för täckrot måste anses som otroligt bra, då har du helt rätt i att jag inte har en aning om vad man kan ta betalt.
Men tar dom betalt för att utföra plantering åt en idrottsförening? Sådant arbete brukar ju oftast vara ideellt men vad vet jag. Du menar förmodligen att skidföreningen fick 1,20 per planta, skidföreningen får väl i det fallet anses som entreprenören och då börjar vi närma oss sanningen för korrekt ersättning.
När jag själv planterade åt vår idrottsförening på 90 talet fick vi tom ett överpris per planta som en sorts sponsring till föreningen.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206951
mashun02 skrev:
Mangan skrev:Siffrorna som framförs, är det vad skogsägaren betalar till planteringentreprenöre (inlusive moms?), eller är det vat lpantörern får i ersättning som lön (tillkommer arbetsgivaravgifter, administration, vinst) etc?

Ovh vilka sorters plantor och vad i Sverige?

Jag vill minnas att jag betalade över 2 kr/planta till företaget som satte mina stora barrötter. Jag tror inte plantörerna fick så mycket per planta i lön.


Hälften är nog plantan dvs 1 kr

Hälften är till planteringsföretaget


Edit: Letade upp den j-a fakturan. :-)

Planta 4:75, behandling 0:55, plantering 2:10. Tillkommer moms. 4000 st.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Husqy346  
#206978 Varför jag har sagt priset 1,20:- på barrot är ju givetvis för att de var den sorten jag planterade, nått annat hade inte jag bellägg för.
Jag gjorde det som anställd där både skatt och semesterlön ingick mm
Sedan om de där utlänningarna har planterat täckrot vet jag inget om för jag såg inte programmet! går det i repris.
Angående skidklubbens ersättning så ser det ut så här ersättning per planta täckrot 1,20 sek barrot 1,50sek vilket ju borde va vad varje enskild drar in för jobbet de gör.
Vilken sorts plantor som utlänningarna fick plantera i det berörda i tv programmet vet jag inte för att jag såg det inte . Men jag ska reprisen om det går någon .

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206984 husqy var i Sverige befinner du dig när du pratar om dessa priser? är det nere runt norrköping eller uppe i norra norrland? kan ju förklara en del av saken...

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206987
SkogsGotte skrev:
T24X4 skrev:
Ersättningen per planta innan skatt och övriga avdrag var 35 öre


För att få en lön på 18 500:- före skatt så måste dom sätta 5,5 planta i minuten eller 1 var 10:onde sekund. Om man jobbar 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan och totalt 20 arbetsdagar. Vid 23 dagar så har dom hela 12.5 sekund per planta. Är det möjligt att få ner en planta på den tiden med kvalité?


Det är helt möjligt... De som är erfarna (jobbat minst 1 säsong) sätter minst runt 500plantor i timmen vid bra förhållanden, (dvs låg stenighet, tydliga ränder, ej mer än 300 meter gångväg) då sitter helt klart över 95% av plantorna perfekt.

Det är ju dock sällan man har möjlighet att plantera 8h i sträck, många ggr måste man exempelvis byta hygge under dagen vilket tar sin tid.


Räknar man med att dom ska bära fram sina plantor, byta hygge, transporter mellan dom osv. så kommer man säkert närmare 5-7 sek mellan varje planta.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206988
SkogsGotte skrev:Verkar tyvärr vara så att vissa här, som möjligtvis förväxlar mig med skogsnicke vilket känns tråkigt.

Har själv aldrig anställt någon direkt från Kamerun. Utan det har varit studenter som kommer från Kamerun och som studerar här i Sverige och jobbat med att plantera skog under sommaren. Kommer att ha det även till denna säsong...




Ett plantpris på 22.8 öre låter ytterst märkligt.

vissa grejer i det som skrivs i media och som troligtvis finns med i ug bör man ta med en nypa salt.


Visst är du och skogsnicke olika personer men släkt är ni väl, kusiner om jag tror rätt men jag härdar inte ringa skattemyndigheten och forska i det just nu.
Tvivlar på att det finns två olika släkter med ert efternamn i Tavelsjö och även Skogsnicke bodde ju där hemma hos sina föräldrar fram till 2005.

Samma efternamn, från samma by och bägge har haft kamerunier som arbetare, konstigt ifall nån trodde ni var samma företag.

Har du fått dina kamerunier förmedlade av samma person som "hjälpte" Nicke ?
Vill minnas att du tidigare skrivit om dina kamerunanställda i nån bild eller bloggkommentar, har du raderat det nu eller har jag letat för dåligt ?

Lär bli svårare att ragga skogsjobb med ert efternamn efter detta, hoppas bolagen fattar att skilja på er.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

surjämten  
#206992 Hej alla duktiga planterare !
Satte som fjortonåring, min första planta 1967 åt SCA o har sedan samlat på mig en del erfarenhet.
Att hålla på med teoretiska beräkningar om vad man kan tjäna under en längre tid med 22 öre/planta finns inte i min värld. Lika lite imponerad blir jag när någon skidåkare eller orienterare berättas ha slagit ngt planteringsrekord.
Terräng,plantbärning o andra faktorer spelar in.

På sjuttiotalet jobbades det hårt för bättre villkor, månadslön o mindre stress i skogen. Hur är det i dag i alla röjarlag o planteringslag ???
Behöver utrymmet vara så pressat för skogsbolag o entreprenörer ? Vilken status får skogsarbetaren o yrket framledes ?

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Husqy346  
#206993 Nu har jag sett programmet och jag kan säga som så att en svensk kan också bli upplurade enligt samma mönster som de från kamerun har blivit.

Jag har planterat åt två olika uppdragsgivare på samma ort det är två bröder men under olika företag. Båda har lovat stort att man ska tjäna drygt ***** i månaden. Vist det låter bra.
Men för att uppnå dessa fantastiska resultat för att förtjäna denna högt utlovade månadslön, så krävs det mycket till för att klara av ett planteringsjobb.
*Du ska helst va smal som en pinne, jag är ganska kraftig själv
*Ha kondition för två.
*Ett jävulusigt psyke du får inte bli avtrubbad vid regniga dagar mm för regna gör det under en planterings sässong.
Du ska kunna acceptera att rasterna uteblir. Många av de i laget som jag arbetade med åt knappt nått på en hel arbetsdag.Och de satte ner ca 1000 Barrotplantor på en dag.
*För att inte arbetsgivaren ska förlora pengar ska du nästan även jobba fast man känner sig sjuk. En av mina a g ansåg sig att den anställde blev skyldig honom pengar om man var hemma och var sjuk.
*Räkna med att anbud på en plantering oftast går till så här. Den som kan erbjuda den lägsta planteringkostnaden på uppdraget får det också.
Vilket kan ge jättedåliga hyggen.
Jag har både planterat där det har varit högt gräs ,rena kärr samt massor med ris på hyggena eller sten i marken. vilket gör att att antal plantor som man kunde ha satt ner på en dag kanske halveras.Även höga buskar där över ett hektar gick bort.
Även upplagsplatsen där plantorna lastas av, har stor betydelse. All tid som man får gå bort i tomme är stor tidsspilan .
När en arbetgivare ser att kapasatieten sänks då börjar också arbetsgivaren tappa pengar och då är det väldigt lätt att det ställs krav på den anställde att ta accordlön, för då blir det mera upp till var o en vad den slutgilltiga månadslönen hamnar på.
Man kan även få räkna med att få hålla med egna arbetskläder båda regnkläder och dugliga skor mm.
Eftersom det finns en klausul i avtalet att det ända som krävs är skyddshandskar samt tvål och vatten.
Den ena uppdragsgivaren sade på af s rekryteringsmöte att plantera kunde man göra i gymnastikskor , Tjena.
Sedan en grej till se alltid till att arbetsgivaren håller med utrustning som är o gottskick .
Slöa verktyg gör att man blir fortare trött och inte presterar lika bra.

På frågan vart jag bor så är det i katrineholms trakten .
De jag har planterat åt har gjort det för holmens regi .

Jag har både planterat på fast månadslön + accord över ett vist antal plantor åt den ena uppdragsgivaren den andra på rent accord.
Den sista gick jag plus minus noll på då jag körde med egen bil o jättelånga resor 16 mil om dagen samt dåliga hyggen.
Det skulle sättas 18000 plant jag fick ner 14000.
Så då är inte 1,20 per planta speciellt mycket att tjäna in .
Jag ska inte jobba med att plantera skog iaf för numera får jag tag i bättre jobb änn så för mindre slit.
Senast redigerad av Husqy346 fre 25 jan 2013, 14:23, redigerad totalt 3 gånger.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

mashun02  
#206997
Mangan skrev:
mashun02 skrev:
Mangan skrev:Siffrorna som framförs, är det vad skogsägaren betalar till planteringentreprenöre (inlusive moms?), eller är det vat lpantörern får i ersättning som lön (tillkommer arbetsgivaravgifter, administration, vinst) etc?

Ovh vilka sorters plantor och vad i Sverige?

Jag vill minnas att jag betalade över 2 kr/planta till företaget som satte mina stora barrötter. Jag tror inte plantörerna fick så mycket per planta i lön.


Hälften är nog plantan dvs 1 kr

Hälften är till planteringsföretaget


Edit: Letade upp den j-a fakturan. :-)

Planta 4:75, behandling 0:55, plantering 2:10. Tillkommer moms. 4000 st.


Ok men det var barrot. På filmerna i UG var det täckrot.

Men som nån skrev fick de 1,20 per täckrot. Då har företaget kvar 80 öre.
Varav 42 öre i Aresgivaravgift

Kvar 38 öre till ovwrhead vinst mm


Jag betalade 1,5 till plantören min i somras. Hon fick 50 öre per planta hon satte och 50öre för varje jag satte.
Gäller att lära Fottern vad pannben och egentjänade pengar är.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Husqy346  
#207000 Det jag beskriver är vad jag har fått i lön detta skattades ju givetvis.
jag är ju den som sätter plantan . Arbetgivaren lär väl ha fått mera änn så per planta av Holmen annars skulle ha ju göra förlust på jobbet!
Svårare tänk änn så är det väll inte!
Senast redigerad av Husqy346 fre 25 jan 2013, 13:47, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

axwell  
#207001
Husqy346 skrev:Vilken sorts plantor som utlänningarna fick plantera i det berörda i tv programmet vet jag inte för att jag såg det inte . Men jag ska reprisen om det går någon .

Varför tittar du inte svt-play som jag länkade till tidigare?

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Husqy346  
#207002 Jag har ju sett programmet på svt play nu!

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

skogslasse  
#207010 Råkade häva ur mig kronan per planta tidigare. Det var baserat på vad vår förening fick när vi planterade åt lokala skogsägare för kanske 10 år sedan.
Det kanske är helt fel och sponsring på det, sen är det förstås viktigt om det är brutto eller netto man räknar.

Det här med antalet sekunder per planta man sätter är ju också intressant. Vid perfekta förhållanden är det klart att man kan komma upp i väldigt bra siffror men som sagt man ska hämta nya plantor, förflytta sig mellan hyggen etc. Du ska kunna hålla samma hastighet oavsett väder och förhållanden på hyggen beträffande sten, ris etc.

Men ni som vet lite mer vad ger ni per täckrotsplanta om ni lejer bort det eller vad tar ni betalt om ni sätter plant åt andra skogsägare?

Det största problemet med Nicke var väl dock iofs att han lurade folk att flyga till Sverige och arbeta för minimilön enligt kollektivavtal väl framme är det sen dags att ändra villkoren till ackordslön med en i min mening låg nivå per planta.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

skogslasse  
#207011 Råkade häva ur mig kronan per planta tidigare. Det var baserat på vad vår förening fick när vi planterade åt lokala skogsägare för kanske 10 år sedan.
Det kanske är helt fel och sponsring på det, sen är det förstås viktigt om det är brutto eller netto man räknar.

Det här med antalet sekunder per planta man sätter är ju också intressant. Vid perfekta förhållanden är det klart att man kan komma upp i väldigt bra siffror men som sagt man ska hämta nya plantor, förflytta sig mellan hyggen etc. Du ska kunna hålla samma hastighet oavsett väder och förhållanden på hyggen beträffande sten, ris etc.

Men ni som vet lite mer vad ger ni per täckrotsplanta om ni lejer bort det eller vad tar ni betalt om ni sätter plant åt andra skogsägare?

Det största problemet med Nicke var väl dock iofs att han lurade folk att flyga till Sverige och arbeta för minimilön enligt kollektivavtal väl framme är det sen dags att ändra villkoren till ackordslön med en i min mening låg nivå per planta.

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207017
ICE skrev:
SkogsGotte skrev:Verkar tyvärr vara så att vissa här, som möjligtvis förväxlar mig med skogsnicke vilket känns tråkigt.

Har själv aldrig anställt någon direkt från Kamerun. Utan det har varit studenter som kommer från Kamerun och som studerar här i Sverige och jobbat med att plantera skog under sommaren. Kommer att ha det även till denna säsong...




Ett plantpris på 22.8 öre låter ytterst märkligt.

vissa grejer i det som skrivs i media och som troligtvis finns med i ug bör man ta med en nypa salt.


Visst är du och skogsnicke olika personer men släkt är ni väl, kusiner om jag tror rätt men jag härdar inte ringa skattemyndigheten och forska i det just nu.
Tvivlar på att det finns två olika släkter med ert efternamn i Tavelsjö och även Skogsnicke bodde ju där hemma hos sina föräldrar fram till 2005.

Samma efternamn, från samma by och bägge har haft kamerunier som arbetare, konstigt ifall nån trodde ni var samma företag.

Har du fått dina kamerunier förmedlade av samma person som "hjälpte" Nicke ?
Vill minnas att du tidigare skrivit om dina kamerunanställda i nån bild eller bloggkommentar, har du raderat det nu eller har jag letat för dåligt ?

Lär bli svårare att ragga skogsjobb med ert efternamn efter detta, hoppas bolagen fattar att skilja på er.



Hej jo vi är kusiner, så man har väl lite koll på läget, och ja jag måste ju hålla med om att en hel del fel har begåtts.

Själv tar jag dock inte in folk direkt från Kamerun.

Utan det är kameruner som redan studerar här i Sverige och vill ha ett välbetalt sommarjobb istället för att jobba på max eller dela ut reklamblad, som många gör.

Jobben förmedlas icket av någon speciell person, utan de flesta kameruner som studerar i Sverige känner varandra och via kontaktnätet får de tag på mig.

Kost och logi löser mina anställda själva, I en studentstad som Umeå är det inga problem att hitta boende under sommaren. (givetvis har det hänt någon gång att man fått hjälpa till med korttidsboende samt ibland förskott på lönen i maj månad)

Vad gäller att få tag på arbetskraft så har det varit knepigt under en längre tid. Då man vill dra igång med planteringen runt 10 maj och fortsätta en bit in i september, det gallrar ju tyvärr bort skolungdommar.

I år kommer jag att ha drygt 12 personer från kamerun, samt möjligtvis 5 skolungdommar beroende på hur det går att lösa med skjuts åt dem i planteringen.

Bolagen har bra koll på att det är olika företag, dock planterar vi ju en hel del på köp åt privata markägare och där kan det givetvis bli lite mer känsligt då de troligtvis inte har lika bra koll.

Facket har varit ute hos oss både i röjjning och i planteringen och det som de nämde var att vi saknade manskapsvagn på planteringstrakten vi var på, men detta kommer att lösa sig under denna säsong.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).