Skogsröjning

Hittat något intressant i skogen

1027 inlägg 379379 visningar 96 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

Traktordave  
#462348 Hittade en skalle och ett halsband. Troligtvis någons husdjur som tragiskt slutat sina dagar mitt inne i skogen

Stihl batteritrimmer
Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

isteskog  
#462349 Inga öronbrickor?

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

Traktordave  
#462359 Nej inte vad jag kunde se, kan leta lite noggrannare nästa gång jag är där

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

Brorsan  
#462376
Traktordave skrev:Hittade en skalle och ett halsband. Troligtvis någons husdjur som tragiskt slutat sina dagar mitt inne i skogen

Det sitter en kula på halsbandet. Kan det finnas en adresslapp i den? Jag har sett det på en del katthalsband.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

Kippen  
#462420 Kanske inte hittat i skogen, men däremot i äppelträdet i trädgården.

I kväll när vi satt i soffan, hörde vi ett litet jamande utanför fönstret. Då låg där en liten kattunge på gräsmattan under apeln. Och uppe i ett gammalt skatbo låg ytterligare 5 kattungar. Ett ytterst märkligt ställe att föda på, kan jag tycka. Tyvärr kom jag inte på att ta kort på de små liven förrän vi hade kommit ner på marken. Nu får de bo i pannrummet. Tyvärr klarade sig den som ramlade ur boet sig inte.
Nu är barnen överlyckliga i alla fall [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

Avslutat-01  
#464568
IMG_20170719_100550.jpg


Undrar vad man sysslat med här?
En grop ca 5 meter lång, 2 meter bred....det är 2 meter djupt från toppen på stenmuren å botten på gropen.....1 meter djupt från vallen

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464585 Svårt att se på bild men om den är formad som ett V så kanske det är en tjärdal?

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464600
Mettämies skrev:Svårt att se på bild men om den är formad som ett V så kanske det är en tjärdal?

Och ligger i en sluttning

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

Avslutat-01  
#464602 Nä, det är ingen v-form eller sluttning...väldigt mysko

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

Robertberg  
#464607 Om det är ett boningshus i närheten så kanske det är ett hägn för grisen?

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

Göt  
#464608 lertag

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

Hema  
#464678 Gammal jordkällare?

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

tallen100  
#464691 Jordkoja/undantagsstuga?

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

svampbob  
#464694
svampbob skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Ah! Det hade varit kul att se några bilder från sådana ställen svampbob. Jag har samma erfarenhet som du från amerikanska södern. Om ståltillgången tryter så finns det enorma mängder att samla in där. Många gamla farmalltraktorer...
Fast ur ett maskinhistoriskt perspektiv kanske det inte vore så lyckat :mrgreen: Vad är det häftigaste du sett i skrotväg där?


Jag har varit dålig på att fota det mesta ses genom bilrutan. Lämnade just igen hyrbilen och det hade blivit knappt 500 svenska mil.
Jag såg som hade fyra eller fem gamla totala gråa pickuper på rad vid sin infart. Typ 50-tals modeller. Dom har nog många velat förbarma sig över.
Något jag förvånas över hur mycket små traktorer det är på gårdarna. Det beror väl på att det mest är betesmarker och då körs inte så mycket mer än betesputs.
Jag körde förbi en stor bomullsodlare och där var det flesta traktorerna utrustade med band.

Svitjod
DSC_0577.JPG

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

JensSkoog  
#464777
bork skrev:
Undrar vad man sysslat med här?
En grop ca 5 meter lång, 2 meter bred....det är 2 meter djupt från toppen på stenmuren å botten på gropen.....1 meter djupt från vallen

Hej @bork . Om jag kommit över det hemma på ön, så hade jag varit säker på att det hade varit upplag av någon sort för rotfrukter. Potatis, eller annat. Var gärna murat så hälften eller mer låg under marknivå, så höll det sig utan att frysa genom vintern. Taket fanns sellan kvar, eftersom det var gjord av slanor och täckt med jord, halm och torv i ett tjockt lag, så det rasade när upplaget inte behövdes mer.
Fanns till nästan varje gård. Oftast låg det vid åkrarna, och inte på sjölve gården. Det var praktisk. Med åkrar spridda mellan bergen, och dårliga vägar, var det bäst att transportera vinterstid.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).