Skogsröjning

Bästa verktyg för stamkvistning?

101 inlägg 10494 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bästa verktyg för stamkvistning?

Badger  
#837553 Kollade lite till på videon nu. Limbzipper verkar göra snyggt runt kanter så att det inte blir någon lång fläkning på undersidan, men ser att det blir typ avvirdet i kärnan på grenen. Undrar om det är bättre eller sämre för eventuella angrepprsrisker. Har den använts längre tid eller är den här helt ny på marknaden? Förövrigt så verkar det går snabbare än såg, eller vad säger ni som är vana med såg?

   TS
Stihl batteritrimmer
Användarvisningsbild

Re: Bästa verktyg för stamkvistning?

Badger  
#838510
HannuRöj skrev:Jag tänkte beställa min inom kommande dagarna.
😀 Någon av våran ungdomarna får nog hjälpa mig med paypal..


Har du gått vidare och beställt någon Limbzipper?

Efter en hel del velande har jag nu beställt en Wolf-garten teleskopisk 4 meters såg. Den kostade dryga 1100kr vilket var så mycket billigare än alla andra att jag inte kunde stå emot. Jag börjar så här, men eftersom det är stången som passar till limbzipper utesluter jag inte att jag kanske skaffar en i framtiden,

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bästa verktyg för stamkvistning?

HannuRöj  
#838533
Badger skrev:
HannuRöj skrev:Jag tänkte beställa min inom kommande dagarna.
😀 Någon av våran ungdomarna får nog hjälpa mig med paypal..


Har du gått vidare och beställt någon Limbzipper?

Efter en hel del velande har jag nu beställt en Wolf-garten teleskopisk 4 meters såg. Den kostade dryga 1100kr vilket var så mycket billigare än alla andra att jag inte kunde stå emot. Jag börjar så här, men eftersom det är stången som passar till limbzipper utesluter jag inte att jag kanske skaffar en i framtiden,

Jag beställde faktiskt min i dag. 😀
Russel svarade han kommer tillbaks till jobbet 9.4. så nu tar det lite extra tid från boda håll.
Teleskopskaft och såg måste jag nu också hitta någonstans, att komplettera pakettet.

Det är helt rätt.👍 Någonstans måste man börja.

Användarvisningsbild

Re: Bästa verktyg för stamkvistning?

Badger  
#838547 Bygghemma var billigast inkluderat frakt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bästa verktyg för stamkvistning?

Badger  
#841178
HannuRöj skrev:Jag beställde faktiskt min i dag. 😀
Russel svarade han kommer tillbaks till jobbet 9.4. så nu tar det lite extra tid från boda håll.
Teleskopskaft och såg måste jag nu också hitta någonstans, att komplettera pakettet.


Hur har det gått? Har du fått hem Zippern nu eller är den kvar i Usa?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bästa verktyg för stamkvistning?

HannuRöj  
#841197 😀 Pakettet är i Finland men har inte levererat hem ännu.
Beställde faktiskt två sats för 454USD. Förtullning i Tullverkets webtjänst gick förvånads bra. Alla länkar kom i eposten och gick att betala direkt. Tullavgift gjorde 16€ + Postavgift 3,10€ vilket jag tror är för tjänst att posten styr pakettet till förtullning.

Två skaft har jag redan hemma, samt en såg. Där snålade jag lite. De går alltid att köpa mer sågar om de visar sig nödvändiga.

I senaste tiderna har jag fortsatt första stamkvistningsvändan i ungskogar av gran med naturligt födda tallar och det gör jag med Fiskars sax. Det är bra för ryggen och hälsan som övrigt att sitta i maskinen bara halva dagar och sen stamkvista några timmar efter det. Trevligt är det också, att lysna på naturen istället det vanliga motorljudet. Det är faktiskt så beråendesframkallande att det är nästan omöjligt att sluta och ta kvällen!
Jag har lite tallar som redan nått höjden de ska kvistas över 2,5m. Kommer självklart att testa och rapportera hur nya skaftverktygen funkar där. 💪

Användarvisningsbild

Re: Bästa verktyg för stamkvistning?

Älgfoderodlare  
#841260
HannuRöj skrev:😀 Pakettet är i Finland men har inte levererat hem ännu.
Beställde faktiskt två sats för 454USD. Förtullning i Tullverkets webtjänst gick förvånads bra. Alla länkar kom i eposten och gick att betala direkt. Tullavgift gjorde 16€ + Postavgift 3,10€ vilket jag tror är för tjänst att posten styr pakettet till förtullning.

Två skaft har jag redan hemma, samt en såg. Där snålade jag lite. De går alltid att köpa mer sågar om de visar sig nödvändiga.

I senaste tiderna har jag fortsatt första stamkvistningsvändan i ungskogar av gran med naturligt födda tallar och det gör jag med Fiskars sax. Det är bra för ryggen och hälsan som övrigt att sitta i maskinen bara halva dagar och sen stamkvista några timmar efter det. Trevligt är det också, att lysna på naturen istället det vanliga motorljudet. Det är faktiskt så beråendesframkallande att det är nästan omöjligt att sluta och ta kvällen!
Jag har lite tallar som redan nått höjden de ska kvistas över 2,5m. Kommer självklart att testa och rapportera hur nya skaftverktygen funkar där. 💪


Jag känner igen din beskrivning "HannuRöj" ! Kan bara hålla med om vad du sätter ord på. Som jag ser det, så skapar det också skillnaden i hur jag lägger olika betydelser i uttrycken "Skogsbruk" o "Skogsvård". Man får en "annan" kännedom/ känsla för varje träd man ansar.
Lycka till o lägg gärna upp lite bilder på det du gör !

Användarvisningsbild

Re: Bästa verktyg för stamkvistning?

HannuRöj  
#841264
Älgfoderodlare skrev:
HannuRöj skrev:😀 Pakettet är i Finland men har inte levererat hem ännu.
Beställde faktiskt två sats för 454USD. Förtullning i Tullverkets webtjänst gick förvånads bra. Alla länkar kom i eposten och gick att betala direkt. Tullavgift gjorde 16€ + Postavgift 3,10€ vilket jag tror är för tjänst att posten styr pakettet till förtullning.

Två skaft har jag redan hemma, samt en såg. Där snålade jag lite. De går alltid att köpa mer sågar om de visar sig nödvändiga.

I senaste tiderna har jag fortsatt första stamkvistningsvändan i ungskogar av gran med naturligt födda tallar och det gör jag med Fiskars sax. Det är bra för ryggen och hälsan som övrigt att sitta i maskinen bara halva dagar och sen stamkvista några timmar efter det. Trevligt är det också, att lysna på naturen istället det vanliga motorljudet. Det är faktiskt så beråendesframkallande att det är nästan omöjligt att sluta och ta kvällen!
Jag har lite tallar som redan nått höjden de ska kvistas över 2,5m. Kommer självklart att testa och rapportera hur nya skaftverktygen funkar där. 💪


Jag känner igen din beskrivning "HannuRöj" ! Kan bara hålla med om vad du sätter ord på. Som jag ser det, så skapar det också skillnaden i hur jag lägger olika betydelser i uttrycken "Skogsbruk" o "Skogsvård". Man får en "annan" kännedom/ känsla för varje träd man ansar.
Lycka till o lägg gärna upp lite bilder på det du gör !

Tack! Det ska jag göra. 😀
Tänkte göra någonslags verktygtest i den här trådet och dela erfarenheter av det jag har gjort i stamkvistningstrådar som vi redan har.

Användarvisningsbild

Re: Bästa verktyg för stamkvistning?

Badger  
#841281 Jag har precis varit ute och sågat lite med min Wolfgarten såg nu. Att såga ett hack på undersidan för att slippa barkfläkning var tungt och svårt som väntat. Inte stamkvistning precis, men gav mig också på eftersatt beskärning av ett par träd vid vägarna. Att såga av 20 cm grov ekgren var ingen picknick, det ska jag undvika i framtiden. 3-10 cm grenar gick däremot helt ok. Fast nu är jag inte sugen på att lyfta armarna igen på ett tag. Det här kräver lite träning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bästa verktyg för stamkvistning?

Älgfoderodlare  
#841312 Jag gör kanske 3.000 - 8.000 träd / år., beroende på art o storlek. Då jag endast röjer i undantagsfall, så blir detta min terapi o nöje i skogen. Lugnt, nästan ljudlöst o med många upplevelser av allt som finns omkring. Det finns knappast nåt trevligare, än när man går i ett tätt lövbestånd o kvistar. O en mängd småfåglar far omkring en o tar för sig av alla insekter man rör upp. Samt att man danar småträd att bli något inför framtiden. Ingen stress med att "hinna" röja ett visst antal ha/dag under varje säsong, i ett upprepat antal gånger. Skog är ju ingen "kvartalssyssla". Man hinner alltid med att göra det som är "nödvändigt" över tid. Skog blir det till slut i alla fall. Tid, tro o tålamod är mitt motto. Skog är ju trots allt alla de träd som bildar den o inte utrymmet mellan dom. Så varför röja o gallra sönder den ?

Användarvisningsbild

Re: Bästa verktyg för stamkvistning?

Badger  
#841358 Apropå "kvartalssyssla". När stamkvistar du? Hela året är väl inte lämpligt? Jag har funderade lite på när man ska/kan göra det för att träden ska läka så bra som möjligt och minska risken för att sprida diverse angrepp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bästa verktyg för stamkvistning?

HannuRöj  
#841359
Badger skrev:Jag har precis varit ute och sågat lite med min Wolfgarten såg nu. Att såga ett hack på undersidan för att slippa barkfläkning var tungt och svårt som väntat. Inte stamkvistning precis, men gav mig också på eftersatt beskärning av ett par träd vid vägarna. Att såga av 20 cm grov ekgren var ingen picknick, det ska jag undvika i framtiden. 3-10 cm grenar gick däremot helt ok. Fast nu är jag inte sugen på att lyfta armarna igen på ett tag. Det här kräver lite träning.

^ 🤣 Låter som diametern var liten överraskning när grenen till slut kom ner.
I allafall mina ägna gårdsträn har varje gång varit större än jag trott.
Är det att man har sett dom varje dag och därför inte märkt de vuxit..


Men detta låter ju bra. 👍 Om det gick någorlunda att beskära ek upp till 10 cm diameter skulle tro den skär väldigt bra mjuka lövträn, tall och gran som vanlig skogskötseln.

😀 På tal om ergomomin. Jag har försökt stamkvista tall bara en gång med motsvarande stångsåg och upplevde det hemskt tung för axlar. Känns som en förbiklippande sax krävs mycket mindre energi för samma jobb, men framförallt gör en sax snygg skäryta, utan att ha någon risk alls för barkfläckning. Får se nu om Limbzibbern är lättare, att bara rycka neråt. På filmerna syns fördelen med Libzibberns vridande skär; barken blir skärt förran grenen början luta sig neråt.

Användarvisningsbild

Re: Bästa verktyg för stamkvistning?

HannuRöj  
#841367 Tidpunkt för stamkvistning
Här är något om ämnet.

Själv tror jag att två viktigaste saker är att inte skada barken och stamkvista unga trän. En ung träd tål dock lite skador också. Det finns I praktiskt sett i varje ung tall och gran nervikta och skadade grenar redan man börjar stamkvista dom, men ändo är trän friska.
Man ser i sågat trävara och klyvt ved hur vanliga är olika felen när trän har varit yngre. Tunna nerlutande torrkvistar nära kärna är vanliga och vanligtvis täcks kvistar av en 'kodaficka'.

😀 Vet inte om det gör någon nytta, men jag spreijade CRC syntetiskt tjära på barkskador när jag 'slarvkvistade' gamla och dåliga granar med motorsåg. De ska bort vid nästa gallring, och på dom lämnade jag stumpar i olika längden. Vad det nu råkade bli.

Användarvisningsbild

Re: Bästa verktyg för stamkvistning?

Badger  
#841377 Den tjocka över 20 cm grenen var ingen överraskning. Den har varit ett eftersatt problem som varit i vägen i många år, men eftersom den satt sa 4 meter upp har den drabbats av syndromet "Jag ska ta den någon gång när jag inte har så mycket att göra". Så det tog typ 10 år innan jag nu passade på för att testa den nya stångsågen.

Ska bli intressant att se var du tycker om Zippern. När jag läste så är den bara för grenar upp till 3 cm i diameter. När jag gick igenom min skog konstaterade jag att det finns en finns så stor diameterspridning i kvistarna att den antagligen inte kommer att passa så bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bästa verktyg för stamkvistning?

HannuRöj  
#841383 Ja, detta har jag tänkt också. 🤔
Kanske det går at klippa av de som är tyngre än 30 mm i lång stump. Eller då böjs grenen ner med det följerse att zippern nyper fast.

Det tar i varje fall alldeles för lång tid att övervalla 30mm. Så det är onöjdigt att kvista närmare vid stammen, med tanke på kvaliten.
Övervallningsmönstret på brädan blir ju mycket större än kvistdiametern.
Tror en torr stump -alltså en hål - i sågat trävara är tom bättre än en stor övervallningsklump som blir delat i två planka.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).