Skogsröjning

Röjning - villrådig kring rönn och sälg

10 inlägg 2481 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röjning - villrådig kring rönn och sälg

CSKA  
#807516 Hej!

Nybliven skogsägare av en mindre fastighet som nu påbörjat röja i ett eftersatt bestånd. Lite grundförutsättningar:

Plats: Medelpad i närheten av Sundsvall.
SI: Bedömt G26. Bördig södersluttning.
Syfte med ägandet: Produktion och maximerat värde är sekundärt. Eftersom det är en mindre fastighet på några hektar kommer det inte kunna brukas effektivt ändå. Fokus ligger hellre på en skog som är trevlig att vistas i med barnen men där man möjligen kan plockhugga lite träd efter behov och efterfrågan. Dock vill jag att de träd jag sparar i möjligaste mån ska ha förutsättningar för att producera fint sågtimmer. Det är en bra ”granmark” men jag vill ha en större inblandning av löv med fokus på fina raka björkar som skärm utöver lite sälg och rönn.

Avverkades 2008 och plantering av gran skedde därefter. Sedan dess har inte något gjorts. Man sparade några stora rönnar (närmare 30 cm i brösthöjd i dag) och stora sälgar i avdelningen jag ska ta mig an nu. Här är jag lite ambivalent hur jag ska göra vid röjningen av de andra rönnarna och sälgarna som konkurrerar med granarna.

Fråga: (har många men börjar så här så ni inte tröttnar direkt)
1. Hade ni sparat en mindre gran eller satsat på en rönn som är 4-5 meter, 6-7 cm i diameter i brösthöjd och hyfsat rak sett ut virkesproduktion? Se bild nedan. Det känns lite tråkigt att ta bort en sådan och ”börja om” men det ska ju finnas någon vits med att ha massa rönn också. Som nämnt innan har jag redan stora rönnar och sälgar på marken så inblandning finns. Vad jag kunnat läsa mig till är rönn ett trevligt virke att hålla på med men efterfrågan och utbud är skralt. Sådant kan ju så klart ändras framöver när det är dags att avverka och det är väl det som är utmaningen kring skogsbruk att inte man inte vet vad som gäller om 30 år plus som i mitt fall när det skulle vara aktuellt att avverka. Därav diversifierar jag hellre och har en blandning av trädslag där det är möjligt utan att bli naiv.
$matches[2]



Senast redigerad av CSKA lör 29 jul 2023, 12:18, redigerad totalt 3 gånger.

   TS
Stihl batteritrimmer
Användarvisningsbild

Re: Röjning - villrådig kring löv och lite krokiga granar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#807520 Nja, krokiga granstammar tycker jag nog att du kan röja bort med gott samvete. De kommer ändå att förbli krokiga.

Raka granstammar, som ser friska ut, kan du däremot spara och succesivt röja fram. Tänk då på att det måste vara helt fritt för toppskottet. Annars blir det krokigt, när toppskottet måste böja sig förbi en gren.

Å unga granar trivs nog bäst i en lövskärm, som du succesivt kan glesa ut.

Rönn är väl rötkänslig, har jag för mig, men har i övrigt ett gott brännvärde, ifall du eldar med ved.

I övrigt tycker jag, då skogsekonomin verkar vara sekundärt för dig, så kan du gott röja fram några fina lövbestånd.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Röjning - villrådig kring rönn och sälg

CSKA  
#807521 Tack för synpunkterna! Jag höll på att redigera inlägget men du var snabb att svara 😊⭐️.
Jag tog bort fråga 2 om krokiga granen eftersom jag nu i efterhand såg att jag fått svar i den stora röjningstråden där jag ställde frågan om krokigheten för några dagar sedan (så det inte ser konstigt ut för övriga som läser denna tråd). Fick notis första gången någon skrev i tråden men inte därefter så jag trodde min fråga försvunnit i flödet. Jag la tillbaka bilden med granen på nytt i denna tråd i alla fall men fråga 2 med texten är borttagen.

Jag har haft en del piskade toppskott på granarna som jag nu friställt. Får hoppas de repar sig och växer vidare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjning - villrådig kring rönn och sälg

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#807534 Nu har jag inte så mycket rönn som kommer upp. Så då kan vara roligt o spara. Gran har jag gott om ändå. Likaså med sälgen.

Användarvisningsbild

Re: Röjning - villrådig kring rönn och sälg

Elis76  
#807557 Själv röjer jag bort rönn, sälg samt asp och satsar på Tall, Gran och Björk här i BD-län.
Krokiga träd är ingenting att spara, bara att röja bort.
Lååååånga spinkiga "plockepinnträd" blir det heller inget av. Alla träd oavsett sort behöver space för att kunna utvecklas.

Annars håller jag med @Niking

Avatar Fallback

Re: Röjning - villrådig kring rönn och sälg

Hema  
#807572 Sälg är ett av de viktigaste träden för insekterna på våren, om sådant är av intresse.

Användarvisningsbild

Re: Röjning - villrådig kring rönn och sälg

CSKA  
#807640
Hema skrev:Sälg är ett av de viktigaste träden för insekterna på våren, om sådant är av intresse.


Ja, det är absolut en av aspekterna som beaktas. Vi har flera stora sälgar som jag tänker delvis tillgodoser lite av de humlor och bin som vaknar tidigt på våren när är skralt med övrigt som blommar. Det är väl ett gäng fjärilar och skalbaggar som också trivs i sälgarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning - villrådig kring rönn och sälg

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#807893
Elis76 skrev:Själv röjer jag bort rönn, sälg samt asp och satsar på Tall, Gran och Björk här i BD-län.
Krokiga träd är ingenting att spara, bara att röja bort.
Lååååånga spinkiga "plockepinnträd" blir det heller inget av. Alla träd oavsett sort behöver space för att kunna utvecklas.

Annars håller jag med @Niking

Är det för att vara vrång som du röjer bort allt som behöver sparas för viltet?

Användarvisningsbild

Re: Röjning - villrådig kring rönn och sälg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#807899 Inte behöver man vara vrång, för att vilja satsa på lönsam virkesproduktion, istället för förstörande viltbete. Snarare tvärt om, anser jag.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Röjning - villrådig kring rönn och sälg

Elis76  
#807900
bengt.a skrev:
Elis76 skrev:Själv röjer jag bort rönn, sälg samt asp och satsar på Tall, Gran och Björk här i BD-län.
Krokiga träd är ingenting att spara, bara att röja bort.
Lååååånga spinkiga "plockepinnträd" blir det heller inget av. Alla träd oavsett sort behöver space för att kunna utvecklas.

Annars håller jag med @Niking

Är det för att vara vrång som du röjer bort allt som behöver sparas för viltet?


Det enda klövvilt som finns här i Tornedalen är älg.

Klimatzonen här uppe i norr [norr om 66:e breddgraden] med långa omloppstider är dessutom mest gynsam för: tall, gran och björk. Rönn lämpar sig bäst på villatomten.

Nedan finns lite läsning om Sveriges klimat från SLU. Vegetationsperiodens längd visar skillnaderna i Sverige.

https://www.slu.se/institutioner/mark-miljo/miljoanalys/markinfo/standort/klimat/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).