Skogsröjning

Röljning av igenväxt mark. Ungträd och sly.

18 inlägg 7312 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röljning av igenväxt mark. Ungträd och sly.

smugglaren  
#801053 Hej, Strax ägare av ca 7 ha mark i västsverige (Kungsbacka).
Idag: Ca 30% betesmark för häst, Ca 30% sly och ungskog, Ca 40% mark som verkar "svampig" av vatten.
Helt novis kring hur vi ska ta hand om detta😮
Jag är den händig man med gått om tid och resurser. Vill i slutänden skapa en hästgår med mestadels öppna marker som de kan beta på. Inget sly och ungskog och den vattensjuka marken behöver bli "torr".
Går detta?
Med förhoppningar om goda tips och råd //Mikael



   TS
Stihl batteritrimmer
Användarvisningsbild

Re: Röljning av igenväxt mark. Ungträd och sly.

Grålle52  
#801072 kapa skogen och dika ur?

Användarvisningsbild

Re: Röljning av igenväxt mark. Ungträd och sly.

Göt  
#801073 röj slyn så att det bli längre mellan träden, visst går det att fixa till på tid och längd om du vill göra det själv

Avatar Fallback

Re: Röljning av igenväxt mark. Ungträd och sly.

Tralsmo  
#801076 Jaaa, de här me å dika ut å torrlägga våtmark är ju lite hett nu.

Du behöver nog tillstånd till de å då skulle ja tro att de chiter sig.

Avatar Fallback

Re: Röljning av igenväxt mark. Ungträd och sly.

jannee  
#801081 Rensa diken är fortfarande tillåtet, fördjupa är en annan sak men bevisa vad, kan t.o.m. hända att diket är så igenväxt - nedrasat att det inte ens syns på någon karta - men fortfarande fullt lagligt ett rensa till gammalt s.k. befintligt djup - men hitta detta?
Det är även fullt lagligt att göra dike för ytlig markavvattning, kan ibland behövas efter slutavverkning.
Däremot är det HELT uteslutet att nydika s.k. surhål, små tjärnar.

Avatar Fallback

Re: Röljning av igenväxt mark. Ungträd och sly.

Tralsmo  
#801087 Om tillståndet på ett dikat område återgått till .naturligt tillstånd är de inte lagligt att rensa igen.

Ja nu ä ja naturmupp igen.
Väldigt motvilligt skall sägas.

Användarvisningsbild

Re: Röljning av igenväxt mark. Ungträd och sly.

Grålle52  
#801088 Fast det vet ju inte länsstyrelsen om det återgått eller inte när man väl rensat, eller hur. Annars kallas det ju skyddsdikning om han ändå ska avverka.

Avatar Fallback

Re: Röljning av igenväxt mark. Ungträd och sly.

Tralsmo  
#801093 Problemet me de Ä ju naturligtvis att länsstyrelsen alltid har rätt.
Gäller ju att motbevisa.

Användarvisningsbild

Re: Röljning av igenväxt mark. Ungträd och sly.

smugglaren  
#801097 Tack för bra inspel.
Då det är så mycket vegitation som blivit 3-10 cm tjocka och jag inte vill ha en "stubbåker" med alla dessa kvar. Hur gör man då? Kan man dra upp dem från början eller kapar man först och "gräver" sedan?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röljning av igenväxt mark. Ungträd och sly.

anersimyra  
#801131
smugglaren skrev:Tack för bra inspel.
Då det är så mycket vegitation som blivit 3-10 cm tjocka och jag inte vill ha en "stubbåker" med alla dessa kvar. Hur gör man då? Kan man dra upp dem från början eller kapar man först och "gräver" sedan?

Är gärdeskanterna igenvuxna av inträngande sly i den dimension du beskriver så är röjning med traktorburen kedjeröjare det självklara valet. Förutom att det går ”hundrafalt” snabbare än att röja manuellt så blir det inga röjrester att ta reda på och efterkommande uppslag blir väsentligt mindre.
I veckan röjde jag av en gärdeskant vilket tog mig ca tre timmar med röjsåg, att flisa röjresterna tog två man två fulla arbetsdagar med en bildragen 750 kilos timberwolf flismaskin. Med en traktorburen kedjeröjare hade man klarat uppgiften på runt en timma och hade då dessutom fått med sig alla småstubbar på köpet..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Röljning av igenväxt mark. Ungträd och sly.

Jim_the_one  
#801194 Eller så hängnar man in med typ fårnät å släpper dit några getter. det lite grövre kanske blir kvar.

Användarvisningsbild

Re: Röljning av igenväxt mark. Ungträd och sly.

smugglaren  
#801215 Många nämner detta med getter/får som betar av det mesta. Är det någon som har egen erfarenhet kring hur det fungerar. Tid, hur mycket äter de upp etc?

   TS
Avatar Fallback

Re: Röljning av igenväxt mark. Ungträd och sly.

Jim_the_one  
#801223 Får äter väl en del och håller gräset kort som en golfbana men getter äter i princip allt under 3cm. Tror det går att fälla lite lagom med träd så rensar dom rent grenarna så det bara är stammen kvar.

Hur fort som äter kan jag inte svara på men en killgissning är att det går fortare än man tror.

Användarvisningsbild

Re: Röljning av igenväxt mark. Ungträd och sly.

anersimyra  
#801259 Getterna sätter i sig allt som inte är gjort i sten och stål..🤤😂

Användarvisningsbild

Re: Röljning av igenväxt mark. Ungträd och sly.

Göt  
#801270 Getter gör sig bäst på film, är rätt intelligenta och gör som dom vill = Svåra att stänga in, Får är lättare att stänga in men de äter inte så mycket busk men lov äter de så långt de når.
Senast redigerad av Göt tis 16 maj 2023, 13:48, redigerad totalt 1 gång.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).