Skogsröjning

Starta eget

43 inlägg 10316 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Starta eget

Vargtazz  
#776493 Jag har grunnat lite på det här med att starta eget som främst röjare. Vad krävs? Alltifrån utrustningsväg till utbildning. Jag har motorsågskörkort AB men gissar att det krävs lite mer. Går det att leva på det yrket? Hur når man ut till kunder? Jag har inte jättemycket erfarenhet av detta men tänker att man får ju börja någonstans. Finns många trådar angående detta men startar ändå en ny.



   TS
Stihl batteritrimmer
Användarvisningsbild

Re: Starta eget

anersimyra  
#776503 Du behöver även röjsågskörkort, grönt kort, Esa röj om du ska syssla med linjeröjning, minst tre sågar e.tc..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Starta eget

Vargtazz  
#776519 Ok! Röjsågskörkort kan jag nog ta på mitt nuvarande jobb.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starta eget

Vargtazz  
#776529 Någon som har mer tankar och idéer och hur arbetsmarknaden ser ut? Går de att leva på? Var letar man kunder? Privatpersoner eller hos bolag?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starta eget

anersimyra  
#776532 Du har en nystartad tråd här på skogsforum där ett företag söker röjare. 🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Starta eget

Martin Växjö  
#776714
Vargtazz skrev:Ok! Röjsågskörkort kan jag nog ta på mitt nuvarande jobb.


Ska du låta din arbetsgivare betala för en utbildning som du har nytta av när du slutat till förmån för egen firma. Tänk om och börja med att göra rätt för dig från början är mitt tips för dig som egen företagare.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget

Vargtazz  
#776718 Så du menar att man ska tacka nej till utbildning som man kan få betald?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starta eget

Martin Växjö  
#776720
Vargtazz skrev:Så du menar att man ska tacka nej till utbildning som man kan få betald?


Nej men säg upp dig först. Annars ja. Är ju skillnad på att bli skickad på utbildning och att själv förslå en utbildning. Så lät det först att du tänkte. Varför ska någon annan betala din utbildning som du ska dra nytta av för eget företagande?

Användarvisningsbild

Re: Starta eget

Vargtazz  
#776721 För att min nuvarande chef har frågat mig om jag vill utbilda mig - är ju inte mitt fel om jag svarar ja och får utbildning i bagaget, dessutom betald.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starta eget

Martin Växjö  
#776722
Vargtazz skrev:För att min nuvarande chef har frågat mig om jag vill utbilda mig - är ju inte mitt fel om jag svarar ja och får utbildning i bagaget, dessutom betald.

Det gör han ju för att stimulera dig att stanna kvar hos honom. Vet han att du tänker sluta och starta eget med det utbildningen inriktas mot så drar han antagligen tillbaka erbjudandet. Testa med att berätta så får du se om jag har rätt. Har jag fel så får du ju din utbildning på betald tid. Har jag rätt så kostar det ju bara en utbildning och du kan gå rakryggad från din arbetsgivare.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget

Vargtazz  
#776724 Du har en poäng. Vet du något om hur marknad osv ser ut för min idé? Går det att få jobb tillräckligt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starta eget

Rytter  
#776833
Vargtazz skrev:Du har en poäng. Vet du något om hur marknad osv ser ut för min idé? Går det att få jobb tillräckligt?


Att svara på hur marknaden ser ut är ju omöjligt, det är ju beroende på vart du är verksam och konkurrens mm. Ska du starta eget bör du ju göra din egen marknadsanalys i ditt område för att se dina förutsättningar.

Hur många liknande företag finns det?
Ring till de stora bolagen i närområdet och kolla ifall de är i behov av röjare och söker fler.
Kolla med de som antingen privat anlitat röjare eller ifall du kan luska med bolag kring prisnivåer. Är ju viktigt för dig att du får rätt ingångavärde till dina kalkyler så du inte räknar bort dig.

Nu vet jag inte din situation, ifall du har ett stort kontaktnät och kan ta in jobb från privata markägare själv så det räcker för din sysselsättning. Annars är nog bolagen ditt bästa alternativ då mycket röjning levereras som en tjänst i samband med t.ex a verkning, dessutom får du möjlighet att röja på bolagens innehav också.

Men gissar att det är en tuff konkurrens prismässigt då många företag kör med utländskarbetskraft och kan hålla ner löner.

Sedan får du göra din egen kalkyl baserat på vad du vill ta ut för lön och vad du känner att du behöver för att gå runt med vinst i firman. Vissa klarar sig med 15-20k i månaden och anpassar arbetsmängden därefter och värderar fritiden stort. Andra vill tjäna stora pengar och tror att de ska ta ut 50k i månaden och lägga pengar på hög i sitt bolag (då kanske röjning inte är rätt affärside).

Så du måste göra en kalkyl med dina förutsättningar, både ekonomiskt dvs intäkter och kostnader samt skatta din egen prestation och kvalitet på arbetet så du kan se ifall pris/ha håller sig inom marknadspris, att du levererar den kvalitet kunden efterfrågar och du kan täcka dina kostnader (lön, bil, utrustning, bränsle, admin i bolaget osv) samt i slutändan generera vinst till ditt bolag så du kan täcka perioder med obeläggning.

Så svårt att ge råd som, ja du tänker rätt bara köra, eller nej det går aldrig. Det beror på så många parametrar och det är bara du som ge dessa och sedan väva ihop allt till din affärsplan.

Hoppas detta gav dig något tips iaf, lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget

Vargtazz  
#776835 Tack för ett mycket utförligt svar! Tanken var väl kanske inte enbart röjning. Även lite enklare fällning och upparbetning av träd hos privatpersoner, häckklippning mm.. så var min idé iaf. Vad gäller pengarna så är väl min ambition inte att plocka ut 50 tusen I månaden. Hälften så vore jag nöjd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starta eget

anersimyra  
#776837
Vargtazz skrev:Tack för ett mycket utförligt svar! Tanken var väl kanske inte enbart röjning. Även lite enklare fällning och upparbetning av träd hos privatpersoner, häckklippning mm.. så var min idé iaf. Vad gäller pengarna så är väl min ambition inte att plocka ut 50 tusen I månaden. Hälften så vore jag nöjd.

Var i landet har har du tänkt att vara verksam?..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Starta eget

Vargtazz  
#776845 I Hallands län! Eftersom jag bor där.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).