Skogsröjning

Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövslyet"

49 inlägg 18032 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

Sommar  
#770467 Fick en tanke. Jag har lövsly, 1,5 meter rangliga "stammar" (0,5-1 cm) som växer i otrolig mängd på ett område. Blev lite trött och röjde bort rubbet på ett ställe, men har åtskilligt kvar. Känner nu att jag gjort fel, ska kanske göra som vanligt trots att de är supersmala och krokiga. Alltså ta bort några, lämna några, trots att de är så smala?

Stihl batteritrimmer
Användarvisningsbild

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

machonisti  
#770472 1,5 m, du hade gott och väl kunnat röja fram ett bestånd

Användarvisningsbild

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

Monark1954  
#770479 [quote="jessica80...... Björken måste diameterskiktas innan det är dags för en förstaröjning och stamantalet måste anpassas för att undvika en dyr stubbskottsröjning....... [/quote]
Går det börja tidigare än 6 m och 30.000 träd /ha och ändå undvika stubbskottsröjning?

Avatar Fallback

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

morco  
#770499 Jag har en del planteringar där jag vid de blötare partierna inte planterat alls, nu ca 8 år sedan plantering. De områdena flög jag genom med röjsåg just när det stod som 1,5 meters vass, man behöver ju knappt tänka på stamval eftersom det ändå blir så mycket kvar, går rätt snabbt…. I våras gick jag över allt igen och då ser man tydligt en hel del vita stammar och ställer isär till 3-4000 stammar, kanske runt 4-5 meters övre höjd. Röjer faktiskt bort en hel del av granen jag planterat, ser granplantering som ett misstag under mina första år som skogsägare. Är rätt stygg mot all gran i alla åtgärder då den inte ser särskilt glad ut på östkusten…

Det första inköpet jag gjorde som skogsägare var förövrigt en Husqvarna kedjeröjare för att gå genom 4 hektar orörd 15-årig plantering, otroligt trevlig röjsåg för lite grövre högre röjning, vassen jag nämnde i början är dock mer lämpad för vanlig röjsåg….. Dessa första 4 hektar jag röjde är nu mina bästa jaktmarker på smidig ved, man kan komma tillbaka nästan varje år och hugga för ved och det blir finare varje gång!!

Användarvisningsbild

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

Elis76  
#770505 Plockade fram min gamla Hva 165r från 1982 i morse. Sågen och jag har röjt 10cm grov asp och björk under 6 timmar idag.

Användarvisningsbild

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

Sjögården  
#770539
Monark1954 skrev:[quote="jessica80...... Björken måste diameterskiktas innan det är dags för en förstaröjning och stamantalet måste anpassas för att undvika en dyr stubbskottsröjning.......

Går det börja tidigare än 6 m och 30.000 träd /ha och ändå undvika stubbskottsröjning?[/quote]
För min del tycker jag att det går att börja ställa ut björken när stammen blivit vit.
Men det är många steg till lämpligt förband… 😉

Avatar Fallback

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

jannee  
#770564 Undvika stubbskott är svårt men tar man HÖGA stubbar (ser för djävligt ut efteråt) brukar det bara bli klena skott/rosetter som är väldigt viltbegärliga = försvinner mestadels av sig själva.

Användarvisningsbild

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

jessica80  
#770577
Sommar skrev:Fick en tanke. Jag har lövsly, 1,5 meter rangliga "stammar" (0,5-1 cm) som växer i otrolig mängd på ett område. Blev lite trött och röjde bort rubbet på ett ställe, men har åtskilligt kvar. Känner nu att jag gjort fel, ska kanske göra som vanligt trots att de är supersmala och krokiga. Alltså ta bort några, lämna några, trots att de är så smala?


[i]Ha is i magen!
Vänta med att ställa ut en skärm tills det finns gott om vita stammar i beståndet. Dessa är stabilare och naturliga huvudstammar med bra krona som tål snötryck bäst. Så förstaröjningen görs bäst i höjden 3-6 meter, alltså senare än vad "experterna" säger. För tidig röjning i björk är förödande. Beskuggar stubbytorna otillräckligt = enormt stubbskottsuppslag som följd. För tidigt röjd björk blir också instabil och tål snötryck sämre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

jessica80  
#770581
Sjögården skrev:
Monark1954 skrev:[quote="jessica80...... Björken måste diameterskiktas innan det är dags för en förstaröjning och stamantalet måste anpassas för att undvika en dyr stubbskottsröjning.......

Går det börja tidigare än 6 m och 30.000 träd /ha och ändå undvika stubbskottsröjning?

För min del tycker jag att det går att börja ställa ut björken när stammen blivit vit.
Men det är många steg till lämpligt förband… 😉[/quote]

Björken diameterskiktas tidigare ju högre boniteten är. Normalt kan sägas att björken röjs i två steg, första gången vid 3-5 m höjd och till ca 3.000 - 5.000 st/ha. Andraröjningen görs sedan efter tre höjdmeter - antalet år är således inte lika intressant som höjdutvecklingen i beståndet. Då halveras i princip stamantalet i björkskärmen.
Mitt bildexempel jag visade i tråden är följdaktligen en sent insatt åtgärd. Min erfarenhet är ändå att det ofta går att rädda ett bestånd bara man kommer in före tio meters övre höjd. Därefter tappas vitaliteten i höjdtillväxt.
Balansgången här gäller björkens akilleshäl - snöbrottskänsligheten (annars är björken vårt friskaste trädslag!)
Jag tänkte jag i veckan ska lägga upp några bilder som visar hur man vidmakthåller höjdtillväxten på björken genom att skapa spetsiga kronor. Runda breda kronor indikerar för tidig och hård röjning, där en kvalitetsdanande sidobeskuggning uteblivit. Återkommer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

jessica80  
#770584
Monark1954 skrev:[quote="jessica80...... Björken måste diameterskiktas innan det är dags för en förstaröjning och stamantalet måste anpassas för att undvika en dyr stubbskottsröjning.......

Går det börja tidigare än 6 m och 30.000 träd /ha och ändå undvika stubbskottsröjning?[/quote]

Självklart. Men då ställer man kvar fler stammar vid förstaröjningen. Allt handlar om begränsning av ljusinsläppet i beståndet mot stubbytorna. Det är det som skapar stubbskottsbildningen. Så vid 3-4 m höjd lämnas istället ca 4.000 - 6.000 st/ha. I andra röjningen - när björken blivit ca 3 meter högre - kan man sedan röja lite hårdare och mer än halvera stamantalet. Anledningen är att ju högre beståndet blir desto effektivare beskuggas stubbytorna.
Men att som en del gör i missriktad ambition - att röja ut björk redan vid en meters höjd eller så - då är det ogörligt att begränsa ljusinsläppet i beståndet på en lövbenägen mark. Det kostar i form av helt onödiga dryga röjningar av stubbskott.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

Älgfoderodlare  
#770612 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 09:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

Sjögården  
#770613 Har ännu inte sett ett enda exempel där man röjt björken för tidigt eller för hårt.
Däremot mycket av försent, för försiktigt och oftast inte alls.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

Knagge  
#770671 Jag har problem med att björken blir krokig klykig och hårt viltbetad efter röjning trots att den vuxit i täta bestånd och varit rak och fin innan röjning.

Jag har gjort fel och röjt i 2 m förband oavsett höjden på björkarna.
Tack Jessica80 nu skall jag röja på annat vis i framtiden. 😀 😀 😀

Användarvisningsbild

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

Rossignol  
#798493
jessica80 skrev:
Monark1954 skrev:[quote="jessica80...... Björken måste diameterskiktas innan det är dags för en förstaröjning och stamantalet måste anpassas för att undvika en dyr stubbskottsröjning.......

Går det börja tidigare än 6 m och 30.000 träd /ha och ändå undvika stubbskottsröjning?

Självklart. Men då ställer man kvar fler stammar vid förstaröjningen. Allt handlar om begränsning av ljusinsläppet i beståndet mot stubbytorna. Det är det som skapar stubbskottsbildningen. Så vid 3-4 m höjd lämnas istället ca 4.000 - 6.000 st/ha. I andra röjningen - när björken blivit ca 3 meter högre - kan man sedan röja lite hårdare och mer än halvera stamantalet. Anledningen är att ju högre beståndet blir desto effektivare beskuggas stubbytorna.
Men att som en del gör i missriktad ambition - att röja ut björk redan vid en meters höjd eller så - då är det ogörligt att begränsa ljusinsläppet i beståndet på en lövbenägen mark. Det kostar i form av helt onödiga dryga röjningar av stubbskott.


Björken har blivit jättefin. Men granarna är ju väldigt små. Kommer de växa ifatt sina samtida granplantor i lövsanerade bestånd när du har glesat ut björken?

Användarvisningsbild

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

jessica80  
#798681 Omloppstiden förlängs för granen, men tillväxten tas till stor del igen, p g a bättre kemiska markförhållanden, enligt forskning. Men det viktiga är att juvenilvedsproblemen för granvirket undviks, eftersom ungdomstillväxten hålls igen. Framförallt utgör dock den tidiga tillväxten av björk med uttag av >100 m3sk/ha "extra" att 1+1 blir lite mer än två. Gran under björk i 2-skiktat bestånd är den enda bevisade blandskogseffekten som ökar den TOTALA virkesproduktionen, rätt skött...
Eftersom björken är vårt friskaste trädslag utgör denna typ av blandskog den kanske bästa försäkringen i vårt förändrade klimat att hålla liv i gran även framgent i Götaland. Jag ser redan nu nödavverkningar av gran härnere, där kronutglesad gran i 45-årsåldern helt slutat växa. Uteblivna toppskott och glesa kronor noterade jag flera år FÖRE torksommaren 2018. Parallellen med vad som hänt med granen i Centraleuropa är lite läskig...

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).