Skogsröjning

Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövslyet"

49 inlägg 18030 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

r93  
#833471 Jag vill bara ha så hög tillväxt som möjligt, allt kommer ändå bli ved, vedmaskinen tar 70 cm men det är inget roligt att hantera.

Björken i mitten av bilden är drygt 30 cm i brödthöjd skulle jag gissa, så den fick gärna bli lite större, men om ett mindre träd bredvid växer snabbare så sparar jag ju hellre det om jag måste välja.


Planen är att om några år avverka 0,5 hektar varje år och se vad som kommer upp, har haft väldigt bra underväxt av framförallt ek, givetvis kommer ju gran, men den håller jag efter.

Stihl batteritrimmer
Användarvisningsbild

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#833476
r93 skrev:
1708428086_img_1945.jpeg
Glömde bilden


Tycker att dom björkarna borde kunna göra på sig även om kronorna är upphissade. Det är väl om åldern tar ut sin rätt och det inte vill växa. Fina bitar o köra i vedmaskinen.😀

Avatar Fallback

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

r93  
#833503
Vedmaskin skrev:
r93 skrev:
1708428086_img_1945.jpeg
Glömde bilden


Tycker att dom björkarna borde kunna göra på sig även om kronorna är upphissade. Det är väl om åldern tar ut sin rätt och det inte vill växa. Fina bitar o köra i vedmaskinen.😀


Jajemen, tacksamt i alla led, snabbt att hugga och vedhögen växer än snabbare med rak grov björk.

Användarvisningsbild

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

HannuRöj  
#833505
r93 skrev:
funderar på vad man ska spara?

Ett stort träd utan krona eller ett mindre bredvid med krona?


😀 Björk är pionjärträn som jag tycker kan aldrig höggallras. Här lite mer norrut reagerar inte klesare björkar positivt, och kan i värsta fall torka i toppen, om gallringen sker i äldre bestånd.
Jag har nu ännu mer försökt ha björk gruppvist och låggallra dessa gruper som vanligt. Alternartivt kan dessa smågrupper av björk avverkas om de hindrar för mycket gran.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).