Skogsröjning

Ekonomi i skogsröjning

61 inlägg 26423 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ekonomi i skogsröjning

Skogz  
#820124
jannee skrev:Tror att de flesta skogsägare sköter sin skog för att få det bästa resultatet. Resultaten varierar beroende på hur mycket tid som kan nedläggas, OCH vilket resultat man eftersträvar.
Är man i den sitsen att man varken kan, orkar eller har intresse av att göra något själv, m.a.o. man lejer för allt då lär det absolut inte se ut som hos älgfoderodlare.
M.a.o. kan det inte vara ekonomiskt lönsamt det älgfoderodlare sysslar med, men det finns även andra värden.
I dag får man mer eller mindre bara betalt för kvantitet inte kvalitet vilket missgynnar älgfoderodlares insats.
Självklart kommer älgfoderodlare troligtvis få bra betalt för sina rotstockar (furu) men hur lång är omloppstiden?
Som verkligheten är idag bör jag i alla fall satsa på en kort omloppstid, 50 till 60 år som högst, vilket innebär gles plantering, flera röjningar och troligtvis endast 1 gallring.

Det du skriver sist borde innebära högsta möjliga räntabilitet på skogen.
Intressant skötselteknik.

Stihl batteritrimmer
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).