Skogsröjning

Rågång

69 inlägg 24970 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rågång

alias  
#813006
Anna 3219 skrev:Min skogsgranne har överlämnat skötseln av sin skog till ett skogsbolag. Detta bolag har snitslat mina målade kantträd till rågångsgatan med sina blå/gula band med knuten in mot skogsgrannens fastighet. Min granne vet ej varför detta gjorts och när jag frågar skogsbolaget så får jag inget tydligt svar. Har någon råkat ut för liknande och fått klarlagt varför detta görs?


I mina trakter så brukar rågångar markeras med blågula snitselband. Ofta sker detta i samband med planering av skogliga åtgärder (oftast röjning/gallring/föryngringsavverkning) i bestånd som i någon mån avgränsas av själva fastighetsgränsen.

MVH
Alias

Stihl batteritrimmer
Avatar Fallback

Re: Rågång

maltex  
#813008 Knuten=grannenssida skogsbolaget ska väl göra nån skogsskötselåtgärd, då kan det vara bra att veta vart man ska hålla sej.

Användarvisningsbild

Re: Rågång

Anna 3219  
#813060 Tack - men varför markerar man på träden på min sida rågången. Är det inte mer relevant att det görs på deras sida av rågången?

Avatar Fallback

Re: Rågång

alias  
#813062
Anna 3219 skrev:Tack - men varför markerar man på träden på min sida rågången. Är det inte mer relevant att det görs på deras sida av rågången?


Förvisso hade man kunnat sätta snitslarna på grannens träd och med knuten mot rågången, men personligen så tycker jag att det är bättre att snitslarna stitter på träd som man vet ska vara kvar efter åtgärden (vid t.ex. slutavverkning så kan det vara bra att snitslarna sitter kvar så att de syns även vid grotskotningen, markberedningen och planteringen).

Helst så ska det ju även finnas andra rågångsmarkeringar i gränslinjen, såsom t.ex. Kebastolpar.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Rågång

Bax  
#813071 Knuten sätter man väl på insidan, mot trakten där åtgärden ska göras, så att det är lättare att i ev. mörker se slingorna som hänger och dinglar i vinden.

Avatar Fallback

Re: Rågång

maltex  
#813073 Ang att banda märkta träd så är det både tydligare och enklare att göra så,så länge knuten är på rätt sida. Viktigast är att märkningen håller sej inom rätt område.

Användarvisningsbild

Re: Rågång

Sjögården  
#813083
Bax skrev:Knuten sätter man väl på insidan, mot trakten där åtgärden ska göras, så att det är lättare att i ev. mörker se slingorna som hänger och dinglar i vinden.

Är man bara konsekvent så fungerar det utmärkt att sätta snitslarna för gränsen på de träd som skall vara kvar, oftast grannens .Och så ber man grannen kolla om det är OK.
Efter avverkningen ,när det är bra sikt sätter man beständiga gränsmarkeringar ihop med grannen.
Här är det rör i berg eller armeringsjärn.Målade gult eller rött.
Och framförallt ,var rädd om skälstenar o rösen😉

Användarvisningsbild

Re: Rågång

Hodal  
#813095
alias skrev:
Anna 3219 skrev:Tack - men varför markerar man på träden på min sida rågången. Är det inte mer relevant att det görs på deras sida av rågången?


Förvisso hade man kunnat sätta snitslarna på grannens träd och med knuten mot rågången, men personligen så tycker jag att det är bättre att snitslarna stitter på träd som man vet ska vara kvar efter åtgärden (vid t.ex. slutavverkning så kan det vara bra att snitslarna sitter kvar så att de syns även vid grotskotningen, markberedningen och planteringen).

Helst så ska det ju även finnas andra rågångsmarkeringar i gränslinjen, såsom t.ex. Kebastolpar.

MVH
Alias

Jag har varit med om att grannens virkesköpare i gles slutavverkning bandat flertalet av de träd som var målade, dvs på båda sidor av rån. Vid avverkningen gjordes då högstubbar av en del bandade tallar även på min sida. Ingen större ekonomisk förlust för mig, men köparen framstod som rätt amtörmässig. Lärdomen av det är att man vid gräns ska vara konsekvent med hur man bandar och se till att det i traktdirektiven står hur det är bandat. Då går det bra.

I övrigt har jag fått lära mig att man knyter banden i det som ska vara orört, när det är kant mot naturvård, impediment eller annat.

Användarvisningsbild

Re: Rågång

Anna 3219  
#813099 Hodal. Tack för din återkoppling. Är din rekommendation att jag ska be min granne att få ta del av hans skogsbolags traktdirektiv avs deras bandning så att jag förstår den bandning de gör på mina rågångskantträd?

Användarvisningsbild

Re: Rågång

Bax  
#813101 Knyt loss dom och knyt fast dom igen på grannens sida av rågången.

Användarvisningsbild

Re: Rågång

Elis76  
#813102 Det är alltid bra att prata med varandra innan, då kan man reda ut eventuella frågetecken innan de uppstår.
Enklast är om Ni kan gå ut i skogen tillsammans och kollar upp snittslingen, gärna tillsammans med den inspektor som snitslat.

Användarvisningsbild

Re: Rågång

Anna 3219  
#813104 Elis 76 - Helt rätt men grannen har inget intresse av det. Borde finnas någon form av reglering av detta så att jag ges information om vad som görs på min mark när det inte finns gränslinjemarkeringar. Inte att jag själv löpande ska kolla vad som görs….blir troligtvis som Bax skriver ovan men ofta långt till träden på grannens sida. 👎 😉

Avatar Fallback

Re: Rågång

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#813106 Finns nog inget som är så irriterande som att någon går och flyttar markeringar som man satt ut. Är det ett problem att de sitter där de sitter?

Avatar Fallback

Re: Rågång

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#813109
Bax skrev:Knuten sätter man väl på insidan, mot trakten där åtgärden ska göras, så att det är lättare att i ev. mörker se slingorna som hänger och dinglar i vinden.

Knut sitter alltid mot linjen, utåt.

Användarvisningsbild

Re: Rågång

Bax  
#813116 Då är det olika i olika delar av landet..

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).