Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3749 inlägg 737205 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#461306 Haha. Ja björken växer som ett ogräs här med. :d
Skönt att snart vara i hamn. :-bd

Jag är halvvägs på mina 14 hektar. :d

Stihl batteritrimmer
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Värmlänning  
#461311
Erre skrev:
isteskog skrev:Efter de två första bilderna började jag fundera om du planterat? :wink:
Men sen såg jag att det fanns fin gran som kom fram .... :smile:

Hehe. Dom första två bilderna är tagna nere i en vattensjuk svacka. Där är det inte vackert.
Sen 20 meter därifrån när man kommer upp på torrare mark så är det betydligt bättre.
Som tur är. #:-s

Perfekt att gynna löv i en sån svacka! Snyggt resultat :smile:

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#461315 Tackar!

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

k_h  
#461346
Jag är halvvägs på mina 14 hektar


och jag halvvägs på mina 3 ha som jag har satt som mål för sommaren. Eller egentligen har jag nog bara gjort en fjärdedel eftersom jag antagligen är för försiktig :-o

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#461347
k_h skrev:
Eller egentligen har jag nog bara gjort en fjärdedel eftersom jag antagligen är för försiktig :-o

Klassiker. :smile:

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

husqvarna_med_sthil  
#461384 Första 30 metrarna mot det nya hygget där lövet "blåst upp" hade det vuxit förjäkla dåligt men längre in på hygget blev det bättre. Tog alla löv första biten... fan ser för bedrövligt ut, det är ju 25 år gammalt. På andra hygget jag röjt som har samma ålder är det ju som att gå i en sal mellan stammarna utan att man kan se över dem. Det skulle ha röjts tidigare, frötallarna skulle tagits tidigare ...jaja jag kan inte göra annat än så gott det går, det var inte jag som var kapten på den tiden.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

sundelius  
#461465 Bättre skeppare nu :-bd

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

husqvarna_med_sthil  
#461471
sundelius skrev:Bättre skeppare nu :-bd


Tänker försöka iaf, allt jag kan göra. Ska bli intressant att se hur det tänker agera på plats nu, blev en väldig skillnad i ljus och utrymme. Ser att vissa tallar som inte stått upp i björk fick fart när gammelskogen intill togs ner, skotten är långa och de har väldigt ljus grönfärg. Ska bli intressant att se vad som händer där nu. Ska ju ändå plantera hygget bredvid så jag funderar på att sätta några plantor till på denna remsan, får det bli gran en bit in i röjningen 30 meter där tallen inte verkar klarat sig, den är ihopkrupen och älgbetad och väldigt få granar som klivit fram också. Längre in har de klivit upp på älgsäker höjd och växer betydligt bättre, både gran och tall.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462055 Var ute o luftade sågen några tankar idag. :smile:

Kom in i ett område med lite mera tall idag. Det var så man fick såga ner även tallar.
1498911350_20170701_110954.jpg
1498911368_20170701_111000.jpg
1498911382_20170701_115848.jpg

Här ska det vara en rågång. Dryga 200 m genom röjningen. Tänker att jag röjer den innan jag röjer beståndet jämte. Vill ju inte riskera att röja åt grannen. :mrgreen:
Får ha med mig hjälpe. Som letar reda på pinnarna. Så jag kan få nått att sikta efter.
1498911783_20170701_120915.jpg
1498911825_20170701_124057.jpg
1498911814_20170701_123840.jpg

Fanns en hel del sådana här småttingar som gömde sig under lövet.
1498911408_20170701_115909.jpg
1498911427_20170701_120304.jpg
1498911798_20170701_122139.jpg
1498911446_20170701_120240.jpg

Blev lite småtrevlig röjning. Samt att terrängen blev jämnare att gå i.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

svampbob  
#462073 Är det inte gränsfall på för varmt nu för att röja nu? Jag avslutade vårsäsongen förra söndagen men så i torsdags började högsommarsäsongen den såg jag inte komma :surp:

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462076 Här är det regn o max 15 grader.

Dock uppehåll medans jag röjde. Så det gick galant. Dock lite blöt om benen. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Granstorp  
#462102 Var ute och röjde fyra timmar idag på förmiddagen, sen fick värmen och alla satans flugor mig att ge upp! Konstaterade idag att ormbunkar är ett riktigt sattyg för plantor, hittade ett flertal som höll på att kvävas idag!

Har googlat lite om det går att ta död på dessa ormbunkar på något sätt, men det verkar som dom hela tiden kommer tillbaka! Någon som känner till något knep?

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

JensSkoog  
#462109
Granstorp skrev:Var ute och röjde fyra timmar idag på förmiddagen, sen fick värmen och alla satans flugor mig att ge upp! Konstaterade idag att ormbunkar är ett riktigt sattyg för plantor, hittade ett flertal som höll på att kvävas idag!

Har googlat lite om det går att ta död på dessa ormbunkar på något sätt, men det verkar som dom hela tiden kommer tillbaka! Någon som känner till något knep?

Enda jag har haft succe med är när jag har tid och ork till att gå med röjsåg och kratkniv och ta dom ner till marknivå eller under. Då tar det tid innan de kommer upp igen, och har man tur kommer det
gräs eller annat upp som "dominerar" bort ormbunken, men det är ett helsikes jobb :x

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Granstorp  
#462112 Ja, det låter jobbigt! Är nog bara till att försöka hålla efter dom med röjsågen tills plantorna kommit upp i höjd! Som någon skrev tidigare så är det synd att inte något vilt äter dom!

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

JensSkoog  
#462117
Granstorp skrev:Ja, det låter jobbigt! Är nog bara till att försöka hålla efter dom med röjsågen tills plantorna kommit upp i höjd! Som någon skrev tidigare så är det synd att inte något vilt äter dom!

Dom smakar för fult, värre än de doftar :mrgreen:

Vet inte om barnlärdomen stämmer, men enligt min bästemor skulle man koka nån sorts te på ormbunken
och dricka när man hade inälvsorm. Ful dryck, men den tog död på gästerna i magen :lol:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).