Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

10503 inlägg 520972 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

gurka  
#743370
Vedproducent skrev:Varför drabbas inte norra Sverige av gaspriset?

Finns ju för dåligt med elledningar så den elen kan inte komma ner till kontinenten där det sammanflätade elnätet påverkas av gaspriset.[/quote]

Då kommer utbyggt ledningsnät i Sverige bara innebära att norra Sverige också får högt elpris och även de blir beroende av gaspriset?

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#743372
gurka skrev:
Vedproducent skrev:Varför drabbas inte norra Sverige av gaspriset?

Finns ju för dåligt med elledningar så den elen kan inte komma ner till kontinenten där det sammanflätade elnätet påverkas av gaspriset.


Då kommer utbyggt ledningsnät i Sverige bara innebära att norra Sverige också får högt elpris och även de blir beroende av gaspriset?[/quote]
Ja det blir nog så. Se på Norge i dag tex. Norge har ju väldigt gott om egen el men nu har dom kablar för export vilket innebär att priset är lika högt där. I dag faktiskt 7 gånger högre än i Sydsverige.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

gurka  
#743373
Vedproducent skrev:[Då kommer utbyggt ledningsnät i Sverige bara innebära att norra Sverige också får högt elpris och även de blir beroende av gaspriset?

Ja det blir nog så. Se på Norge i dag tex. Norge har ju väldigt gott om egen el men nu har dom kablar för export vilket innebär att priset är lika högt där. I dag faktiskt 7 gånger högre än i Sydsverige.[/quote]

Slugt av Putin. Han kan styra hela Europa med gaskranen och iden med grönt stål verkar svårt att genomföra.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

gurka  
#743468 I Vindkraftsnyheter skriver Mattias Wondollek som är analytiker på Svensk Vindenergi

"– En vanlig missuppfattning är att nya kablar till kontinenten per automatik innebär ett högre elpris men den stora genomsnittliga prisskillnaden mellan Sverige och Tyskland har på senare år utjämnats. Med den nya kabeln kommer det finnas ökade möjligheter att importera billig förnybar el när vind- eller solkraften producerar bra i Tyskland, säger Mattias Wondollek, analytiker på Svensk Vindenergi."

Men hans analys visade sig vara felaktig!

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

svampbob  
#743492 Berättigad fråga. Vissa dagar då elen är som dyrast används endast enstaka procent av den installerade effekten.
De skyldiga måste ställas till svars för så här kan det inte få fortsätta.
1642160712_20220114_124400.jpg

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743493 Då är detta det nya normala?

Har sökt runt så gott det går men det är väldigt svårt att få riktiga svar, men eftersom tyskland i första hand har stängt ner sin kärnkraft så kommer det vara elbrist under vinterhalvåret i vår del av europa.

Anledningen att jag undrar mest är för jag fick ett samtal tidigare i veckan av en god vän som har rejäl entrepenörsanda han har ett företag nu med 16 anställda, men eftersom han är gammal bondpojk så har han blivit totalt nedringd angående ved sedan årsskiftet.

Så han ville helt enkelt att vi skulle starta ett vedföretag ihop, som lite extraknäck, de mesta av det vi behöver har vi redan tillsammans, men en rejäl processor hade varit guld, så därför har jag gått och funderat nu om detta är det nya normala, då kommer ju veden få ett enormt uppsving!
Nästa år kommer folk att bunkra ved något kopiöst, men efter, på två tre års sikt?

Om gaspriserna blir normala, blir elen billig då?

Denna kanske borde ligga i vedtråden, men men.


De flesta svaren man får är "all energi kommer ligga högt i pris framöver"

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

jannee  
#743500 Någon ny kärnkraft lär det INTE bli i Sverige.
2 orsaker.
1. Nya kärnkraftverk får ENDAST uppföras där det redan finns kärnkraftverk.
2. Endast de som redan äger kärnkraftverk får uppföra nya - enligt ett avtal med REGERINGEN.
Därefter kan Maggan vilseleda är hur mycket som helst, men detta är den bistra sanningen.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#743507 Är det inte val i september?

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743508
jannee skrev:Någon ny kärnkraft lär det INTE bli i Sverige.
2 orsaker.
1. Nya kärnkraftverk får ENDAST uppföras där det redan finns kärnkraftverk.
2. Endast de som redan äger kärnkraftverk får uppföra nya - enligt ett avtal med REGERINGEN.
Därefter kan Maggan vilseleda är hur mycket som helst, men detta är den bistra sanningen.


Nä jag är fullt medveten om att det inte kommer upp någon kärnkraft eller havsbaserad vindkraft för den delen, de närmsta åren.

Men jag ställer frågan igen om någon vet, om gaspriset sjunker, blir elen billigare??

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#743509
r93 skrev:Då är detta det nya normala?

Har sökt runt så gott det går men det är väldigt svårt att få riktiga svar, men eftersom tyskland i första hand har stängt ner sin kärnkraft så kommer det vara elbrist under vinterhalvåret i vår del av europa.

Anledningen att jag undrar mest är för jag fick ett samtal tidigare i veckan av en god vän som har rejäl entrepenörsanda han har ett företag nu med 16 anställda, men eftersom han är gammal bondpojk så har han blivit totalt nedringd angående ved sedan årsskiftet.

Så han ville helt enkelt att vi skulle starta ett vedföretag ihop, som lite extraknäck, de mesta av det vi behöver har vi redan tillsammans, men en rejäl processor hade varit guld, så därför har jag gått och funderat nu om detta är det nya normala, då kommer ju veden få ett enormt uppsving!
Nästa år kommer folk att bunkra ved något kopiöst, men efter, på två tre års sikt?

Om gaspriserna blir normala, blir elen billig då?

Denna kanske borde ligga i vedtråden, men men.


De flesta svaren man får är "all energi kommer ligga högt i pris framöver"

Jo, men är du så säker på att elpriset blir högt framöver är det bara att vränga lädret på det, och kamma hem jättevinster.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743512
Alvarsson skrev:
r93 skrev:Då är detta det nya normala?

Har sökt runt så gott det går men det är väldigt svårt att få riktiga svar, men eftersom tyskland i första hand har stängt ner sin kärnkraft så kommer det vara elbrist under vinterhalvåret i vår del av europa.

Anledningen att jag undrar mest är för jag fick ett samtal tidigare i veckan av en god vän som har rejäl entrepenörsanda han har ett företag nu med 16 anställda, men eftersom han är gammal bondpojk så har han blivit totalt nedringd angående ved sedan årsskiftet.

Så han ville helt enkelt att vi skulle starta ett vedföretag ihop, som lite extraknäck, de mesta av det vi behöver har vi redan tillsammans, men en rejäl processor hade varit guld, så därför har jag gått och funderat nu om detta är det nya normala, då kommer ju veden få ett enormt uppsving!
Nästa år kommer folk att bunkra ved något kopiöst, men efter, på två tre års sikt?

Om gaspriserna blir normala, blir elen billig då?

Denna kanske borde ligga i vedtråden, men men.


De flesta svaren man får är "all energi kommer ligga högt i pris framöver"

Jo, men är du så säker på att elpriset blir högt framöver är det bara att vränga lädret på det, och kamma hem jättevinster.


Vänligen läs igen!

Jag vet inte alls hur framtidens priser kommer utveckla sig, ingen verkar veta det.

Hade jag varit säker så hade jag ju givetvis inte frågat!

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#743513 Vi har en Europeisk energikris, frågan är omöjlig att besvara ALLT blir gissningar.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#743514
svampbob skrev:Berättigad fråga. Vissa dagar då elen är som dyrast används endast enstaka procent av den installerade effekten.
De skyldiga måste ställas till svars för så här kan det inte få fortsätta.
1642160712_20220114_124400.jpg

Finns ju inget energislag som på beställning kan producera den installerade effekten. Men sämst är utan tvekan kärnkraften. Den kan aldrig leverera mer än 1/3 del. Vattenkraften har ungefär 16000 Mwh och körs den så mycket det går så nås inte det heller. Sen minskar vattnet om det går för mycket så då är vindkraften väldigt bra för att hushålla med vattnet tills det behövs. Värmekraftverk har vi mer än dubbelt installerad effekt mot vad vi använder som mest. Så det är så det är.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

gurka  
#743515
Vedproducent skrev: Men sämst är utan tvekan kärnkraften.


Att förlita sig på rysk gas verkar vanskeligt av flera orsaker (co2,pris,konfliktrisk osv)

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Arvid0  
#743520
r93 skrev:
Alvarsson skrev:
r93 skrev:Då är detta det nya normala?

Har sökt runt så gott det går men det är väldigt svårt att få riktiga svar, men eftersom tyskland i första hand har stängt ner sin kärnkraft så kommer det vara elbrist under vinterhalvåret i vår del av europa.

Anledningen att jag undrar mest är för jag fick ett samtal tidigare i veckan av en god vän som har rejäl entrepenörsanda han har ett företag nu med 16 anställda, men eftersom han är gammal bondpojk så har han blivit totalt nedringd angående ved sedan årsskiftet.

Så han ville helt enkelt att vi skulle starta ett vedföretag ihop, som lite extraknäck, de mesta av det vi behöver har vi redan tillsammans, men en rejäl processor hade varit guld, så därför har jag gått och funderat nu om detta är det nya normala, då kommer ju veden få ett enormt uppsving!
Nästa år kommer folk att bunkra ved något kopiöst, men efter, på två tre års sikt?

Om gaspriserna blir normala, blir elen billig då?

Denna kanske borde ligga i vedtråden, men men.


De flesta svaren man får är "all energi kommer ligga högt i pris framöver"

Jo, men är du så säker på att elpriset blir högt framöver är det bara att vränga lädret på det, och kamma hem jättevinster.


Vänligen läs igen!

Jag vet inte alls hur framtidens priser kommer utveckla sig, ingen verkar veta det.

Hade jag varit säker så hade jag ju givetvis inte frågat!


"Experter" vet inte hur det ser ut om två månader så att någon här ska veta hur det ser ut om två tre år känns orimligt.

Du får chansa, en processor står sig bra i värde. Gör en kalkyl så du ser vad du måste sälja för som minst.

Hade inte varit så svårt att veta vad man ska investera i om man visste läget om två-tre år.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).