Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

10503 inlägg 520994 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726435 Hade det inte varit för förseningen i styrsystemen från Ahlstrom/GE så är det inte säkert att man märkt av kabelskarvarna. Kabeln har enligt ABB legat för länge utan spänning och därmed värme vilket gett fuktinträngning.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

svampbob  
#726437 Idag eldar Sverige olja i Karlshamnsverken. Hur hårt ska dom då inte behöva elda när det blir kallt.
MP måste vara köpta av oljemaffian någon annan förklaring kan jag inte se.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726442
svampbob skrev:Idag eldar Sverige olja i Karlshamnsverken. Hur hårt ska dom då inte behöva elda när det blir kallt.
MP måste vara köpta av oljemaffian någon annan förklaring kan jag inte se.

Jag är allvarligt oroad för om vi får en sträng vinter. Frågan är om man har i planerna att dra igång något mer verk eller om man kommer agera för Sveriges bästa och stoppa exporten vid akut läge. Här står vindmöllorna still idag och i Danmark var det endast några procent av elproduktionen som bestod av vindel igår.

Funderar på om man skulle åka upp till Zalmans syrra och ladda batterierna så man klarar sig över vintern. De sägs ha uppfunnit evighetsmaskinen på sin gård. :???:

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726449
busholle skrev:Hade det inte varit för förseningen i styrsystemen från Ahlstrom/GE så är det inte säkert att man märkt av kabelskarvarna. Kabeln har enligt ABB legat för länge utan spänning och därmed värme vilket gett fuktinträngning.

Ja ABB kan nog va skadeglada när dom blev blåsta på projektet och alstom har haft sådana leveransproblem på utrustningen

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Norrmann123  
#726550 I Norge går det nu "åt skogen" med med strömpriserna nu, dyraste strömmen i manns minne:

https://www.nettavisen.no/okonomi/strom-ekspert-med-mareritt-beskjed-til-sor-norske-stromkunder/s/12-95-3424173463/

Trots vattenkraft ock nu flera ock flera vindturbiner i Norge, så kommer vi att få pris-chock i vinter ser det ut till. Nu har ju Norge tyvärr blivit med i EU's ACER ock el-marknaden har blivit "big business". Många är besvikna på politikerna att vi får det så här framöver, med automatiska ström-avläsare som vi alla måtte installera i 2017, så går nu strömpriserna upp ock ner hela dygnet. Så vi betalar hela tiden en variabel pris, dyrast blir det när strömnätet er som mest balastat. Dom som laddar el-bil hemma får ju en ennu större strömräkning.

Elda med ved är bra :-)

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Elmhult  
#726628 Skaffa gengasanläggning och bli självförsörjande på el med? 😁

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733008 Nåt att fundera på, installerad effekt och vad den ger i slutänden

https://www.svt.se/datajournalistik/spe ... sera-elen/?

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743174
svampbob skrev:
r93 skrev:Denna tråden startades för nästan exakt 5 år sedan, här nere i syd så är elen allt annat än gratis, ganska kul att läsa lite vad man tror om framtiden & vad utfallet blir.


Man ska nog vara glad så länge som det finns el att köpa. Vattenfall varnar nu för att hösten 2024 så riskerar Sverige att förlora 25% av sin elförsörjning pga regeringens beslut om förvaringen av det uttjänta kärnbränslet.
Då kommer vi att likt U-länderna och Kalifornien få rullande nedsläckningar av elnätet.
Jag förutsätter att Vattenfall prioriterar att stänga ned kommuner där MP är med och styr


Dags för trådlyft, ja vi har fortfarande ström att köpa, men staten har gått in med bidrag 😂

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

totte  
#743247 Vi har några trådar i Öppna kategorin där det sluggas vilt om elproduktion, eldistribution, energipolitik och allt däromkring. Vi kan väl så länge bara konstatera att den här trådens rubrik är ganska naivt optimistisk.

Eltillgång Sverige
Vad tror du om elprisstödet?
Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

svampbob  
#743275
r93 skrev:
svampbob skrev:
r93 skrev:Denna tråden startades för nästan exakt 5 år sedan, här nere i syd så är elen allt annat än gratis, ganska kul att läsa lite vad man tror om framtiden & vad utfallet blir.


Man ska nog vara glad så länge som det finns el att köpa. Vattenfall varnar nu för att hösten 2024 så riskerar Sverige att förlora 25% av sin elförsörjning pga regeringens beslut om förvaringen av det uttjänta kärnbränslet.
Då kommer vi att likt U-länderna och Kalifornien få rullande nedsläckningar av elnätet.
Jag förutsätter att Vattenfall prioriterar att stänga ned kommuner där MP är med och styr


Dags för trådlyft, ja vi har fortfarande ström att köpa, men staten har gått in med bidrag 😂


Så där skrev jag visst 😀 än har vi inte fått rullande nedstängningar i Sverige. Jag har länge hoppats på att vetenskap ska ges högre värde än naivt tyckande och kanske att jag snart blir bönhörd och att förnuftet kan påbörja sitt återtåg.

2022 kommer att bli ett år att minnas. Följdverkningarna från energibristen kommer att slå igenom. Jag tror att det som kommer att skapa mest debatt är de kraftiga matprisökningarna som kommer och det i samverkan med övrig inflation. Kostnader för mat, el och drivmedel kommer att ta väldigt stor del av den disponibla inkomsten.
Hur kommer avtalsrörelsen i vår att se ut? Jag såg idag att stålarbetarna i Turkiet hade fått upp lönerna med 65% men ändå inte hade blivit fullt kompenserade för Lirans fall.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#743331 https://www.dn.se/debatt/liberalerna-vi ... tAOg2lz3TI En bra artikel för oss som vill lära oss mer om varför vi har så höga elpriser.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

gurka  
#743337
Alvarsson skrev: En bra artikel för oss som vill lära oss mer om varför vi har så höga elpriser.


Nedlagd kärnkraft i Tyskland?

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743358
Alvarsson skrev:https://www.dn.se/debatt/liberalerna-vilseleder-om-orsaker-till-hoga-elpriser/?fbclid=IwAR34_v4G7AunJXAgjtGH_6C8MY17XqkMbzGCl4KiEdxiU67TetAOg2lz3TI En bra artikel för oss som vill lära oss mer om varför vi har så höga elpriser.


Varför drabbas inte norra Sverige av gaspriset?

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#743363
r93 skrev:
Alvarsson skrev:https://www.dn.se/debatt/liberalerna-vilseleder-om-orsaker-till-hoga-elpriser/?fbclid=IwAR34_v4G7AunJXAgjtGH_6C8MY17XqkMbzGCl4KiEdxiU67TetAOg2lz3TI En bra artikel för oss som vill lära oss mer om varför vi har så höga elpriser.


Varför drabbas inte norra Sverige av gaspriset?

Finns ju för dåligt med elledningar så den elen kan inte komma ner till kontinenten där det sammanflätade elnätet påverkas av gaspriset.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743367 Ja just det, tänk om vi hade något här nere i syd som kunde öka produktionen av el.

När det inte blåser……

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).