Servicebyggnader

Behöver man ett garage vid sin skogsmark?

28 inlägg 4439 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Behöver man ett garage vid sin skogsmark?

LesterCGarreth  
#819347 Sälja alltihopa istället för att stycka av.... Men då kanske nån annan gör det ändå.

Svårt att ha grejer i fred, personligen skulle jag inte våga att värdesaker 30 min bort.

Användarvisningsbild

Re: Behöver man ett garage vid sin skogsmark?

Rossignol  
#819401
Stöttingfjället skrev:Köp en kåpsläpvagn o ta in den som ett inventarium i din näringsverksamhet. Då tar du med det du behöver när du jobbar. Kommer det en störtskur så har du även tak över huvudet. Sedan kan du inreda den precis som du vill ha den o passar din verksamhet. Den kommer att bli din bästa kompis!


Jag har haft funderingar på denna lösning. Har du byggt sådan inredning skulle jag gärna vilja se en ritning eller bilder på dina lösningar. Min idé är att i så fall göra så att det lätt går att demontera inredningen när man behöver använda släpet på traditionellt vis.

Avatar Fallback

Re: Behöver man ett garage vid sin skogsmark?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#819429 Varför inte en husvagn?
Främre del inredd med arbetsbänk. bakre delen med bord och sittplats.
Då har du bra plats för att äta och vila.
Värme är inte dumt när det är ruggigt i skogen.

Avatar Fallback

Re: Behöver man ett garage vid sin skogsmark?

jannee  
#819433 Gamla avställda husvagnar finns lite varstans, behöver knappt inte kosta något alls, finns de som bara vill bli av med eländet.

Användarvisningsbild

Re: Behöver man ett garage vid sin skogsmark?

Rossignol  
#819434 En gammal husvagn passar väl bra till att fika och byta om i. Samt kanske fila motorsågen. Men att för förvara prylar i är den tämligen värdelös om den står kvar i skogen. Det var det problemet Trådstartaren ville diskutera. Ska TS ha en husvagn efter bilen varje gång han kör till skogen för att jobba så bör det väl vara någon av de minsta på marknaden. Och den måste klara besiktningen varje år.

Användarvisningsbild

Re: Behöver man ett garage vid sin skogsmark?

Stöttingfjället  
#819449 Hej igen! Jag har inte intrett min kåpsläpvagn utan den är så att man kan ladda o fakta saker samt dessutom med lås. Den kan jag frakta skotern i, röjsågen, bensin, plantor mm. Tror nog att det är lättare att få igenom den som ett inventarium I näringsverksamhet än en husvagn. Alternativet är annars en mindre vilarkoja på hjul, men då bör man nog ha mer att dra med än en personbil o sedan vilket körkort kommer det att krävas.

Användarvisningsbild

Re: Behöver man ett garage vid sin skogsmark?

Rossignol  
#819452
Stöttingfjället skrev:Hej igen! Jag har inte inrett min kåpsläpvagn utan den är så att man kan ladda o fakta saker samt dessutom med lås. Den kan jag frakta skotern i, röjsågen, bensin, plantor mm. Tror nog att det är lättare att få igenom den som ett inventarium I näringsverksamhet än en husvagn. Alternativet är annars en mindre vilarkoja på hjul, men då bör man nog ha mer att dra med än en personbil o sedan vilket körkort kommer det att krävas.


Åker inte alla prylarna omkring då? jag funderar på att så fall ordna med fack på golvet som passar t ex motorsågar, dunk verktygslåda etc. En form av rutnät av typ regelvirke som ligger löst på golvet. Bara att lyfta ut när det inte behövs.

Att ha en släpkärra som en inventarium på en gård brukar väl inte vara något problem? Men det där med snöskotrar kanske ställer till det.

Användarvisningsbild

Re: Behöver man ett garage vid sin skogsmark?

Stöttingfjället  
#819480 Jo snöskotrar i näringsverksamheten är inget jag rekommenderar, däremot kan man ju göra avdrag om man använder sin privata, ex kör o kollar årgångar etc .

Avatar Fallback

Re: Behöver man ett garage vid sin skogsmark?

djkj  
#819484 En mindre och äldre depåvagn skulle kanske vara nått?
Dom bruka ha rejäla låsmöjligheter och är ju helt klart ändamålsenliga.
i och med att dom är oömma och trerränggående så kan man få ut dom en bit och lite ur synhåll från
bilväg och på så sätt minska inbottsrisken.

Användarvisningsbild

Re: Behöver man ett garage vid sin skogsmark?

Rossignol  
#819497
djkj skrev:En mindre och äldre depåvagn skulle kanske vara nått?
Dom bruka ha rejäla låsmöjligheter och är ju helt klart ändamålsenliga.
i och med att dom är oömma och terränggående så kan man få ut dom en bit och lite ur synhåll från
bilväg och på så sätt minska inbrottsrisken.


När jag läser depåvagn så tänker jag på tävling på racerbana. Men är sådana är väl inte terränggående?

Förklara närmare, gärna med bild.

Användarvisningsbild

Re: Behöver man ett garage vid sin skogsmark?

Rossignol  
#819498
Stöttingfjället skrev:Jo snöskotrar i näringsverksamheten är inget jag rekommenderar, däremot kan man ju göra avdrag om man använder sin privata, ex kör o kollar årgångar etc .


Jag uttryckte mig oklart. När jag skrev om skoter tänkte på de stora släpen med kåpa som man ser norröver som rymmer 2 (eller är det 4?) skotrar. Köper man ett sådant med motiveringen att ha det för att köra röjsåg, fyrhjuling, motorsåg etc till skogen så kanske det blir svårt. Särskilt om man samtidigt är ägare till flera skotrar.

Det släp jag tänkte skulle vara lämpligt för skogsbruk är Brenderup LV1000. Det absolut vanligaste kåpasläpet som används för uthyrning på mackarna. När de släpen är 3-4 år säljs de för strax under 30.000 kr.

Avatar Fallback

Re: Behöver man ett garage vid sin skogsmark?

djkj  
#819506 En sådan här klarar att bli utsläpad en bit i skogen till lämplig plats. Ett elverk och/eller solpaneler så är man hemma. 👍
https://www.klaravik.se/auktion/produkt ... nav-slider

Avatar Fallback

Re: Behöver man ett garage vid sin skogsmark?

djkj  
#819509

Nu blev man ju nästan sugen själv på att ha en depåvagn själv, fast man kan gå ut på skogen.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).