Servicebyggnader

Behöver man ett garage vid sin skogsmark?

28 inlägg 4441 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Behöver man ett garage vid sin skogsmark?

Rickee  
#818901 Hej!

Har fått ärva en skogsfastighet på drygt 50 ha från min far där jag tänkt stycka av bostadshus och ekonomibyggnader och sälja då jag inte har något intresse av att bo där.

Problemet med detta är att jag inte kommer ha någonstans att ha maskiner och sågar mm. Tanken är att hålla det enkelt och bara en Atw med skogskärra för röjning och lättare gallring.

Hur gör ni som inte bor vid er skog, har ni ett garage vid skogen eller drar ni med er atw på släpkärra? Bor inte jättelångt ifrån skogen utan tar mig dit på en halvtimme med bil.

Hade en tanke om att bara ställa upp en container där jag kan ha grejjerna men är ju inte optimalt med tanke på fukt osv..



   TS
Användarvisningsbild

Re: Behöver man ett garage vid sin skogsmark?

Boman  
#818911 Conteiner med solcell och en fläkt som byter luften så slipper du kondens. Jag bor inte på min skogsfastighet så jag transporterar allt fram och tillbaka.

Avatar Fallback

Re: Behöver man ett garage vid sin skogsmark?

jannee  
#818919 Vet inte var Rickee hör hemma, men här nere i söder är det som att be om problem.
Hur väl du än låser din container (desto mer lås du har desto begärligare är den) kan du ge dig f*n på att nattfolket öppnar den.
Nattfolket tömmer bränsletankarna på skotare och skördare även om de måste GÅ kilometervis - när du har otur.
En container väl låst som står vid en vändplats eller dylikt - finns inget som kan väcka mer intresse än en sådan.
T.o.m. helt ärliga personer går gärna runt och kollar om det finns något av intresse - ren svensk nyfikenhet.
Så även om du har en kamera med sensor kan du aldrig vara helt säker.
För övrigt plockas kameran ned någon dag innan "undersökningen" ska äga rum.
Här nere är det endast vaksamma hundar som skyddar.

Användarvisningsbild

Re: Behöver man ett garage vid sin skogsmark?

Knagge  
#818927 Har du råd skall du ha kvar huset och ekonomi byggnader du kan få mycket problem om du säljer till fel person.
Sen kan man ändra sig och kanske vill man då bosätta sig på sin fastighet.

Användarvisningsbild

Re: Behöver man ett garage vid sin skogsmark?

svampbob  
#818935 Om man inte vill bo på sin fastighet är man då tillräckligt intresserad av skogen? Det är kanske bättre att sälja till någon som drömmer om ett eget ställe med egen skog.

Användarvisningsbild

Re: Behöver man ett garage vid sin skogsmark?

Elis76  
#818952 Jag håller med både @Knagge och @svampbob.

Bättre att sälja helheten till någon som kan tänka sig att bo på fastigheten och sköta om skogen än att stycka sönder en befintlig fastighet.

Angående tillgrepp (stöld) gör @jannee ett bra "statement".

Användarvisningsbild

Re: Behöver man ett garage vid sin skogsmark?

Rickee  
#818966
Boman skrev:Conteiner med solcell och en fläkt som byter luften så slipper du kondens. Jag bor inte på min skogsfastighet så jag transporterar allt fram och tillbaka.

Du upplever det inte som ett problem att transportera och funderat på att bygga nått att förvara allt i?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Behöver man ett garage vid sin skogsmark?

Rickee  
#818967
Elis76 skrev:Jag håller med både @Knagge och @svampbob.

Bättre att sälja helheten till någon som kan tänka sig att bo på fastigheten och sköta om skogen än att stycka sönder en befintlig fastighet.

Angående tillgrepp (stöld) gör @jannee ett bra "statement".

Jag hör vad ni säger men det är inte aktuellt att sälja skogen. Och det är ju som sagt inte så att jag bor på andra sidan landet utan jag har ändå relativt nära till skogen. Men även om det är nära så blir det ju ändå lite bökigt att behöva lasta på atv mm varje gång man ska ut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Behöver man ett garage vid sin skogsmark?

Tjingen  
#818998 Har du någon granne i närheten som du kan hyra in dig hos? Då kan du kanske få tillgång till el också

Avatar Fallback

Re: Behöver man ett garage vid sin skogsmark?

ÅsaNisse  
#819006 Alternativt att bara hyra ut huset

Avatar Fallback

Re: Behöver man ett garage vid sin skogsmark?

Tikka  
#819017 Tycker det är synd att stycka av gårdsbilden från fastigheten. Framtida generationer kanske har andra intressen. Förvarar själv ogärna värdesaker på skogsfastigheten som inte bor på.

Användarvisningsbild

Re: Behöver man ett garage vid sin skogsmark?

Boman  
#819024
Rickee skrev:
Boman skrev:Conteiner med solcell och en fläkt som byter luften så slipper du kondens. Jag bor inte på min skogsfastighet så jag transporterar allt fram och tillbaka.

Du upplever det inte som ett problem att transportera och funderat på att bygga nått att förvara allt i?


Nä är inte nåt större problem att transportera det jag använder. Ja vill förvara sångarna i värme sen är det enkelt att underhålla grejerna där man bor! Sen är det bara en inbrottsrisk att förvara det där man inte bor.

Användarvisningsbild

Re: Behöver man ett garage vid sin skogsmark?

machonisti  
#819037 Jag föredrar uppvärmt utrymme. Efter en skogsdag i snöförhållande är allt dyblött. Ett rent h... att få igång grejerna efter en natt i kyla.

Avatar Fallback

Re: Behöver man ett garage vid sin skogsmark?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#819053 Det är tråkigt att stå och serva sågarna i minusgrader också.

Användarvisningsbild

Re: Behöver man ett garage vid sin skogsmark?

Stöttingfjället  
#819334 Köp en kåpsläpvagn o ta in den som ett inventarium i din näringsverksamhet. Då tar du med det du behöver när du jobbar. Kommer det en störtskur så har du även tak över huvudet. Sedan kan du intreda den precis som du vill ha den o passar din verksamhet. Den kommer att bli din bästa kompis!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).