Servicebyggnader

Gjuta på gammalt betonggolv

8 inlägg 5132 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gjuta på gammalt betonggolv

ÅsaNisse  
#803681 Jag börjar fundera på att gjuta ett nytt lager betong på ett gammalt golv i traktorgaraget. Frågan är hur man får det rent och skapar vidhäftning när det befintliga är både dammigt och har oljefläckar. Det blir inte någon tjock pågjutning, utan en avjämning mellan 1-5 cm för att fixa lite bättre fall för vattenavrinning. I nuläget bildas någon mindre pöl med följd att det är is på vintern då det inte är uppvärmt. Ett måste är att det håller för att köra med broddkedjor utan att bli mjöl.
Tips och råd önskas



   TS
Användarvisningsbild

Re: Gjuta på gammalt betonggolv

toker72  
#803696 Hyr en fräs och kör över med då får du en rå yta som förhoppningsvis är ren från olja sen dubba och arm matta och gjutning men jag skulle i alla fall välja att gjuta på ca 5 cm på hela ytan annars är det nog risk för problem.

Avatar Fallback

Re: Gjuta på gammalt betonggolv

djkj  
#803707 Högtryckstvätta och låt torka några dagar.
Prima gamla golvet med Weber vidhäftare.
Armera med 5mm. armeringsnät.
Gjut minst 6-7 cm. (annars blir det till att flytspackla med fiberförstärkt industrspackel = dyrt)
Blanda enligt 1 del cement 2 del gjutgrus (0-8) 1 del makadan (8-16)
och spetsa gärna med nån extra spade cement 😉
glöm inte att gjuta in ett galvat vinkeljärn i portöppningen.

Avatar Fallback

Re: Gjuta på gammalt betonggolv

ÅsaNisse  
#803836 Att gjuta 5-7 cm tjockt fungerar inte på grund av dörr och portar som går inåt. Frågeställningen är mest hur man får till vidhäftning på ett dammigt och oljefläckigt golv. Finns det något medel som "lyfter" olja ur betongen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gjuta på gammalt betonggolv

Ove Lindberg  
#803846 Kanske det går att fixa så portarna öppnas utåt?

Avatar Fallback

Re: Gjuta på gammalt betonggolv

Cat554  
#803852 Borr hål i pölarna, så att vattnet rinner ned. OH

Användarvisningsbild

Re: Gjuta på gammalt betonggolv

halvproffs  
#803853
ÅsaNisse skrev:Jag börjar fundera på att gjuta ett nytt lager betong på ett gammalt golv i traktorgaraget. Frågan är hur man får det rent och skapar vidhäftning när det befintliga är både dammigt och har oljefläckar. Det blir inte någon tjock pågjutning, utan en avjämning mellan 1-5 cm för att fixa lite bättre fall för vattenavrinning. I nuläget bildas någon mindre pöl med följd att det är is på vintern då det inte är uppvärmt. Ett måste är att det håller för att köra med broddkedjor utan att bli mjöl.
Tips och råd önskas


Håller helt med djkj som nog arbetar på byggen för att veta sånt här.
Finns nog ingen betong som håller för att köra taktor med broddkätting på i längden med möjligt undantag för vaccumsugen betong.
Jag hade/har lagt ut tjocka gummimattor där hjulen rullar.

Användarvisningsbild

Re: Gjuta på gammalt betonggolv

toker72  
#803855
ÅsaNisse skrev:Att gjuta 5-7 cm tjockt fungerar inte på grund av dörr och portar som går inåt. Frågeställningen är mest hur man får till vidhäftning på ett dammigt och oljefläckigt golv. Finns det något medel som "lyfter" olja ur betongen?

Att gjuta tunnare kommer inte hålla då blir det nån typ av flytspackling och då är vidhäftningen ännu viktigare. Gjuter man en tjockare kaka så håller den ihop även om det inte fäster vid underlaget på nån mindre yta så blir det inte vid tunnt spackling.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).