Servicebyggnader

Ekonomibyggnad med bodel på jordbruksmark

20 inlägg 7939 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ekonomibyggnad med bodel på jordbruksmark

MrZnake  
#800786 Nu kan jag bara svara för hur vi gör i den kommun jag arbetar i men. På en sådan fråga om det är ekonomibyggnad brukar vi göra en notering i vårt diarie på den fastigheten om vad vi gjort för bedömning. Den tjänsteanteckningen kan man begära ut också. Notera att det förmodligen inte är alla kommuner som gör det. Det är nog ingen bygglovsfrågan per se, men det kan vara frågan om att ta mark ur produktion eller omläggning av den och då är det samråd enligt 12 kap miljöbalken som gäller med länsstyrelsen. Ring och kolla med en 12:6 handläggare så får du bra svar.

Avatar Fallback

Re: Ekonomibyggnad med bodel på jordbruksmark

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800789
AndersTransjö skrev:
Bosda skrev:Jag tycker inte att jag varit otydlig ovan. Jag har aldrig påstått att Jordbruksverket har något med bygglov att göra. Det jag sagt är att om man har fått tillåtelse att bygga så kan man förändra/ta bort blocket och ge en förklaring till varför. Om man inte gör det så kommer Jordbruksverket inom sin tid se på ex. satellitkarta att det finns en byggnad och då korrigera blocket.

Jag har alltså fått tillåtelse av kommunen att bygga en ekonomibyggnad på jordbruksmark utan bygglov efter att flera faktorer beaktats. När den lagligt byggda byggnaden väl är på plats så kan väl knappast marken anses som jordbruksmark längre.

Det jag nu har en dialog med kommunen är att OM marken övergår till att inte vara jordbruksmark längre, förändras då förutsättningarna för att få bygga en bodel, och i så fall med bygglov. Vad byggnaden kallas spelar för mig ingen roll och jag följer allt som kommunen säger.


En (kanske) dum fråga, men hur har du fått tillåtelse för något som är bygglovsbefriat? Kan man få ett beslut/besked på att lov inte krävs? Frågan är seriös. Vore ju snopet om man ringer och frågar och får ett ”kör på du”. Sen visar det sig att det var fel och du står där med en massa utgifter och ett svartbygge so du trodde var helt ok.

En angränsande fråga gällande att ta jordbruksmark i anspråk för annat än jordbruk. Jag funderar på att anlägga en grusplan intill min ladugård vid port som går rakt ut på åkern. Ska användas för gårdens ändamål. Behöver en grusplan bygglov?


Vi har haft några sådana ärenden i nämnden. Sökanden skickar in ärendet och när det blir avvisat av nämnden så är det protokollfört och sanktionerat.
Det har vanligen gällt ekonomibyggnad inom strandskyddat område. I en del fall har länsstyrelsen begärt yttrande från kommunen att åtgärden inte är bygglovspliktig eller omfattas av strandskydd och då har det hanterats på ovanstående sätt av nämnden.
En inspektör rekommenderade ovanstående tillvägagångssätt om man skulle bygga bygglovsfritt nära gräns för då blir grannens godkännande arkiverat på ett säkert sätt.

Grusplanen behöver inte bygglov om den har koppling till din verksamhet. Med verksamhet menas i detta fall
jord och skogsbruk, inte bilverkstad, husvagnsuthyrning och liknande.

Avatar Fallback

Re: Ekonomibyggnad med bodel på jordbruksmark

Axl  
#800799 Lite OT men jag vill minnas att jag såg ett inslag på tv om en lantbrukare som fått problem efter att ha byggt padelbana i en ekonomibyggnad utan bygglov.

Avatar Fallback

Re: Ekonomibyggnad med bodel på jordbruksmark

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800800
Axl skrev:Lite OT men jag vill minnas att jag såg ett inslag på tv om en lantbrukare som fått problem efter att ha byggt padelbana i en ekonomibyggnad utan bygglov.

Stämmer säkert.
Finns några uppmärksammade fall det senaste året. I Skåne var det en som nekades bygglov för ombyggnad av nedlagt svinstall. I Habo kommun pågår en tvist om en ny ekonomibyggnad som visats vara företagshotell från första dagen. Den senare har fått föreläggande om rivning på byggnaden som färdigställdes 2022.
I båda fallen gäller det byggnader som uppförts på jordbruksmark.

Avatar Fallback

Re: Ekonomibyggnad med bodel på jordbruksmark

Bosda  
#800808 Jag vill bygga en bodel i ekonomibyggnad. Bodelen kräver bygglov. För tillfället har jag inte fått ok på bodelen varför beskedet från kommunen var att jag får bygga ekonomibyggnad på angiven plats utan bygglov.

Vad gäller din andra fråga så har inte jag svaret 😀

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).