Uppvärmning

Timdebitering och ack-tankar

3 inlägg 749 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Timdebitering och ack-tankar

Supernasse  
#836213 Bakgrund: Äldre Calmar vedpanna, 1500 L ackumulator tank, hus från 30-talet, område SE3. Vi har också en lite vattenberedare för varmvatten inkopplad efter tankarna.

Jag har insett att den torra veden kommer att ta slut om ca 2 veckor (dålig planering och extra kall vinter). Jag funderar på att gå över till timdebitering och köra elpatron mellan 00-06 varje natt i Mars och Apr. Jag vet inte riktigt än hur jag ska styra elpatronen än men till att börja med kan man ju slå på/av elpatronen manuellt (åtminstone inte jobbigare än att elda) Ladda tankarna till 60 grader varje natt när elen är billigare är ju en bra ide, eller?

Långsiktigt har jag funderat på att skaffa en LVVP och köra den säg Sep-Nov och Feb-Apr (och elda med ved resten av tiden). Men nu undrar jag om det är värt investeringen kanske borde man köra elpatron på nätterna istället (i kombination med ved). Vad för erfarenheter har ni?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Timdebitering och ack-tankar

Bond.J  
#836238 Vet inte var du bor, men det finns kanske torrgran på rot efter någon väg eller eventuellt torr ved att köpa i närområdet?
Hittar du ingen ved, så är det väl ett vettigt alternativ att köra elpatron när det är som billigast. Vi har kört elpatron till varmvatten på sommaren när elen varit billig, eftersom det blir för varmt inne om vi eldar i pannan när det är sommarvarmt ute. Billigt och smidigt!
Vet inte vilket uppvärmningsbehov du har, men jag skulle hellre lägga pengar på att förenkla vedeldningen så mycket som möjligt eller eventuellt ordna med fliseldning, än att lägga pengar på värmepump. Värmepump är fantastiskt så länge man har tillgång till billig el, men en fastbränsleberedskap är nog viktig i oroliga tider.

Avatar Fallback

Re: Timdebitering och ack-tankar

jannee  
#836250 Troligtvis inte det absolut billigaste alternativet men bekvämt är detta:
Bergvärme eller jordvärme, personligen håller jag på jordvärmen, billigare installationskostnad.
Min svåger hämtar ved hos mig, värmer hela huset med ved men till varmvattnet nyttjar han ström.
Har en strömförbrukning runt 8 000 kWh/år
Hans granne har ett liknande hus, men med källare och tidigare oljeeldning numera bergvärme, även hans strömförbrukning ligger runt 8 000 kWh.
Nu kanske min svåger slösar mer med varmvattnet eller grannen är mer sparsam, inte vet jag.
Vad jag vill framhålla är att berg eller jordvärme är energiekonomiska.
Värma vatten med en elpanna/elpatron blir dyrt = går åt mycket med ström.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).