Uppvärmning

Val av vedpanna 70kw+

8 inlägg 1412 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Val av vedpanna 70kw+

Tuuben  
#834193 Hej står smått i startgroparna med att bygga ett hus. Har bestämt mig för att sätta in vedpanna som uppvärmning för huset som blir ca 200-250m2 samt äldre verkstad på ca 150 m2. Har en vedmaskin som kapar upp till 60cm så ser gärna att man för nytta av den. Har kollat lite på baxi och värmebaronen men finns inga 70-80kw. Samt andra har 90cm minst i vedlängd. Någon som har något tips?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av vedpanna 70kw+

Nyborg  
#834199 Du klarar dig med en Baxi 50 kw. 😀

Användarvisningsbild

Re: Val av vedpanna 70kw+

Vedproducent  
#834200 Här kanske
https://varmeackumulator.se/veda-miljo-70/

Användarvisningsbild

Re: Val av vedpanna 70kw+

Bert1  
#834201 Tänk på och jämför volymen där du lägger in veden
Nu har jag ingen direkt erfarenhet av olika pannor men gillar att den jag har (Atmos) är rund inuti så det hänger sig aldrig
Kan tända och fylla pannan så sköter det sig självt tills det är dax och tända nästa gång och det är i princip aldrig nåt kvar eller ytterst lite av nån bit som inte har brunnit upp

Användarvisningsbild

Re: Val av vedpanna 70kw+

Tuuben  
#834202 Tanken har slagit mig. Men har pratat med en VVS konsult och han sa att eftersom jag inte har platsbrist tyckte han att jag skulle satsa på en 70kw minst och ca 5 kubik acc tank/tankar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av vedpanna 70kw+

Nyborg  
#834215 Excellenten kräver minst 3 kubik ackumulatortank, funkar nog ypperligt med lite till. Om du bygger allt nytt så kommer du ju få låg förbrukning, vilket säkert innebär eldning mycket sällan även på vintern. Var hos en som hade två bostadshus och en stor uppvärmd verkstad, eldade endast ett inlägg om dan i pannan när det var 5-10 minus.

Användarvisningsbild

Re: Val av vedpanna 70kw+

svampbob  
#834239
Vedproducent skrev:Här kanske
https://varmeackumulator.se/veda-miljo-70/


Mäktiga pannor. Min första vedmaskin köpte jag lätt begagnad av en kille som gick över till att elda med hästdynga och jag vill minnas att det var en försökspanna. Jag undrar hur det har gått för honom med den lösningen.

Användarvisningsbild

Re: Val av vedpanna 70kw+

Tuuben  
#834313 Kikat på dom med men läst här på forumet att veda hade ganska låg effektivitet bara kanske 70% därför går den tyvärr bort samt att det blir för stort eftersom jag Max får ut 60cm bitar ur vedmaskinen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).