Uppvärmning

Vedeldning med hemmabyggd robot

15 inlägg 1161 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vedeldning med hemmabyggd robot

halt  
#826834 Hej alla glada vedeldade nordbor.
Jag har byggt en robot som sköter vedeldningen åt mig om vintrarna.
Tänkte att jag delar den här då det säkert finns någon här som tycker det skulle vara kul att se detta något speciella projekt.
De är en ganska stor Hälsingegård som vi värmer upp om vintrarna då temperaturen sjunker för mycket, och eftersom vi har tillgång till "gratis" ved så är det ett system vi har kört på i många decennier nu.
Och även om vi har 1500l i ackumulatortankarna och säkert 1500l till i farfars gamla rörsystem med tjocka rör till radiatorerna så var det ändå lite svårt att få systemet att hålla temperaturen hela natten när man eldade manuellt.

Så fick iden att bygga denna robot som skulle fungera enligt pelletseldningsprincipen, fast med ved ("stora pellets") eftersom att veden hade vi ju redan gratis.
Gillar att bygga och testa nya lösningar så detta var ju ett perfekt projekt för mig tänkte jag. Målet var väl att lyckas testa detta utan att behöva lägga ut massa pengar på något som hade så stor sannolikhet att misslyckas.
Jag satte i alla fall igång runt 2020 och började byggde ihop roboten av lite stegmotorer motorer jag hade liggandes, gamla elkablar och annat skrot jag lyckades rota fram i ladan.
Därefter följde flera år av viljornas kamp där jag stångades mot roboten, roboten stannade flera gånger om dan (och natten) och ena gången var det nån axelkoppling som gått sönder, en annan gång var det problem med någon av brytarna som håller robotens orientering eller så hade jag gjort något fel i programmeringen.
Men skam den som ger sig (...och skylla sig själv om man bygger så jävla dåligt 🤣 ) Efter några vintrars hårda bataljer stod jag till sist som segrare med en foglig robot som till 98% gör som jag vill nu ^__^
Och den underlättar faktiskt mycket! farsan älskar den så mycket att han helst inte eldar om roboten inte funkar, Sotaren sa att det var väldigt rent i rökkanalen och att det är toppen att pannan jobbar konstant på hög temperatur där förbränningen är bäst och man slipper sotiga starter.

Roboten kräver visserligen att man klyver veden så att de är någorlunda jämna (sticker det ut kvistar eller är de för kilformade kan de bli problem när man ska stapla de i magasinen) samt att man kapar dem i längder mellan 36-50 cm långa.
Ser man sedan till att stapla veden fint och vågrätt i magasinen så jobbar roboten på utan problem.
Är det inte för många minus ute räcker magasinet i närmare 2 dygn, men är det kallare så får man gå och fylla på en gång per dag.

Här är videosummeringen av projektet för den som vill spana 🌲😀🌲




   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedeldning med hemmabyggd robot

Daniel Ivarsson  
#826856 Otroligt roligt. Kanske inte helt logiskt men fantastiskt roligt att det fungerar.

Avatar Fallback

Re: Vedeldning med hemmabyggd robot

r93  
#826866 Imponerande!!

Avatar Fallback

Re: Vedeldning med hemmabyggd robot

Bosse1  
#826868 Instämmer, wow !!

Användarvisningsbild

Re: Vedeldning med hemmabyggd robot

R.Th  
#826874 Mycket bra gjort!

Avatar Fallback

Re: Vedeldning med hemmabyggd robot

macke  
#826876 Häftigt!!

Avatar Fallback

Re: Vedeldning med hemmabyggd robot

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#826877 Då har handsken kastats. Som icke vedeldare i skala har ibland tanken farit förbi varför inte sas mekaniserad vedeldning finns. Här finns den. Hatten av. Du har säker inspirerat några ytterligare utvecklare.

Avatar Fallback

Re: Vedeldning med hemmabyggd robot

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#826890 Kul bygge, hade varit nåt ha i pannrummet 😀
Har 3 m3 tank istället

Användarvisningsbild

Re: Vedeldning med hemmabyggd robot

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#826891 Mycket imponerande och inspirerande bygge!

Avatar Fallback

Re: Vedeldning med hemmabyggd robot

rydet  
#826893 Otroligt bra gjort! Imponerande , sån vill jag ha också .
Kanske kan roboten få ett syskon som sköter vedklyvningen på sommaren också?

Användarvisningsbild

Re: Vedeldning med hemmabyggd robot

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#826917 Snyggt! Nästa steg blir väl en robot som sköter vedmaskinen, så att du även slipper det momentet.

Samt en robot som sköter intransport och stapling av veden.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vedeldning med hemmabyggd robot

Knagge  
#826948 Bra jobbat har man ett problem finns det många sätt att lösa det på.
Jag brukar titta på vedträna och försöka klura ut var i skogen trädet stog när eldningen blir monoton och tråkig. Vi motiveras alla av olika orsaker.

Avatar Fallback

Re: Vedeldning med hemmabyggd robot

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827098 Har haft liknande tankar fast enklare. Min tanke är att man skulle kunna ha magasin som man fyller någon gång i veckan som sedan matas in automatiskt. Inte ett trä i taget utan en bunt. Skulle kunna vara lite som bränslestavarna i ett kärnkraftverk. Skulle krävas en ganska stor yta dock. Inget som går in i en dörröppning.

Användarvisningsbild

Re: Vedeldning med hemmabyggd robot

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827110 Finns det toppmatade pannor?
Förugn för vedpanna är väl toppmatad? I så fall kanske man skulle kunna lägga veden på ett transportband så att det ramlar ner lite lagom mängd ved vid varje frammatning.

Avatar Fallback

Re: Vedeldning med hemmabyggd robot

grålle-68  
#827116 👍 👍 👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).