Uppvärmning

Problem med att få värme från ack.tankar

9 inlägg 1664 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Problem med att få värme från ack.tankar

Skogsvandraren2022  
#814660 Hej!
Jag har ett problem som uppstått senaste tiden, när man eldar i pannan så blir det varmt i elementen och varmvatten finns, likaså skickas värme till de dubbla ackumulatortankarna. När elden slocknat i pannan så försvinner dock värmen i elementen även fast det visar sig ligga kvar på 80-90 grader i tankarna. Vad kan vara felet här?



   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med att få värme från ack.tankar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#814663 Du måste nog beskriva dit värmesystem lite mer ingående.
Sitter shuntventilen vid tankarna eller är den inbyggd i pannan?
Bilder?

Avatar Fallback

Re: Problem med att få värme från ack.tankar

Sture Andersson  
#814671 Om du har själcirkulation till tankarna kan det ju vara luft i toppen på tanken ,om du har pump kan det vara pumpen som lessnat ,lyssna med en skruvmejsel som du håller mot pumpen och skaftet mot örat så hör du om den funkar .

Användarvisningsbild

Re: Problem med att få värme från ack.tankar

Skogsvandraren2022  
#814701 Jag är lite osäker då jag bara bott här ett år men det finns ett reglage för att slå av och på cirkulationen, det är pump från pannan till tankarna som startar och lyser men hur det fungerar med att skicka ut vatten från tankarna är jag osäker på, verkar inte finnas något annat reglage vad jag kan se förutom själva av och på för cirkulationen upp till elementen då.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med att få värme från ack.tankar

Skogsvandraren2022  
#814702
gnisten83 skrev:Du måste nog beskriva dit värmesystem lite mer ingående.
Sitter shuntventilen vid tankarna eller är den inbyggd i pannan?
Bilder?


Det är en gammal panna från början av 90-talet och gammalt system dock tror jag pumpen är nyare.
Shuntventilen sitter på pannan och är inställd på 5, jag är ärligt talat osäker på vad denna gör då jag inte haft erfarenhet av panna tidigare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med att få värme från ack.tankar

Tralsmo  
#814703 Om du har en shunt ut till elementen från pannan så borde de väl vara så att tankarna är kopplade för att mata tillbaka det varma vattnet från tankar till panna allteftersom pannan svalnar.

Ja hadde ett sånt system för dryga 30 år sen
Då är ju laddomaten konstruerad för att kunna ladda både i och ur panna.
På de system ja hadde satt ju 2 punper en för in å en för ut.
Å då kan man ju tänka sig att något fallerat på matningen tillbaka till pannan.

Annars är min erfarenhet att när pumparna börjar bli dåliga så läcker dom men den kan ju ha fastnat ochså.

Avatar Fallback

Re: Problem med att få värme från ack.tankar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#814710 Håller @Tralsmo till fullo, frågan blir då om de om de är en lite burk som heter Laddomat till cirkpumpen mellan tankar o panna eller de bara är en strömbrytare o ev en termostat på på pannan?
Vattnet från tankarna måste snurra tillbaka till pannan för att värmen till elementen går ut därifrån via vredet som nu står på 5.
Troligen sitter nog din varmvattenberedare med i pannan.
Haken med detta system är att hela den ytan som tar upp värme i pannan när du eldar kyler dit varma vatten sen när pannan svalnat

Avatar Fallback

Re: Problem med att få värme från ack.tankar

Amatörhuggare 62  
#814714 Luft i systemet ?
Jag fick lufta allt mitt, nu efter sommarn å säsongen började. Jag ska bygga om, min anläggning. Här går det också genom pannan. Stänger draget, när det slocknat , å spjällen. Så det inte drar ut allt, genom pipan.

Användarvisningsbild

Re: Problem med att få värme från ack.tankar

Göt  
#814723 låter som en luftblåsa någonstans, har en "höjdpunkt" imellan pannan och tankarna där det sitter luftningsventiler,

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).