Uppvärmning

Negativ inställning till veduppvärmning

60 inlägg 9460 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Negativ inställning till veduppvärmning

80-90  
#811947
toker72 skrev:Om man har det till en värmepump så bör man ha nån typ av arbetstank så vp får ok flöde även om slingorna stänger.

Det har jag

Användarvisningsbild

Re: Negativ inställning till veduppvärmning

toker72  
#811979 Om du dessutom har termostater på alla slingor borde det inte var några problem att få jämn värme hela året om dom inte är ingjutna det brukar vara knöligt att få till vid väderomslag.

Avatar Fallback

Re: Negativ inställning till veduppvärmning

Klanten  
#812664 Värmesystemet är ett delsystem i huset/byggnaden som är ett större system.
Har man ett modernt i stort sett lufttätt hus med mekanisk ventilation då är ved/fastbränsleeldning inte nödvändigt.
Men i äldre hus byggda för fastbränsle och med självdragsventilation så får huset längre livslängd med fastbränsleuppvärmning.
I alla fall blir fuktpåkänningen lägre men det är klart är det ett timmerhus är det tåligare än ett hus med sågspånsisolering.

Användarvisningsbild

Re: Negativ inställning till veduppvärmning

toker72  
#812672 Men man eldar ju väldigt lite den del av året det är som fuktigast som tex nu.

Avatar Fallback

Re: Negativ inställning till veduppvärmning

Ent  
#812993
toker72 skrev:Men man eldar ju väldigt lite den del av året det är som fuktigast som tex nu.

Så är det förvisso, under sommaren räcker en gång i veckan för varmvatten men då är fönstren på glänt i hela huset. Nu när det blivit kallare (men i huvudsak plusgrader) eldar jag 3-4 ggr i veckan. Så nog bidrar det till att hålla undan fukten alltid.

Användarvisningsbild

Re: Negativ inställning till veduppvärmning

toker72  
#812997 Jag har vedeldning och bergvärmen och när vi enbart hade vedeldning hade vi ingen annan ventilation än självdragsvent vilket fungerade ok på vintern och sommaren med öppna fönster men den har tidenpå året fungerade det riktigt dåligt sen installerade vi bergvärme och frånluft vent med återvinning och nu har vi jämn ventilation hela året så att man skulle få bättre luft om man värmer med ved än annat som nån skrev tidigare det stämmer inte allt beror på hur systemen är byggda.

Användarvisningsbild

Re: Negativ inställning till veduppvärmning

Gammelgubben  
#823954
1703838068_demmi.jpg
tallen100 skrev:Ved är alldeles för omodernt och opålitligt, det är mycket bättre att förlita sej på det moderna som verkligen funkar.
Det är väl bara dumma bakåtsträvare som eldar med ved 😀
Små petitesser kan väl möjligen vara..
Finns det el och vad kostar elen, fungerar apparaten, blåser det överhuvudtaget något på "alvarssons vindsnurror" i vinter, eller står de bara där och ser "vackra" ut? O.s.v....
Men såna småsaker är väl inget att bry sej om.


(Innehåller viss ironi 😉 )

Avatar Fallback

Re: Negativ inställning till veduppvärmning

jannee  
#823987 Toker, du måste ändå erkänna att du får ett bättre inomhusklimat om du eldar i en kamin/kakelugn, jämfört med att nyttja en luft - luft eller luft - vatten pump.
Du har ju vart tvingad till att även nyttja en mekanisk till och frånluft för att få något som du annars får automatiskt.
I gamla hus behöver man oftast inte fundera över ventilationen, räcker med att sätta på köksfläkten när man lagar mat, resten sköts automatiskt. 😀

Användarvisningsbild

Re: Negativ inställning till veduppvärmning

toker72  
#824044 Jämfört med luft luft som bullrar är det mesta bättre men luft vatten ger ju jämn och bra värme om det kombineras med ett ok vatten buret system. Och nej man får inte bättre inomhusklimat om man eldar jämfört med styrd ventilation då har man vent hela året även den tiden på året när man inte eldar så mycket och dessutom tas luften ut från de smutsiga utrymmena i stället som när man tar ut all vent luft i tex vardagsrummet då suger man luften från toa tvättstuga genom huset till kaminen vilket inte är optimalt.

Avatar Fallback

Re: Negativ inställning till veduppvärmning

tallen100  
#824050 Inomhusklimatet blir bättre av en direkt vedbrasa än av varma element, åtminstonde i ett gammalt hus.
Det får "professorer och andra skolade" säga vad de vill om, för så är det 😎

Avatar Fallback

Re: Negativ inställning till veduppvärmning

Alvarsson  
#824056 Inte alla dagar vi är överens Tallen, men här hänger jag på dig.

Avatar Fallback

Re: Negativ inställning till veduppvärmning

Ent  
#824078 Har bott på den vedeldade och passivventilerade släktgården i 62 år minus de 10 år jag bodde i diverse lägenheter med mekanisk ventilation som susade och brusade. Jag kan varken säga bu eller bä om vilket inomhusklimat som är bäst, i läggorna eller hemma på gården. Jag har mått likadant oavsett. I mitt hus skulle jag dock inte se det som nån förbättring med mekanisk frånluftsventilation med allt vad det innebär av ljud, elkostnad och underhåll. Även om jag kanske skulle kunna återvinna en del av värmen.

Användarvisningsbild

Re: Negativ inställning till veduppvärmning

machonisti  
#824117
Ent skrev:I mitt hus skulle jag dock inte se det som nån förbättring med mekanisk frånluftsventilation med allt vad det innebär av ljud, elkostnad och underhåll. Även om jag kanske skulle kunna återvinna en del av värmen.

Det vill bli så!
Spara i ena änden så kostar det i andra. Beror på förutsättningar, kan du underhålla och serva själv så...
Eller aktiv på vedbacken så spelar några förlorade kW inte så stor roll.

Användarvisningsbild

Re: Negativ inställning till veduppvärmning

toker72  
#824120 Men behöver ju inte återvinna om man inte vill en utsugsfläkt på lämpligt ställe sköter vent utmärkt hela året och drar man rör av rätt grovlek med ljuddämpare till de smutsiga rummen kommer inte ljudet störa till luften får man via väggventiler i de rena rummen.

Avatar Fallback

Re: Negativ inställning till veduppvärmning

Ent  
#824163
toker72 skrev:Men behöver ju inte återvinna om man inte vill en utsugsfläkt på lämpligt ställe sköter vent utmärkt hela året och drar man rör av rätt grovlek med ljuddämpare till de smutsiga rummen kommer inte ljudet störa till luften får man via väggventiler i de rena rummen.

Det sitter passiva frånluftsventiler alla rum, kopplade till murstockens två ventilationskanaler. Tilluft får jag via spaltventiler i vissa av fönsterbågarnas överkant. Det är en fiffig modell som stänger sig själv om det blir riktigt, riktigt kallt men det går att låsa dem i stängt eller öppet läge också. På övriga fönster har jag tagit bort en del av tätningslisten i bågens överkant. Jag drog även en separat tilluft till pannrummet. I tvättstugan sitter, förutom passiv frånluft, en fuktstyrd Paxfläkt med kallrasskydd som blåser ut genom väggen. Trots kallrasskydd i tvättstuga och köksfläkt kommer det ändå en viss ofrivillig tilluft från dessa när de inte är igång, men det är bara gilla läget.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).