Uppvärmning

Vedsäck vs Vedhäck

4 inlägg 1703 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedsäck vs Vedhäck

Prickskytt  
#800419 Hej har haft veden i vedsäckar 1,5 m3 i några år nu och dom börjar att bli slitna. Jag funderade på att köpa nya notsäckar som skall hålla i många år, dom kostar nu ca 500kr/st. Alternativet är att bygga egna vedhäckar för förvaring. Jag har fått tag i pallar som är 120x110cm stora med rejält vike i och dom är gratis. Om jag köper armeringsmatta 5100(5mm järn 100mm maskor) och profilrör 30x30x3mm för lika stor volym stjälpt mått så blir det marginellt dyrare. Ja det tillkommer arbetet för tillverkningen men den går att ta från annan onödig tid för latande......tanken är att göra en ram i botten samt i toppen med fyra ståndare i hörnen av profilrören och sedan svetsa på armeringsnätet på ramarna. Kommer att bli 110x120x190cm, ena sidan blir 2/3 av nätet, övre delen löstagbart för att lätt kunna plocka ur pallen. Ställer man dessa på underlag så så borde pallarna hålla i ganska många år, sen kan man flytta över ramarna på nya pallar sen. Någon som har provat något liknande??



   TS
Avatar Fallback

Re: Vedsäck vs Vedhäck

Piraboin  
#800516 fördelen med vedsäckar är ju att dom tar lite plats när dom är tomma och man kan relativt lätt flytta dom de kran och är lättare att lagra på höjden och tömma ur dom utan att demontera häcken

Användarvisningsbild

Re: Vedsäck vs Vedhäck

Bert1  
#800521 Gör ett gångjärn i ovankant så kan du lätt tippa ur om du nu har det behovet med

Avatar Fallback

Re: Vedsäck vs Vedhäck

källefall8  
#800555 Köpte hem en espergard säck (ej notsäck) med bottentömning men tycker det verkar osäkert hur veden ska bli kvar i den, en av flärparna hade 2 band att göra fast resterande 3 var lösa, ska det vara på detta sätt? Å fungerar det?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).