Uppvärmning

Inställning calmar pannan

25 inlägg 13696 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Inställning calmar pannan

Ent  
#816669 Termostater till Laddomat är förvånansvärt o-billiga, 4-500 spänn! Ingen stor post när det handlar om rörmokeri, men ändå. Om termostatlocket suttit länge kan det däremot vara en b...tch att ta loss. Jag fick demontera laddomaten, spänna fast den i ett skruvstycke, låna en "Mormor" (dvs största sortens rörtång) samt ha två man som höll fast arbetsbänken, då lyckades jag få loss locket. Detta torde dock inte vara något problem om den är nyligen monterad.

Avatar Fallback

Re: Inställning calmar pannan

Tralsmo  
#816675
Ent skrev:Termostater till Laddomat är förvånansvärt o-billiga, 4-500 spänn! Ingen stor post när det handlar om rörmokeri, men ändå. Om termostatlocket suttit länge kan det däremot vara en b...tch att ta loss. Jag fick demontera laddomaten, spänna fast den i ett skruvstycke, låna en "Mormor" (dvs största sortens rörtång) samt ha två man som höll fast arbetsbänken, då lyckades jag få loss locket. Detta torde dock inte vara något problem om den är nyligen monterad.


Du kan ha rätt ent.

Ja har den äldre versionen. Vet ej va som skiljer mer än utseendet.
De är nog drygt 10 år sen ja monterade mitt system.
Då köpte ja alla termostater på en gång å de va inget ja höjde på ögonbrynen för.
Dessutom får man ju rengöra den nån gång ibland.
Termostat har ja ochså bytt ve nåt tillfälle.
Att lossa locken är en baggis.sitter ordentligt kan dom göra men en ordentlig "försiktig" smäll på locket samtidigt som man drar me passande nyckel så släpper de tvärt.

De ja har problem me är att lagren i pumpen tar slut.
Har nog bytt 4 pumpar på styvt 10år å dom är ju numera svindyra.

Avatar Fallback

Re: Inställning calmar pannan

Ent  
#816686 Märkligt om pumplagren pajat så ofta? Min Laddomat är från år 2000 och efter ca 10 år packade pumpen ihop, det hade trängt in vatten i den. Men pump nr 2 går än så länge klockrent, peppar peppar.

Avatar Fallback

Re: Inställning calmar pannan

Tralsmo  
#816741 Där grabben bor nu byggde ja me en begagnad 1m panna å ackar 2008. Köpte en helt ny laddomat 21.
De har alldrig krånglat nånting å de hadde ja garanterat vetat isåfall.
Där ja bor nu byggde ja ochså me en begagnad system ja köpte på blocket där även laddomaten ingick, va väl 2011.
Pump har ja bytt 4 gånger å termostat 1 gång.
Den här backventilen som tillåter självcirkulatin ochså 1 gång.
Nu va ju den laddomaten rätt många år när ja köpte den.

De som händer me pumparna är att lagringen tar slut å de börjar skramla.
Sen går de inte lång tid förräns de börjar läcka.

Nu är de så att ja eldar ju inte alls över sommarhalvåret, om de nu kan ha me de å göra.
Men rörmokaren som ja anlitar ibland säger att de är inte helt ovanligt.

Såg på Rinkaby rör att termostater kostar 363kr.
De gav ju inte ja när ja köpte alla 4 modeller.

Edit: glömde bilderna

Avatar Fallback

Re: Inställning calmar pannan

Ent  
#816753 Själv eldar jag även sommartid en gång i veckan för varmvatten så då motioneras laddomaten förstås. Kan det ha betydelse vilket vatten man har, om det är mycket kalk eller mineraler? Vi har väldigt "snällt" vatten vilket kanske gör att det blir mindre problem.

Avatar Fallback

Re: Inställning calmar pannan

Tralsmo  
#816762 Grabben har ochså som ja me elvarmvatten beredare som tar över när man inte eldar.
Men ja tror att han eldar me jämna mellanrum på sommaren ändå.

Borta hos han så vet ja att det är aggressivt och järnhaltigt vatten. Förmodligen har ja de ochså.
Ja har ochså funderat på vattnet men blir inte klok på de.

Ja brukar ha en pump i reserv. De havererar ju alltid när de ä helg.
Allafall fick ja en av rörmokaren sist. Han hadde bytt ut den nånstans för att dom tyckte den skramlade.
Den höll en månad sen läckte den men då hadde ja köpt en ny på Ahlsell.
De va nån riktigt modern historia med microproccessor å massor av inställnings möjligheter.
Va den kostade vågar ja inte tala om. Hoppas bara den håller bättre.

Användarvisningsbild

Re: Inställning calmar pannan

generationsskifte  
#821328 Har nyligen fått ihop mitt system där jag har bergvärme och en Calmarpanna som jobbar ihop. Har 3 acctankar på 500 liter vardera. Rörmokaren kopplade även ihop kylslingan på pannan, den gick igång igår när pannan kom upp i 90c och kylde den till 60c. Finns det något man kan göra åt att den inte kyler pannan så mycket? Är ny när det gäller vedpanna, har enbart kört bergvärme under de 3 år vi bott på gården.

Förövrigt så snittar jag 10 kwh med vedpannan kontra 30 kwh med bergvärmen på 240 kvm. Känns trevligt nu när man ser elpriserna sticka iväg i år igen.

Avatar Fallback

Re: Inställning calmar pannan

Axl  
#821330 Är pannan ny? Det går att byta ventilen som styr kylslingan om den blivit sliten så att den löser ut för lätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inställning calmar pannan

generationsskifte  
#821334
Axl skrev:Är pannan ny? Det går att byta ventilen som styr kylslingan om den blivit sliten så att den löser ut för lätt.


Nej den är från 2004, men inte eldats i sen 2020. Den bör inte vara utsliten för kylslingan har aldrig varit inkopplad tidigare. Tänker mer på att den löser ut på 90c. Går det ställa in att den ska lösa ut några grader varmare?

Avatar Fallback

Re: Inställning calmar pannan

Ent  
#821338 Jag har också en kylslinga i min Vedex 3300. Ventilen styrs av en probe som går ner i ett dykrör ovanpå pannan. Efter att den löst ut ett par gånger drog jag upp proben och den har fått hänga på sidan av pannan sen dess. Beroende på termostat i Laddomaten så har pannan svårt att hålla så jämn driftstemp att inte ventilen öppnar. Vet inte hur det är gjort på en Calmar, men kolla om du inte bara kan dra ut proben. Sedan testar du att elda tills tankarna är fulladdade. Undan för undan lär du dig hur mycket du kan lägga in mot slutet av eldningen så att det blir precis lagom. Och även om det skulle bli lite väl mycket är det ingen fara, för med trycket i ett värmesystem kokar det väl inte förrän vid 110 grader ca? Eller vad säger ni som kan det där i detalj?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).